Trainduino: Rocrail & PIPO X9

Gestart door minitreintje, 20 augustus 2014, 22:01:44 PM

minitreintje

13. Intelligent Servo Decoder V1.1

13.1 Nieuw ontwerp voor de PCB

In het eerste ontwerp zat een kleine ontwerpfout waardoor de Arduino steeds foute waardes van de servopotmeters binnen kreeg.
Hierdoor wipte de terugmelding van de wissels telkens heen weer. Helaas moest ik wel de print hierdoor helemaal opnieuw tekenen...
Nu is de print zelf kleiner geworden op het formaat van de S88Wireless slave, wat wel gemakkelijker is om te CNC'en.

Er zijn extra anti-stoor maatregelen (condensators, shielded cable, ... ) getroffen om de stabiliteit te verbeteren van de Intelligent Servo Decoder.

13.2 Bijgewerkte software

De software is aangepast waardoor deze compatibel is met de nieuwe hardware. Er is o.a. een LED verdwenen waardoor de functie die beide LED's aanstuurde aangepast moest worden.
Bovendien zijn er nog redelijk wat kleine bugs uit gehaald die de werking van de Intelligent Servo Decoder wat stoorde.


13.3 Foto's




De nieuwe PCB, de jumper kabel is speciaal gekozen zodat de servo signaal draden afgeschermd blijven.
Dit verminderd drastisch de storingen die kunnen optreden met de radio.




Als extraatje, een fotootje van de wisselaandrijving met originele Märklin schroeven (M2.2 x 5.0),
beter vastzitten kan niet! Ze is nu ook op dit punt gelijkaardig aan de Märklin spoelaandrijving



groeten Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

dani

super !!!!

dat bestandje zal ik eens moeten downloaden zo te zien :-)
heb je het al ergens geshared ?  Thingiverse of zo ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

minitreintje

Dag Dani,

Het staat inderdaad op Thingiverse de link stond in het vorige bericht voor de aandrijving.
Hier is de link naar Thingiverse:

https://www.thingiverse.com/thing:970883

groeten,
Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

dani

thanks Dylan...  ga het eens uitproberen !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

minitreintje

Märklin C-rail modulebaan met Arduino

minitreintje

#35
6. Rocrail & PIPO X9

6.1 PIPO X9

Voor de modelbaan te besturen hebben we een handige controller nodig die Windows/Linux/... kan draaien, WiFi, Ethernet, USB en touchscreen aan boord heeft.
Al deze zaken brengt ons snel naar een tablet met Windows 10 op, welke vandaag voor 100 - 150 euro te krijgen zijn met een Intel Quad core (1.33 Ghz) en 2 GB RAM.
Voor die prijs kan ik geen touchscreen en PC kopen. Maar een echte tablet heeft een batterij aan boord en deze altijd aan de lader hangen is geen optie,
tot ik de PIPO X9 tegen kwam op van Geekbuying. Deze werkt enkel op een stroomadapter, ideaal voor mijn doel dus.
Uiteindelijk heb ik hem besteld op Amazon, kwestie van garantie wat niet altijd gegarandeerd is bij onze Chinese buren.

Linkje naar Amazon.fr
Ik weet niet of ik hier naar mag linken, zo niet stuur me een PM en ik pas het aan.

Vorige week werd het eindelijk geleverd en meteen uitgepakt natuurlijk!  :lol:
De WiFi verbinding is beter dan op mijn laptop en de ethernet verbinding haalt 80 Mbps op Speedtest.net wat tevens
de maximale snelheid is van mijn verbinding. Bovendien bevat deze een dual boot Windows 10/Android,
9 inch touchscreen, WiFi, Bluetooth 4.0, 4x USB 2.0, speakers, HDMI-out, ... Een koopje dus!   :)
De Windows 10 en Android 4.4 versies zijn volledig vrij van bloatware, enkel heb ik een pak instellingen van Windows 10 veranderd
maar dat geldt voor elke Windows 10 computer (echt geen fan van maar er zijn geen drivers voor Ubuntu...)   :-\

UPDATE: Nog steeds geen drivers beschikbaar voor Ubuntu en de laatste alpha versie van Ubuntu (16.04 LTS) biedt geen betere support dan de voorgaande versies...

6.2 Keuze voor Rocrail als automatisatiesoftware

Bij mijn zoektocht naar de geschikte software om mijn modelbaan te besturen had ik een aantal criteria opgesteld waaraan de software zeker en vast moest voldoen:

  • Opensource & gratis, ik stel mijn software vrij ter beschikking dus wil ik zeker ook opensource software voor mijn modelbaan.
  • Compatibel met alle grote besturingssystemen.
  • Al jaren in ontwikkeling
  • Ondersteuning van zowat alle centrales
  • Goede ondersteuning via een forum, wiki, ...
  • Ondersteuning voor terugmelden van de wisselstand via S88 (Intelligent Servo Decoder!)
  • Modulair en aanpasbaar zodat alles naar wens is aan te passen
  • ...

