2rail en 3 rail

Gestart door Benny, 18 augustus 2014, 09:18:27 AM

Benny

Zijn er mensen dat op 1 "tafel" de 2 soorten banen gebruiken? dwz marklin en gelijkstroom?

grtz

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Benny

Citaat van: Gerolf op 18 augustus 2014, 09:32:59 AM
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,16634.0.html

dat is niet echt wat ik bedoel, wss mij verkeerd uitgedrukt, ik bedoel op 1 baan niet de sporen met mekaar verbinden maar een buitenspoor of zoiets waar je marklin rijd met één transfo en een hoofdbaan in gelijkstroom of omgekeerd maakt niet uit.

stefanic

Bij ATA is de grote clubbaan voorzien van zowel een 2-rail als van een 3-rail circuit.
Bij Mobov werken we momenteel ook aan een baan op 2 niveau's (2 hondebenen) waarbij onderste niveau 3-rails is en bovenste niveau 2-rail is uitgevoerd zodat iedereen z'n treinen eens kan laten rijden. Oorspronkelijk dachten we aan een dubbelspoor-baan waarbij het ene spoor 2-rail en het andere 3-rail was, maar zo dicht bij elkaar waren de verschillen in rail toch visueel te groot...
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

dani

3rail voor de treinbaan
2 rail (toekomst) voor een trambaantje en eventueel nog wat anders (wat ik nu nog ni ga verklappen)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

De clubbaan bij AMSAC is in de éne richting 2rail,en in de andere richting 3rail,zo komt iedereen aan zijn trekken,en rijden alle treinen door hetzelfde panorama

;)

Klaas Zondervan

Jaren geleden heb ik zoiets voorgesteld voor onze clubbaan. Een quasi dubbelspoor, het ene spoor 2-rail, het andere 3-rail. Maar de rest van de club wilde daar niet aan, dus hebben we nu twee aparte banen.

conducteur

In MSC "De Dwarsliggers" gaat het zo:


Letterlijk betekent de clubnaam: dwarsbalk die de rails op de juiste plaats houdt. Figuurlijk betekent dit echter dat men iets anders wil doen dan de anderen. Daar de meeste clubs met gelijkstroom werken, is hier doelbewust én tegen de stroom in gekozen voor het drie-rail Märklin systeem. Bij ons voornamelijk Marklin als het op H0 is.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Benny

dus eigenlijk word het meestal gedaan door clubs om alle clubleden hun ding te kunnen laten doen.

weinigen dat het thuis doen dan? Buiten Dani(in de toekomst)?
Is er dan een reden waarom (meestal) niet?

doomslu

De reden is simpel: waarom zou je problemen in huis halen als het niet hoeft?

Ik zie enkel het nut hier van in als iemand die al een verzameling heeft plots het andere systeem wil gaan gebruiken, maar zijn modellen wil houden en laten rijden.

Voorts is het zo dat een 2-railer - op één andere uitzondering na - niet plots met die pukkels wil zitten.
En een 3-railer houdt ook vaak vast aan zijn systeem omdat hij het kent en een reeks modellen heeft.

Dus: enkel bij clubs is het een oplossing om iedereen tevreden te stellen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

Zelfde reden: je moet geen problemen zoeken als je er al genoeg hebt. ;D

erik50

Zolang je de 2 en 3 rails gescheiden houdt waarom zou je dat dan niet doen?
Leg eens een K rail van Marklin en een  A spoor van Piko naast elkaar en voorzie ze van dezelfde railbedding en ballast.
Hou we de wissels uit elkaars buurt want die verschillen dan weer teveel.
En verder kun je beide banen met de zelfde centrale bedienen.
Voordeel is wel dat je dan met 2 en 3 rails loc's kan rijden zonder dure ombouwingen.
Nadeel is wel dat je 2 banen wil gebruiken je er wel de plaats voor moet hebben.
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

Klaas Zondervan

Citaat van: erik50 op 18 augustus 2014, 17:13:04 PM
Zolang je de 2 en 3 rails gescheiden houdt waarom zou je dat dan niet doen?
Omdat ik als doorgewinterde 2-railer geen 3-rail in huis wil hebben. ;D

Rangeerduivel

Misschien van minder belang,maar...
3rail-loc's zijn doorgaansweg een ietsiepietsie duurder in aankoop!

;)

Benny

Zijn de keuzes gelijk binnen het aanbod? daarmee wil ik zeggen zijn er bepaalde belgische locs die niet gemaakt worden door de "gelijkstroomhandelaars" maar die je wel vind bij de tegenhanger en omgekeerd?