Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

baan (her)ontwerp

Gestart door Huugooke, 11 augustus 2014, 15:40:21 PM

OlivierV

Huugooke, je kan er de juiste spanning toch opzetten met een 3-polig schakelaartje, plak er dan een stickertje bij met ene kant gelijkstroom, andere kant wisselstroom. Je kan op die manier dat marklinovaaltje zelfs verbinden met je 2-railbaan, mits je er isolatieasjes tussen zet.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Huugooke

Citaat van: OlivierV op 12 augustus 2014, 13:47:05 PM
Huugooke, je kan er de juiste spanning toch opzetten met een 3-polig schakelaartje, plak er dan een stickertje bij met ene kant gelijkstroom, andere kant wisselstroom. Je kan op die manier dat marklinovaaltje zelfs verbinden met je 2-railbaan, mits je er isolatieasjes tussen zet.
In die richting was ik ook aan't denken...

OlivierV

Citaat van: Huugooke op 12 augustus 2014, 13:48:47 PM
Citaat van: OlivierV op 12 augustus 2014, 13:47:05 PM
Huugooke, je kan er de juiste spanning toch opzetten met een 3-polig schakelaartje, plak er dan een stickertje bij met ene kant gelijkstroom, andere kant wisselstroom. Je kan op die manier dat marklinovaaltje zelfs verbinden met je 2-railbaan, mits je er isolatieasjes tussen zet.
In die richting was ik ook aan't denken...
Op't programmeerspoortje aan de computer bij ons in amsac is dat ook met zo'n schakelaartje. Vandaar dat het mij wel een plausibele oplossing leek.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

dani

mijn rollentestbank heeft dat ook.

Linker spoor heeft een draadje
Rechter spoor heeft een draadje
Puko-rail heeft een draadje

En naargelang of ik een 2 railer of 3 railer  wil testen wissel ik gewoon wat draadjes om met een 2-polige wisselschakelaar.

Stand 1:    1 aansluiting op linker  spoorstaaf  -  1 aansluiting op rechter spoorstaaf  -  niks op  puko rail
Stand 2 :   1 aansluiting op linkse spoorstaaf + rechtse spoorstaaf    -  1 aansluiting op PukoRail

(laat ik het voor het gemak   +2R      -2R   en   +3R    -3R  noemen

dus zo :



L SPOOR    ---------------------------------------------          o---    -2R  en -3R   ( vaste aansluiting )


Middenrail  ---------------------------------------------          o---     Geen aansluiting    (stand 1)
                                                                                     x---    +3R                         (stand 2)

R SPOOR    ----------------------------------------------         o---     + 2R                       (stand 1)
                                                                                     x---    -   3R                       (stand 2)




beetje duidelijk zo ?.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

erik de noorman


Hugo, 2 railsporen en wissels zijn gemakkelijk zelf om te bouwen naar 3 rail. Ik bouw bijna al mijn 3 rail sporen zelf met heel eenvoudige middelen. Remise en scene deel 1 is volledig opgebouwd met naar 3 rail omgebouwde piko A rails. De meeste toeschouwers hebben zelfs niet door dat ze naar een 3 rail baan kijken. Bij mijn photobucketpagina vind je onder zelfbouw 3 rail voldoende foto's om stap voor stap te werk te gaan. De link staat in mijn handtekening onderaan. Indien iets niet duidelijk hoor ik het wel.

Erik.

Huugooke

Citaat van: erik de noorman op 12 augustus 2014, 21:02:57 PM

Hugo, 2 railsporen en wissels zijn gemakkelijk zelf om te bouwen naar 3 rail. Ik bouw bijna al mijn 3 rail sporen zelf met heel eenvoudige middelen. Remise en scene deel 1 is volledig opgebouwd met naar 3 rail omgebouwde piko A rails. De meeste toeschouwers hebben zelfs niet door dat ze naar een 3 rail baan kijken. Bij mijn photobucketpagina vind je onder zelfbouw 3 rail voldoende foto's om stap voor stap te werk te gaan. De link staat in mijn handtekening onderaan. Indien iets niet duidelijk hoor ik het wel.

Erik.
heb gekeken en  het begrepen Erik, knap gedaan.

raf

waarom schakel je de pukko's uit ????
bij twee rail maakt het niet uit of de pukko's stroom krijgen of niet er is toch niks dat de pukko's raakt
gewoon 1 rail altijd massa en de andere omschakelen naar + of -
de pukko's gewoon stroom mee laten voeren
rij je analoog dan kun je zelfs helemaal op gelijk stroom blijven rijden met marklin
mijn baan daar rij ik alles door elkaar alleen nooit een 3 rail wagon achter een 2 rail loco hangen dat komt niet goe
voor de rest kun je achter 3 rail hangen wat je wil
voor de rails zou ik K rails kopen
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Huugooke

maar als je een Marklin op de op tweerail geschakelde rails zet krijg je kortsluiting!
De enige mogelijkheid om drie- en tweerail echt samen te laten rijden is het drierail materiaal te isoleren.

raf

kortsluiting is een relatief begrip
ik zei ook om een schakelaar te zetten om de ene rail of aan de + of aan de - te hangen
de pukko's maken niet uit

maar met je zo gezegde krotsluiting kun je ook een relais gebruiken met een stroom detectie
loopt er een hogere stroom dan BV 2 amp dan trekt het relais aan en blijft aan getrokken tot je op een reset knopje drukt
het relais schakelt automatische de rail om naar de negatieve  spanning en een lamp brand op je stuur tableau
zodat je weet dat de baan op 3 rail staat

gr raf

Ps stroom detectie effe googlelen

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.