Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Micro-PlC

Gestart door conducteur, 04 augustus 2014, 01:37:41 AM

Havoc

Meestal is dat om intern te kunnen synchroniseren. Zoiets van fetch, decode, ececute, store. Ben niet gewoon iets met pics te doen. Meestal hebben de processoren waar ik mee werkte ingebouwde multipliers en die maken dan van de externe frequentie een veelvoud waar ze mee werken. Je kan dan bij programering die multipliers en delers instellen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Geert

Citaat van: Havoc op 02 september 2014, 19:32:42 PM
. Meestal hebben de processoren waar ik mee werkte ingebouwde multipliers en die maken dan van de externe frequentie een veelvoud waar ze mee werken. Je kan dan bij programering die multipliers en delers instellen.


De meer recente PIC's hebben ook clock multipliers.


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Sattrickske

Citaat van: conducteur op 02 september 2014, 18:10:13 PM
Als ik het goed voor heb wordt de frequentie intern zelf gedeeld door 4. Wat het nut daarvan is moet je aan de experts hier vragen.
PICs zijn spotgoedkope microcontrollers, de multipliers zijn niet te ver doorgedreven omwille van de prijs.  De multipliers zijn in feite PLL's, hoe groter de multiplicatie, des te groter de onstabiliteit.  PICs zijn (zeker de 8 bit versies) zijn niet gebouwd om rekenpower te leveren, daarom dat de PLL niet meer dan een factor 4x levert.
Mijn functiedecoder (PIC12F683) werkt aan 8MHz en dat is goed genoeg om DCC correct uit te lezen, maar veel lager met de clock zal ik toch niet moet zakken.

Wil je meer rekenpower, dan moet je eerder bij PIC24/PIC32 gaan zoeken, of bij ARM...

Om echt op safe te spelen, zou ik zeker interrupts gebruiken, dan ben je zeker dat je nooit een puls gaat missen...

conducteur

Een handje vol 16f886 onderweg... Kan dan alvast beginnen te "testen".
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

#124
Ondertussen het printje aan het her-tekenen, als ik er zou extra laten maken dat ik plaats heb voor een kristal. Het eerste dat moest verdwijnen om plaats te maken voor het kristal was de dip-switch, met dank aan Geert voor zijn "tip" met de jumper. Nu ben ik aan het uitzoeken of ik de grote darlingtons kan vervangen door iets kleiner, IRLML2030TRPBF doet het blijkbaar ook vrij goed op 5V, tenminste als ik de juiste grafiek heb bekeken. (en kost me nauwelijks per 8 nauwelijks meer dan een ULN, en zou, als ik het mag geloven in zo'n kleine behuizing toch aardig wat stroom kunnen verwerken).

-->waarom plaatst men soms een weerstand voor de gate van de mosfet? Die weerstand intern is toch al héél groot?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Citaat van: conducteur op 05 september 2014, 00:31:27 AM-->waarom plaatst men soms een weerstand voor de gate van de mosfet? Die weerstand intern is toch al héél groot?

Een (mos)fet is iets heel anders dan een (darlinton)transistor.
Fets hebben inderdaad een heel grote ingangsimpedantie
... en precies daarom een extra weerstand (100k of zo) tussen gate en massa
=> om stoorpulsen te onderdrukken en hem niet "toevallig" te laten geleiden  ;)

Mosfets hebben een heel kleine weerstand "in geleiding",
en zijn daarom geschikt voor grotere stromen
en/of wanneer je iets "dichtbij de voedingslijn" wil schakelen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Die IRLML2030 heeft als je die met 5V stuurt nog een weerstand van 0.154 Ohm. Dat is niet echt schitterend. Als je daar de 2.2A doorstuurt heb je 0.33V spanningsval, dat is niet veel beter dan een transistor in verzadiging.

Meestal zet men een weerstandje in serie tussen driver en gate maar 100k lijkt me toch wel enorm. Die heeft een ingangscapaciteit van 110 pF die je moet opladen. Als dat te traag gaat komt hij te langzaam in geleiding en dan is de dissipatie hoger. En die sot-23 kan niet veel hebben. Zou eerder 100 Ohm of zoiets zetten.

