Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

waar wat hoe?? starter

Gestart door Benny, 30 juli 2014, 14:45:39 PM

Rangeerduivel

O ja,Je zit niet ver uit de buurt van "Het Spoor"

En voor DE BEURS VAN DE EEUW moet je naar Leuven in oktober!

;)

OlivierV

Citaat van: Rangeerduivel op 30 juli 2014, 21:21:56 PM
Benny
je kan natuurlijk een startset kopen,maar zoals Hugo al zei,die zijn meestal duits,zelden Belgisch.
Maar dan heb je toch je bedieningcentrale al,en een paar sporen,misschien ook wissel(s).
Het buitenlands rollend materiaal kan je dan verkopen op tweedehandssites.
Maar op die manier verdien je daar ook geen hopen aan.
Beslis eerst welk systeem je wil,drierail(wisselstroom),tweerail(gelijkstroom) digitaal of analoog.
Ik persoonlijk verkies gelijkstroom digitaal,maar dat is persoonlijke smaak.
Eens je daar uit bent,laat ons weten wat je gekozen hebt,en dan zullen we je verder helpen qua merk,materiaal en mogelijkheden.
Vooraleer je een definitieve keuze gemaakt hebt is het een onbegonnen zaak om alle merken te gaan opnoemen

Hou echter één ding voor ogen,het moet zoals je zelf zegt niet pokkeduur worden,maar een goedkope hobby is het nu ook weer niet,alhoewel je dat flink kan inperken door zelfbouw en/of okkaziemateriaal.

Bwa Rudy, Roco heeft enkele Belgische startsets. Dan heb je al een multimaus (hele volwassen centrale voor zijn prijs).
Verder kan het geen kwaad om flextrails en wissels (rechts en links) te hamsteren terwijl je plannen maakt voor je baan. Want wie een grote ruimte ter beschikking heeft kan naar mijn mening heel wat rails gebruiken voor een schaduwstation om hele treinen in op te stellen in afwachting van inzet.

btw, Rudy, stuur eens de afmetingen van jouw ruimte door + waar deur en raam zitten. k Wil mij ne keer uitleven in een pauze morgen. ;)

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan


Rangeerduivel

Citaat van: OlivierV op 30 juli 2014, 22:22:24 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 30 juli 2014, 21:21:56 PM
btw, Rudy, stuur eens de afmetingen van jouw ruimte door + waar deur en raam zitten. k Wil mij ne keer uitleven in een pauze morgen. ;)

Groet,
Olivier

'T is te zien dat ze op reis is,ge begint weer ambetant te worden!!! :D :D
Verloren moeite,er komt niemand aan mijn baan om te (ver)bouwen >:(
Wanneer gaat dat toch een doordringen? ;D

Ik heb trouwens vandaag heel wat plaats gewonnen,alles zonder NEM-schacht is de kast in! 8) 8) 8)

;)



ceuleer

Ik heb in het verleden de fout gemaakt alles te kopen wat ik graag zag, 10 jaar later is dat bijna allemaal terug verkocht, verkeerd land, verkeerd tijdperk, electrische loco's i.p.v. diesels, TGV die toch nooit zouden rijden, nu koop ik eigenlijk alleen nog iets wat in één tijdperk past, alleen diesels voor goederen verkeer, en voor mij belangrijk, alles digitaal. 'T is zoals Olivier zegt, voor een beetje meer geld heb je een digitale centrale in een starterset, en digitale locomotieven kunnen apart rijden en stoppen terwijl er anderen blijven rijden, zonder met meerdere transfo's te moeten werken en de baan in verschillende delen te moeten splitsen, want wanneer je een analoge transfo uitzet, stopt alles, digitaal stopt alleen de loc die je op dat moment bedient. Er zijn er misschien die er anders over denken, maar terug naar analoog zou ikzelf niet meer gaan,  maar dat is mijn mening.
't zal ni gemakkelijk worden denk ik, denk eerst goed na wat je wil maken, en dan pas aankopen.

OlivierV

Citaat van: Rangeerduivel op 30 juli 2014, 22:34:12 PM
Citaat van: OlivierV op 30 juli 2014, 22:22:24 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 30 juli 2014, 21:21:56 PM
btw, Rudy, stuur eens de afmetingen van jouw ruimte door + waar deur en raam zitten. k Wil mij ne keer uitleven in een pauze morgen. ;)

Groet,
Olivier

'T is te zien dat ze op reis is,ge begint weer ambetant te worden!!! :D :D
Verloren moeite,er komt niemand aan mijn baan om te (ver)bouwen >:(
Wanneer gaat dat toch een doordringen? ;D

Ik heb trouwens vandaag heel wat plaats gewonnen,alles zonder NEM-schacht is de kast in! 8) 8) 8)

;)

Kon maar proberen he! :D
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

FREMO e.V. - afd België

@ Benny,

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Citaat van: Benny op 30 juli 2014, 22:00:02 PM
zijn er goede verdelers in de buurt van zaventem? of een club?
of is er binnenkort ergens een beurs in de buurt?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Voordat je iets van geld uitgeeft ga eerst eens kijken op een zondag op de grote treinen beurs in jouw directe omgeving.


Nl. op 17 AUG 2014 Shopping center WOLUWÉ .

