Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Desiro's

Gestart door Huugooke, 13 augustus 2014, 17:57:14 PM

Peter

Blijkbaar zijn het enkel de Belgische versies van de Desiro waar zoveel problemen mee zijn. In Duitsland hoor ik vrijwel geen klachten (afgezien van de onkonfortabele zitplaatsen) over de Desiro (Baureihe 642) Heeft men hier dan zoveel wijzigingen aan het standaard stel laten aanbrengen?
Met vriendelijke groeten
Peter

eve

Vandaag 15u30 in Knokke : ICT naar Brugge. Ik ben niet geraakt door afvallende stukken...



Erik

SuSke

Citaat van: eve op 14 augustus 2014, 17:21:39 PM
Vandaag 15u30 in Knokke : ICT naar Brugge. Ik ben niet geraakt door afvallende stukken...

Een desiro met Italiaanse allures  :)  8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

Citaat van: Kris op 14 augustus 2014, 16:44:01 PM
Hallo,
ik denk dat mijn reactie verkeerd begrepen is .
Uit persoonlijke ervaring weet ik dat de bestekken ( geen rollend materieel) soms erg verouderd zijn en terug grijpen naar oude voorbijgestreefde technieken , en in de logge structuur niemand zich geroepen voelt om dat eens up te daten
Weer naar Europa kijken is nogal gemakkelijk , dan zeggen dat auto's veel beter zijn doordat de fabrikant een standaard product kan leveren vindt ik nogal vreemd van de spoorbaas net zoals Roland zegt , een net kan je niet zomaar veranderen. ik denk dat je ook als overheidsbedrijf met een aanbesteding moet werken dus kan men niet zomaar voor een standaard siemens , Bombardier ... kiezen zoals een privébedrijf kan doen , het komt er dus op aan om een goed ( modern)bestek te schrijven die aan uw noden voldoet maar die voldoende ruimte laat aan de fabrikant om zijn eigen beproefde oplossingen voor een probleem te gebruiken
Als 30 jaar terug componenten bv luchtgekoeld waren bepaalde fabrikanten nu betere ervaring hebben met bv waterkoeling dan is het beter die ruimte in uw bestek te laten maar bv duidelijke gebruiksomstandigheden te omschrijven .


Kris, met naar Europa kijken bedoel ik dat me zich daar héél véél met lucht verplaatsen bezighoudt maar te weinig met zaken die op langere termijn véél kunnen opbrengen. En met opbrengen bedoel ik vooral dat europa eindelijk 1 markt wordt zoals men al sinds de jaren '50 probeert. Die spoornetten moeten stilaan naar elkaar toegroeien (*). Dus 1 soort spanning voor de bovenleiding, 1 soort koppeling, 1 spoorbreedte, 1 vrij ruimte profiel, 1 veiligheidssyteem, 1 keuring voor toelating, 1 gelijkvormig examen voor bestuurders etc. Dat zijn zaken die niet op 10 jaar moeten gebeuren, dat kan 50 jaar duren. Maar er moet ooit eens een begin gemaakt worden. En daar wringt het. Als men dat aan de landen overlaat zal het nooit gebeuren.

(*) en 1 electriciteitsnet met 1 stekker, 1 verkeersreglement (het enige bord dat je van in de UK tot aan de Oeral vindt is het achthoekige STOP bord) etc.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ACFI

Niet alleen in belgie waren er problemen.  Ook de DB heeft problemen gehad.

Uit http://www.janroembach.de/13.html

Bei den Lokführern der 642 hält sich die Begeisterung ebenfalls sehr in Grenzen, dazu gibt es viel zu viele Mängel, Fehlkonstruktionen und ergonomisch nicht ausgereifte Sachen, technische Problemen bei Hitze, Kälte (Schnee!) oder im Herbst. Ausgefallene Klimaanlagen, nicht funktionierende Heizung, plärrende Ansage, mangelhafte Beschriftung und Hinweise, teils laute Innengeräusche im Motor- bzw. Klimabereich, Zugluft am Fenster (Klima), kaputte Klotüren (die ständig selbst auf und zu gehen, oder gar nicht) und WCs ...