Een weerstand tussen gate en massa zoals Gerolf zegt kan ook maar dat is dan soms om te vermijden dat de gate (juist omwille van de hoge impedantie) storingen oppikt en zo een beetje in geleiding komt. Zeker als je direct vanuit bvb een cpu stuurt en je zet de uitgang in tri-state (ook hoge impedantie) of als die zo staat bij opstarten zou anders je fet in geleiding kunnen komen. Geloof me, daar kan je lang achter zoeken...

Anders is er de IRLL2703PBF. Die heeft maar de helft van de weerstand en is in een iets grotere behuizing.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

#127
Citaat van: Gerolf op 05 september 2014, 01:25:21 AM
Citaat van: conducteur op 05 september 2014, 00:31:27 AM-->waarom plaatst men soms een weerstand voor de gate van de mosfet? Die weerstand intern is toch al héél groot?

Een (mos)fet is iets heel anders dan een (darlinton)transistor.
Fets hebben inderdaad een heel grote ingangsimpedantie
... en precies daarom een extra weerstand (100k of zo) tussen gate en massa
=> om stoorpulsen te onderdrukken en hem niet "toevallig" te laten geleiden  ;)

Mosfets hebben een heel kleine weerstand "in geleiding",
en zijn daarom geschikt voor grotere stromen
en/of wanneer je iets "dichtbij de voedingslijn" wil schakelen
Ja, maar ik heb het op een weerstandje, vaak van bv 47R verbonden met de gate... (cfr de basisweerstand bij de transistor)

Johan: IRLML2030TRPBF  kost 0,13€, IRLML2030TRPBF 1,7€ (13 keer meer)  ::)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

100k is tussen gate en massa. Tussen driver(µC-poort dus) en gate gebruik ik voor een mosfet geen weerstand.

smd-mosfets? Die kunnen vaak heel wat aan, en zijn prima betaalbaar (IRLML6244TRPBF kost mij 1.5 voor 10 - of 12 voor 100)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Die IRLML6244 ziet er beter uit. Maar 0.02 Ohm weerstand.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Dank je Gerolf voor de IRLML6244TRPBF-tip, het is zowat zoeken naar een naald in een hooiberg om "de juiste" te vinden... Ondertussen zijn de 16f886 in smd toegekomen...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

#131
Hardware klaar (om te testen). Software om eens te proberen is er ook. Hopelijk werken beide van de eerste keer:
Tjah: in Eagle zijn die smd elco's niet zo duidelijk vind ik. Per ongeluk een veel te grote footprint uitgekozen:




Het lukt alvast om de µC te programmeren met de PICkit 2 via de header. Da's alvast positief. Het is me goed gelukt om dat te solderen.

---> meet slechts 5*5 cm. Iemand die het kleiner kan mag het altijd laten weten ;) Zelf met de kleine 0603 en SOT 23 onderdelen geraak ik er nog niet om het kristal er nog tussen te krijgen en het geheel te routen.
--> 8 Open collector uitgangen. De Darlingtons kunnen tot 4A aan, maar de printbaantjes zijn daar denk ik niet breed genoeg voor, maar kan dus wel wat aan.
---> Aan te sturen om diverse manieren: Serieel, I²C, Parallel (via pin header, geen µc nodig : 8 lijnen, 1 voor elk + GND +5V ), eventueel als uitbreidingsmodule op de grote µPlc module. Ook Digitaal moet mogelijk zijn (DCC/Motorola/...)
--->reset knopje
--->4 bit dip schakelaar voor adres oid...


Morgen test als DCC wisseldecoder :D  Hopelijk met glans geslaagd!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

TBCédric

Wel Rian, ik heb geen idee wat dat allemaal is (ook al krijg ik cs&n én binnenkort software ontwikkeling), maar ik duim voor je , in de hoop dat het zal werken als dcc wisseldecoder.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steam.N

Proper printje, Rian.
Geen idee hoe groot je ervaring is in programmatie of microprocessortjes, of in protocols als DCC ...
Ik duim voor een succesvolle testsessie  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Rian,

Het ziet er al goed uit!

Citaat van: conducteur op 06 september 2014, 23:56:57 PM
...Morgen test als DCC wisseldecoder...

Code 'gevonden' of eigen ontwerp via bit banging en/of interrupts?
Groetjes, Peter