Kijken is gratis, aanschaffen kost centen.
Mvg,
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Benny

Ik denk toch analoog te beginnen.

Gelijkstroom en analoog, dan kan ik later nog uitkijken om digitaal te gaan.

Ik dacht zaterdag aan de tafel te beginnen, kga beginnen met 2 osb panelen aan elkaar te zetten op 4 schragen en dan uittekenen hoe ik het zou willen.

Dan volgende week wat sporen kopen om te beginnen leggen. wat die sporen betreft, moet daar al een keuze gemaakt worden van merk? daarmee wil ik zeggen gaan Roco sporen samen met die van bv Mehano, als het maar gelijkstroom blijft?

Rangeerduivel

#40
Ha Benny,je bent er voor opgestaan!  :D

Als je beslist om een type sporen te kopen,ben je best dat je je er aan houd om altijd bij hetzelfde merk en type te blijven.
Bij sporen heb je verschillende types(Hoogte)
Bvb,de meest verkochte zijn code 100(dat is de hoogte<2,5mm),zoals bvb Piko en Mehano.
Maar de Mehano sporen zou ik afraden wegens moeilijker verkrijgbaar en minder goede en mooie wissels.
Een alternatief is Roco-line,code 83(2,1mm)
Daar heb je ook goede wissels ter beschikking.
Er zijn ook nog andere merken zoals bvb Peko,Tillig enz.
Er bestaan raillassen om de hoogteverschillen te overbruggen,maar dan zit je nog met een licht andere vorm van railstaaf bij de respectievelijke merken.
Alles hangt er vanaf hoeveel waarde je hecht aan detail en afwerking.
Verschillende soorten merken/hoogtes kan je wel mengen op plaatsen waar ze niet te zien zijn,zoals bvb in een schaduwstation.
Overweeg bij aankoop en vooral VOOR de plaatsingvan je sporen ook of je de wissels electrisch(al dan niet digitaal) of manueel wil aansturen.

;)

doomslu

Ik begrijp maar al te goed dat jouw vingers kriebelen, maar als ik lees dat je snel twee platen aan mekaar gaat schroeven vrees ik dat je een "klassieke" treintafel in jouw hoofd hebt. Dat was iets van de vorige eeuw hoor. Met jouw plaats kan je veel beter!

Hoeveel boeken heb je al gelezen over het onderwerp? Hoeveel baanplannen heb je al bestudeerd?
Hoeveel Modelspoormagazines heb je al doorworsteld?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Benny

Citaat van: doomslu op 31 juli 2014, 08:53:31 AM
Ik begrijp maar al te goed dat jouw vingers kriebelen, maar als ik lees dat je snel twee platen aan mekaar gaat schroeven vrees ik dat je een "klassieke" treintafel in jouw hoofd hebt. Dat was iets van de vorige eeuw hoor. Met jouw plaats kan je veel beter!

Hoeveel boeken heb je al gelezen over het onderwerp? Hoeveel baanplannen heb je al bestudeerd?
Hoeveel Modelspoormagazines heb je al doorworsteld?

2 platen om te beginnen, ik zou willen beginnen met mijn geboorteplaats als station te nemen, nl station diegem maar niet die van nu maar van de jaren 80-90 en zoverder uit te bouwen met de huizen die erbij horen,.....

Daarom kies ik ook voor osb, met zijn tand en groef kan ik altijd verder en verder uitbreiden ;)

OlivierV

#43
Dat je wil beginnen is normaal, maar ik zou zeggen doe niks overhaast ... Wat je wel kan doen is een leerbaantje/ovaaltje maken.

Ik zou je toch aanraden om digitaal te beginnen, zoek een beetje rond naar zo'n Belgische startset van Roco en koop eventueel nog een tweede digitale loc bij. zo kan je op je leerbaantje perfect kennis maken met de voordelen van het hele digitale gebeuren...

Je modelbaan op zolder zou ik eerder voorzien van een degelijke contructie ipv op osb-platen ... In modelspoormagazine nr 44 staat een degelijk artikel over de onderbouw van een modelbaan.

Qua rails zou ik opteren voor Peco code 100 , iets robuuster dan code 83 en 75, maar quasi alles rijdt erop ... (van ouwe lelijke plastieken dingen uit de jaren 60-70 met gigantische flenzen tot en met het recentst uitgebrachte materieel), maar aangezien je alles nog moet aankopen is tillig elite code 83 ook zeer fijn materiaal (voor je schaduwstation kan je gerust code 100 flex of zelfs rechte stukken van oudere merken (soms zijn er hele partijen fleischmann modelrail te koop, die zijn ideaal voor eenschaduwstation ('k heb zelf ook reeds zo'n voorraad liggen)). Als wissels dan de scherpere (voor in het schaduwstation) en voor in het zicht de iets slankere...
Dan moet je geen bochten kopen, en leg je alle met flexibele rails ...

Wij willen je niet bang maken hoor, maar als je begint en je vraagt om advies kan je het beter ineens goed doen. ;)

Groet.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Ludwig

Ik zou toch digitaal starten, ook al zou ik dan wat later kunnen beginnen met aankopen te doen.
Ondertussen veel lezen en je ogen goed de kost geven.
Maar ja, ieder zijn gedacht he. ;)
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2