Außerdem ist auch von Kuppelproblemen, Bremsstörungen und sonstigen, in der Tiefe der Computertechnik steckenden Fehlermeldungen die Rede, oder von für unsere Einsatzgebiete viel zu geringer Zugkraft und fehlendem Platz für Fahrräder und Wintersportgeräte.

En die stellen waren al uitgeleverd en de problemen gekend wanneer de NMBS de bestelling plaatste.

Als je je lastenboek niet hieraan aanpast of boeteclausules voorziet, dan mag je achteraf nog klagen. Het is eigen schuld, met andermans geld.

My 2 Cents.

Acfi.

SuSke

Citaat van: ACFI op 14 augustus 2014, 21:57:13 PM
...En die stellen waren al uitgeleverd en de problemen gekend wanneer de NMBS de bestelling plaatste.

Als je je lastenboek niet hieraan aanpast of boeteclausules voorziet, dan mag je achteraf nog klagen. Het is eigen schuld, met andermans geld.

My 2 Cents.

Acfi.

Blijkbaar dus toch ook weer een nieuw Fyra-debacle
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PietB

Citaat van: SuSke op 15 augustus 2014, 02:08:52 AM
Blijkbaar dus toch ook weer een nieuw Fyra-debacle
Dat lijkt er zeker op, gelukkig rijden ze niet voor NS.
Bij NS hebben ze de SLT (ook van Siemens-Bombardier) en daar is ook veel geleuter over.
Onder andere het ontbreken van toiletten en het slecht bestand zijn tegen het winter weer.(waar speelde dat ook nog meer?)
Een stukje Wikipedia tekst:
Toiletten

Reizigers en NS-personeel klaagden over het ontbreken van toiletten. Na onderhandelingen met de vakbonden en een motie in de Tweede Kamer, waarin werd verzocht per 2015 in alle treinen een toilet aanwezig te hebben, is besloten om de resterende twee opties voor in totaal 64 treinstellen niet in orders om te zetten. Voor de concessie voor het hoofdrailnet 2015-2025 wordt als voorwaarde gesteld dat er vanaf 2015 in bepaalde treinen en in 2025 in elke trein een toilet aanwezig is. Aangezien het alsnog inbouwen van een toilet erg duur is en de levensduur van de treinen langer is dan tot 2025 wordt gedacht aan het gekoppeld rijden met treinstellen die een toilet hebben zodat tenminste een toilet beschikbaar is.

Winterbestendigheid

Tijdens sneeuwval in de winter van december 2010 bleken de SLT-treinen niet bestand tegen sneeuwval. Ruim twee derde van het SLT-park stond met defecten aan de kant. De problemen werden veroorzaakt door smeltwater dat in de elektrische systemen van de trein terechtkwam. Bombardier Transportation stuurde 30 technici vanuit Duitsland om de problemen te onderzoeken en te verhelpen. NS Reizigers heropende in samenwerking met NedTrain de eerder in het jaar gesloten werkplaats Zaanstraat in Amsterdam om te kunnen werken aan de defecte SLT-stellen. Om capaciteitsproblemen te beperken besloot NS Reizigers tevens om in deze werkplaats extra onderhouds- en veiligheidsbeurten te verrichten aan het Plan V-materieel dat anders afgevoerd zou worden. Voorts werden daartoe de eerder in het jaar terzijde gestelde DDM-1 met bijbehorende 1800-serie locomotieven opnieuw in dienst gesteld. Vanuit verschillende hoeken was er kritiek op het beleid van NS Reizigers. Zo ontdekte RTL Nieuws dat het onderwerp 'winterhardheid' bij de bestelling van de SLT-treinen geen rol speelde en drong de Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER) al in september aan op herindienststelling van het DDM-1 materieel omdat zij bang waren voor vele defecten bij het niet op winterhardheid geteste SLT-materieel.