Dus de keuze tussen Koploper, iTrain, JMRI, Rocrail, ... was eigenlijk vrij simpel aangezien een deel al closed source en betalend was.
Hierdoor blijven er slechts 2 spelers over: JMRI & Rocrail. Maar Rocrail heeft een betere Europese ondersteuning aangezien het ontwikkeld
word in één van onze buurlanden.

Na Rocrail te hebben gedownload en geïnstalleerd van de Rocrail website
de instructies gevolgd om een demo baantje te laten draaien, wat eigenlijk super simpel was.

6.3 Trainduino & Rocrail

Rocrail geeft de optie om bij wissel in te vullen welke melders je wilt gebruiken als terugmelding. Bovendien kan je de wisselstand forceren op basis van de terugmelding.
Zo zal Rocrail de wisselstand niet onthouden maar uitlezen uit de melders. Als de melders allebei uit zijn zal er een rood vierkant rond de wissel staan om aan te duiden
dat de wissel zijn eindstand nog niet heeft bereikt. Dit werkt uitstekend in combinatie met de Trainduino Intelligent Servo Decoder!   :)
Het is fantastisch om de wissels, locomotieven, ... te kunnen bedienen op een kleuren touchscreen in tegenstelling tot de CS 1R.

6.4 Foto's



Testovaaltje, CS1R en Piko NMBS serie 77.



Rocrail geïnstalleerd op de PIPO X9.
Het "lange zwarte ding" is de heuse WiFi antenne, 2x zoveel netwerken als met de laptop :O



Trainduino ovaaltje uitgetekend met wissels & station.


groeten Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

dani

fijn !!

Een off topic vraagje, Dylan...  Ben jij tevreden van die X9 ? En is dat de 16, 32 of 64 GB versie ?

Ik ben aan het overwegen om ook zo een WIN10/Android dualbootje te kopen, vandaar de vraag...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

minitreintje

Ik ben er tot nu toe super tevreden ervan. Windows 10 vliegt uit de startblokken door de Samsung 32GB SSD. De Android boot is ook super snel.
Wifi is fantastisch net zoals de ethernet aansluiting. Met een SD kaartje kan je het geheugen uitbreiden met max 64GB.
Touchscreen werkt ook goed en zit in een metalen behuizing. Ik verschoot van de speakers voor zo'n goedkoop ding. Niet gedacht dat ze zo luid konden.

groeten,
Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

dani

ok, bedankt voor de info, ik heb zonet de 64GB versie on line besteld ...
Voor 133 euro kan je niet sukkelen toch   :-)

Ik denk dat ik de PC die op zolder de baan ging controleren, nu wel ga kunnen van de hand doen :-)
Een groot scherm op de HDMI aansluiting, en nog een USB naar VGA controller en klaar voor 2de scherm
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

minitreintje

Inderdaad en vooral het touchscreen is fantastisch.
Ik ga nog een gamepad self-made controller fabriceren zodat ik het volledige scherm heb voor het baanplan en met de controller mijn locs in Rocrail kan kiezen en besturen.
Dankzij Arduino 1.6.6 is dat mogelijk geworden, toevallig dat deze net gereleased werd :o

groeten,
Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

dani

aha, is 1.6.6 uit ? dan ga ik eens moeten gaan neuzen, ik zit nog op 1.6.0
tnx voor de tip

EN ik volg nog steeds je project met grote aandacht en bewondering hoor
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

minitreintje

Märklin C-rail modulebaan met Arduino

minitreintje

7. Rocrail Command Station

7.1 Idee

Rocrail is een fantastisch programma om je modelbaan mee te besturen maar mijn PIPO X9 heeft een te klein touchscreen scherm om zowel de handregelaar als de baan te tonen op het scherm.
En niets is leuker dan een handregelaar die fysiek naast je PC staat dan eentje die virtueel met de muis moet worden bestuurd. Daarom heb ik voor Trainduino Rocrail Command Station ontwikkeld.

7.2 Componenten & functies

Trainduino's Rocrail Command Station gebruikt slechts een paar componenten om te praten met Rocrail:

  • Arduino Pro Micro als HID Gamepad
  • 2 keypads
  • Rotary encoder
  • E-stop
  • En nog wat LED's

De Arduino Pro Micro doet zich voor als een gamepad zodat Rocrail de commando's kan ontvangen. Hierdoor moest ik geen heel protocol en communicatie opzetten tussen de Arduino & Rocrail.
Alles wordt gevoed vanuit de USB poort op de PIPO X9, communicatie en voeding in één  :)

De volgende zaken worden ondersteund:

  • Snelheid regelen
  • Richting wijzigen
  • Functies F0 - F24 aansturen
  • E-stop met LED aanduiding
  • Kiezen van een locomotief via de snelheidsregelaar (scrollen door de lijst)
  • Virtuele handregelaars zijn ook nog mogelijk

7.3 Filmpje



groeten Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

HO_COMP_FAN

Hi Dylan,

met veel interesse je Trainduino verhaal gelezen.    Is er nog verandering / aanvulling gedaan aan dit project ?

Aanvullende vraag : In de eerste post zijn ook een deel photos niet (meer?) zichtbaar ,  is dit op een of andere manier zichtbaar te maken ?

Alvast dank

Dirk
Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.

Gerolf

Dylan is sinds oktober 2016 niet meer actief op ons forum ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw