Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Stuurstand

Gestart door Huugooke, 05 augustus 2014, 21:53:43 PM

doomslu

Citaat van: Huugooke op 02 september 2014, 22:15:40 PM
om duidelijk te zijn: rechts gezien van in het voertuig of staande ervoor, gezicht naar het voertuig?
In het rijtuig zittend.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Rangeerduivel

Citaat van: Huugooke op 02 september 2014, 22:15:40 PM
om duidelijk te zijn: rechts gezien van in het voertuig of staande ervoor, gezicht naar het voertuig?

Het niet moeilijker maken dan het al is hé Hugo!  :D
De linker of rechterkant van een voertuig wordt bepaald als je er in zit,
dus aan je rechter kant heb je de rechtse kant van het voertuig en vice versa.

Als je kijkt naar jouw foto's in post 27,zie je op de 2de rij,3de foto stel 191
Dat stel heeft links een ondoorzichtige ruit,en daar zit de bestuurder rechts.

Op de 14derij, 3de foto,stel 011,is dat net omgekeerd,en daar kan,zoals Luc beweert,de bestuurder niet rechts zitten.
Dus dat is mijn vraag,waarom is dat?

;)

Huugooke

Gij weet dat, en Luc weet dat, en nu ik ook hé Rudy! ;D

De ruitenwisser verraadt ook waar de bestuurder zit.
741 en 011 zijn duidelijk omgekeerd, maar zijn ook andere stellen.

Waarom dat weet alleen de ingenieur die ze ooit heeft ontworpen.

Huugooke


doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Huugooke

Citaat van: doomslu op 02 september 2014, 22:54:45 PM
Wat bedoel je Hugo?
Even onduidelijk naar wat je refereert Luc.
Gaat het over van waar je waarneemt in een voertuig? Ik wist niet dat daar een vaste regel voor was.
Of over de foto's? Bij de meeste stellen zit de bestuurder rechts, maar de linkse ruit is niet altijd mat.
Ik refereer naar de foto's.

doomslu

Hugo, zoals ik schreef: "Volgens mij is het anders: aan de ene kant is er links een witte ruit (en bij de gemoderniseerde stellen is  zelfs geen ruit meer) en aan de andere zijde zijn er twee (doorzichtige) ruiten. De bestuurder zit altijd rechts."
Er is slechts één matte ruit van de vier kopramen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Huugooke

Citaat van: doomslu op 03 september 2014, 09:22:04 AM
Hugo, zoals ik schreef: "Volgens mij is het anders: aan de ene kant is er links een witte ruit (en bij de gemoderniseerde stellen is  zelfs geen ruit meer) en aan de andere zijde zijn er twee (doorzichtige) ruiten. De bestuurder zit altijd rechts."
Er is slechts één matte ruit van de vier kopramen.
Nu is het me duidelijk!

Rangeerduivel

#38
Citaat van: Huugooke op 03 september 2014, 09:32:47 AM
Citaat van: doomslu op 03 september 2014, 09:22:04 AM
Hugo, zoals ik schreef: "Volgens mij is het anders: aan de ene kant is er links een witte ruit (en bij de gemoderniseerde stellen is  zelfs geen ruit meer) en aan de andere zijde zijn er twee (doorzichtige) ruiten. De bestuurder zit altijd rechts."
Er is slechts één matte ruit van de vier kopramen.
Nu is het me duidelijk!

Mij ook!
Maar om blijven door te zagen...waarom is die ruit mat?

een zot kan meer vragen stellen dan een wijze kan beantwoorden!  :D

;)

Huugooke

Citaat van: Rangeerduivel op 03 september 2014, 10:01:27 AM


Mij ook!
Maar om blijven door te zagen...waarom is die ruit mat?

een zot kan meer vragen stllen dan een wijze kan beantwoorden!  :D

;)
Twee zotten in dit geval! Toilet? Kleedkamer?

trainspottingjr

Die ruit is wit gemaakt om dat hierachter de hoogspanningskast achter schuilt. Dit is ook maar langs één zijde te zien.

De andere zijde heeft twee ruiten waarvan één voor de bestuurder en het andere voor de treinbegeleider, want dat is het compartiment daarvoor.

Bij de Cityrail en Newlook is geen ruit meer te bespeuren aangezien ze deze hebben dichtgewerkt.

Hoop hierbij iedereen geholpen te hebben

Jelle
Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

Huugooke

Citaat van: trainspottingjr op 03 september 2014, 10:45:13 AM
Die ruit is wit gemaakt om dat hierachter de hoogspanningskast achter schuilt. Dit is ook maar langs één zijde te zien.

De andere zijde heeft twee ruiten waarvan één voor de bestuurder en het andere voor de treinbegeleider, want dat is het compartiment daarvoor.

Bij de Cityrail en Newlook is geen ruit meer te bespeuren aangezien ze deze hebben dichtgewerkt.

Hoop hierbij iedereen geholpen te hebben

Jelle
Voila zie, nu is het helemaal duidelijk.

Herwig

links rechts links rechts li...

"rechts als je in het rijtuig zit"   ?    Op een bankje met het aangezicht of met de rug in de rijrichting ?
Misschien is hier    "stuurboord"    of      "bakboord"    een bruikbare omschrijving ?  Of toch weer niet ?

Huugooke

Citaat van: Herwig op 03 september 2014, 13:23:41 PM
links rechts links rechts li...

"rechts als je in het rijtuig zit"   ?    Op een bankje met het aangezicht of met de rug in de rijrichting ?
Misschien is hier    "stuurboord"    of      "bakboord"    een bruikbare omschrijving ?  Of toch weer niet ?
maar aan een boot is een duidelijke voorkant!

Herwig

Juist.
('k moet aan m'n kameraad schipper toch 's vragen hoe het dan zit met veerponten die géén duidelijke boeg of kont hebben ....)
Hoe is het dan officieel met    "links/rechts"   bij tweerichtings-locs , -treinstellen, -trams ?