Havoc

Eigenlijk wel sterk dat in 3 verschillende lastenboeken dezelfde problemen aan de orde zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rgp

Dag,

Alhoewel het ne feestdag is, ga ik sommige toch wel tegen hun schenen stampen, sorry.
Dat er bij drie bestekken dezelfde fouten instaan is niet verwonderlijk.  Die drie bestekken zijn namelijk in dezelfde periode opgemaakt.  En ik daag iedereen uit om in de loop van een aanbesteding de voorwaarden in een bestek te veranderen ! Ge kunt dan opnieuw beginnen.  Resultaat: ofwel de je het zoals nu, ofwel wacht je tot in alle buurlanden de kinderziektes eruit zijn en dan heb je er een zonder die ziektes, maar ....verouderd!
De boetecalsusles zijn voorzien, maar er bestaat ook nog zoiets als de wet.  Boeteclausules kunnen ook maar tot op een bepaalde hoogte.  Aannemers en leveranciers weten dat maar al te goed.  Dus het is de NMBS, maar eerder de zo geroemde prive-ondernemingen die niet in staat zijn om een goed product van de eerste keer af te leveren.
Een systeem ?  Geen probleem en wie betaalt? Men staat nu al te klagen dat OV te duur is (en we zijn de goedkoopste in EU). Ga dat in Brugge bij BN vertellen.
Het GEN. De Desiro's werden besteld om geleverd te worden op het ogenblik dat het GEN operationeel zou zijn, ttz in 2015.  Het wordt nu 2022 en waarom ?  Omdat jan met de pet wel een trein wil, maar niet in zijne hof (maar ook niet tever, anders is al moe als hij aan de stopplaats is).  En wat doet Jan met de pet ? Hij gaat klacht inleggen tot in de treure toe gesteund door "professionele" "anti"groeperingen.  Gevolg bouwvergunningen worden niet afgeleverd en werken kunnen niet starten.

Roland met 30 jaar ervaring in overheidswerken

doomslu

Inderdaad, de vinger op de wonde, Roland.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Huugooke

Waar het inderdaad weer op neerkomt: iedereen wil comfort (in alle aspecten) maar wil er zo weinig mogelijk voor betalen.
Vliegen maar geen vliegvelden, treinen maar geen rails, "in mijn straat geen tram!", geen bus voor mijn deur. Geen café op de hoek, geen school of speelplein achter mijn tuin, geen windmolens, geen verkeer door mijn straat (alhoewel hij zelf twee auto's heeft), de lijst is eindeloos.
We zitten in één van de meest dicht bevolkte gebieden van Europa, en het betert niet. Experimenten met ratten hebben uitgewezen dat als je er te veel in één kooi zet, ze na een tijdje mekaar beginnen bijten. Ook een wereldwijd probleem.

PietB

Citaat van: Huugooke op 15 augustus 2014, 13:12:36 PM
Experimenten met ratten hebben uitgewezen dat als je er te veel in één kooi zet, ze na een tijdje mekaar beginnen bijten.
Met mensen niet anders alleen de middelen zijn wat anders.
Kijk maar eens een paar 1000 kms ten zuid-oosten van ons.

grt Piet.

janieburton

Citaat van: PietB op 15 augustus 2014, 15:28:27 PM
Citaat van: Huugooke op 15 augustus 2014, 13:12:36 PM
Experimenten met ratten hebben uitgewezen dat als je er te veel in één kooi zet, ze na een tijdje mekaar beginnen bijten.
Met mensen niet anders alleen de middelen zijn wat anders.
Kijk maar eens een paar 1000 kms ten zuid-oosten van ons.

grt Piet.

De problemen daar hebben wel een andere oorzaak en niet direct met het op elkaars "lip" zitten. :o

Misschien naïef maar als de NMBS eens terug zelf loc's en rijtuigen zou gaan bouwen zoals vroeger.  ;)(ik weet het is niet meer van deze tijd) :o
 

Havoc

Dat is wel héél lang geleden dat de NMBS dat zelf deed. Hebben ze dat eigenlijk ooit wel gedaan? (ben te lui om zelf te gaan zoeken)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

Citaat van: Havoc op 19 augustus 2014, 19:44:23 PM
Dat is wel héél lang geleden dat de NMBS dat zelf deed. Hebben ze dat eigenlijk ooit wel gedaan? (ben te lui om zelf te gaan zoeken)

Ik denk van wel, in het stoomtijdperk denkelijk maar welke types weet ik niet.