Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

baan ontwerpen

Gestart door Benny, 07 augustus 2014, 20:57:48 PM

Benny

hallo,

Ik zou graag beginnen aan een baan te ontwerpen.

Is er software beschikbaar voor beginners per pc?

Ik zou het ook wel willen doen met de hand maar weet niet goed hoe te beginnen.

TBCédric

Ik zou eerst, voor de vorm e.d. met de hand doen, daarna voor het gedetailleerde gedeelte via de pc doen.

Je kan de afmetingen van je baan verschalen bv. 1 meter is 1 of 2 cm (of meer). zo kan je al een idee of thema opmaken en dan deftig (wissels e.d.) uittekenen op de pc.

Goede programma's zijn scarm, anyrail (gratis max 50 stuks), wintrack,...
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

OlivierV

Dat pc geteken vind ik maar dwaas, losse schetsen zijn het gemakkelijkste, neem een groot blaf of plak er meerdere aan mekaar, Teken dan het vlak waar je je baan op wil hebben, begin met het tekenen van je schaduwstation, hop de weg naar boven en dan plak je simpelweg stukjes papier erop voor het berijdbaare deel dat erboven gelegen is.

Rudy (rangeerduivel) heeft een heel mooi voorbeeldje van zo'n plan. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

59erke

ik heb het altijd op de oude manier gedaan, eerst grof schetsen op een blad.

eenmaal je uw gedacht hebt geschetst volledig baanplan uittekenen op een groot stuk oud behangpapier met een railsjabloon.


Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Kautenbach

Gerolf pln van aanpak doorlezen lijkt mij erg nuttig ;D

Nonkelronnie

Citaat van: Nonkelronnie op 31 juli 2014, 13:15:40 PM
Citaat van: Benny op 31 juli 2014, 13:06:11 PM
hebben jullie een pc programma voor de bouwplannen of met de hand?

Sommige forumleden zweren bij handwerk, maar bij mij kloppen de verhoudingen dan nooit, dus ik teken liefst eerst op computer uit.
Hiervoor gebruik ik SCARM ofwel Drail (geen idee of Drail nog te vinden is).

Zeer laagdrempelig allebei al is het even zoeken bij SCARM hoe flexrails moeten gelegd worden.

dani

google eens naar  SCARM

gratis en makkelijk in gebruik.   Maakt zelfs een 3D weergave van je baan
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Benny

zijn er mensen die een wand gebruiken waar de treintjes eenmaal in het station gepasseerd achter verdwijnen?

Rangeerduivel

Citaat van: Benny op 09 augustus 2014, 11:42:54 AM
zijn er mensen die een wand gebruiken waar de treintjes eenmaal in het station gepasseerd achter verdwijnen?


Ja,dat is bij mij ook de bedoeling,alleen staat die wand er nog niet!

Het is de gemakkelijkste manier als je niet met spiralen wil/kan werken om een schaduwstation te maken,
Trouwens,in het echt zie je ook geen trein alsmaar rondjes maken op een ovaal,hij passeert 1X en dan is hij weg,kort daarop gevolgd door een andere,zij het in dezelfde of tegenovergestelde richting.
Veel hangt er ook vanaf hoeveel plaats je hebt natuurlijk.
Probeer net achter die wand een mangat of eiland te maken zodat je overal goed bij kan.

;)

Kautenbach

goeie oplossing, wat je ook ziet is dat aan de andere kant van die wand je ook een nieuw station kunt bouwen, dus ipv en schaduwstation ;)

OlivierV

Citaat van: Kautenbach op 09 augustus 2014, 17:29:29 PM
goeie oplossing, wat je ook ziet is dat aan de andere kant van die wand je ook een nieuw station kunt bouwen, dus ipv en schaduwstation ;)
Dat is dan een  voor jou gekende manier van werken, maar desalniettemin een leuke!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan