Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Geluid?

Gestart door doomslu, 27 juli 2014, 10:46:28 AM

Stieven76

Ik heb (nog) geen locs met sound, maar dat komt dan vooral omdat ik 100€ voor een sounddecoder nogal veel vind en dat geld dan liever aan iets anders uitgeef  :P
Moest ik er wel hebben dan zou ik het geluid ook niet te luid zetten, zodat je de loc enkel zou horen wanneer hij je passeert.

Gerolf

Citaat van: Michael op 28 juli 2014, 09:18:37 AM
Lastig onderwerp, en in miniatuur niet echt na te bootsen denk ik want stel je staat in punt A, de trein komt aanrijden, geluid zwelt aan, de trein passeert, geluid op z'n max, trein rijd door naar punt B en het geluid zwakt af. Als je in punt A staat dan zou dit de redelijk gang van zaken zijn, maar als op hetzelfde moment iemand in punt B staat wat een paar meter verderop ligt, dan krijg je rare dingen, de trein komt op je af en het geluid wordt zachter.

Klopt helemaal !
... dus zoiets is ook met een surround-systeem niet op te lossen, of je zou véél luidsprekertjes moeten plaatsen

Andere optie:
- geef elkeen een quadrofonische koptelefoon (bestaat zoiets?)
- bepaal de positie van de drager en bereken de geluidsvolumes,
- stuur het gemixte geluid naar de juiste hoofdtelefoon toe.
... dan is het (theoretisch toch) mogelijk, maar er is dan een ander potentieel probleem
De drager hoort het niet als er een probleem is op de baan (ontsporing, ...)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rangeerduivel

Citaat van: Gerolf op 28 juli 2014, 10:11:33 AM
Andere optie:
- geef elkeen een quadrofonische koptelefoon (bestaat zoiets?)

Ik meen te weten dat zo'n dergelijk systeem reeds jaren in gebruik is onderaan in de toren van het "Hellend vlak" in Ronquieres.

Alhoewel het waarschijnlijk nog niet 100% digitaal is(het digitale tijdperk was toen nog niet ingegaan),krijg je toch plaatselijk uitleg over het item waar je je op dat ogenblik bevindt.
Maar of zoiets te realiseren is op een relatief kleine baan...?

;)

doomslu

Allemaal even interessante reacties, waarvoor dank.

Zelf zie ik het iets eenvoudiger.
Als ik m'n baan ga besturen (toekomstige tijd!) zal ik op één plaats zijn, namelijk voor het centraal gelegen station.
Ik denk dat een degelijke stereo-installatie moet volstaan om binnenrijdende treinen te simuleren en stationsaankondigingen te laten horen.
Mits synchroniseren met de besturingssoftware lijkt me dit haalbaar (ik zeg niet 'eenvoudig'...  ;))

Vogeltjes en dergelijke hoef ik echt niet, maar een remmende trein lijkt me wel leuk.

Het komt er dus op neer om een systeem te vinden dat bepaalde geluidsfragmenten kan afspelen, en zelfs tegelijkertijd (met een software mengpaneel?).


Ik geef toe, dit is niet toepasbaar op elke baan... maar misschien wel op een eenvoudige tentoonstellingsbaan?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

Ook ik heb een aantal loks met geluid. Bij sommige is de klank zeer goed (bv Brawa Br 06, Fleischmann Br 03), bij andere is het minder.
Spijtig is natuurlijk ook dat als je een lok wil met alle digitale mogelijkheden (koppeling, verlichting enz), je bijna altijd verplicht bent de sound versie te kopen.
Ik gebruik daarom de sound zelden (enkel voor de kleinzoon en familie, of even als er bezoekers zijn)

Ik vrees dat je het sound probleem moeilijk kan oplossen, zelf indien je gebruik zou maken van electronische snufjes. Je stelt het geluid in op bv. waar je normaal staat of zit  om je baan te bedienen. Doe je nu een of twee stappen opzij is het effekt om zeep. Ik laat daarom de sound in de loks/treinstellen meestal maar af staan en geef de voorkeur aan rondom geluiden (overweg, omproepen op perron, kerk, beekje, boerderij enz enz.) alhoewel ook hier deze geluiden niet op vaste regelmaat weerklinken. (buiten de overweg bij het sluiten en de beek als zachte achtergrond)
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Citaat van: doomslu op 28 juli 2014, 10:20:37 AMIk geef toe, dit is niet toepasbaar op elke baan... maar misschien wel op een eenvoudige tentoonstellingsbaan?
Op een (zelfs lange smalle) tentoonstellingsbaan kan zoiets waarschijnlijk beter dan op de typische zolderkamerbaan
Op een lange baan zou je per meter of zo een midrange luidsprekertje kunnen plaatsen, en zo geluidsgebieden kunnen "invullen"

Op een kleine baan heb ik het al min of meer toegepast. Mijn kermis heeft een stereo met centrale subwoofer.
Weliswaar geen rijdende trein, en de rollercoaster maakt op zich genoeg stereo-kabaal  ;D
maar de muziek vanuit de attracties zijn er in een stereobeeld geplaatst, via een centrale mixer en enkele mp3-spelertjes.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TBCédric

Op mijn baan (expo) komt er onder het station een (middelgrote) luidspreker voor de omroepen en als er geen zijn, perron/stationsgeluiden (omgeving). Een module verder (aan weerskanten) eventueel nog een kleine speaker voor omgevingsgeluiden

De sound voor treinstellen zullen bij mij bijna nihil zijn wegens een te grote kost én een eventuele kakofonie. Momenteel heb ik 1 lok met sound én ik denk dat ik daarbij ga blijven.

Wat ik me wel afvraag is dat als de M6'en remmen, er zo'n typisch geluidje word geproduceerd. Zou je dat geluid in je gewone dcc lok kunnen steken die de stam duwt of trekt?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

conducteur

...En het doppler effect niet vergeten... Als de ziekenwagen naar je toe komt maakt die een ander geluid dan als die van je weg gaat...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Rangeerduivel

Citaat van: conducteur op 28 juli 2014, 13:40:49 PM
...En het doppler effect niet vergeten... Als de ziekenwagen naar je toe komt maakt die een ander geluid dan als die van je weg gaat...

Schijnt dat de Multanova van de flikken ook op dat principe werkt...

;)

Huugooke

@ Gerolf: quadrafonische koptelefoons bestaan! En ze werken nog ook.

Mijn idee was dit: stel dat er onder de baan om de meter bijvoorbeeld een luidspreker hangt, (moet niet veel zijn, de bassen kunnen met een subwoofer centraal weergegeven worden).
Als de loc of eender welk rijtuig een plaatsbepaling kan uitzenden, dan kan het geluid (met de gepaste elektronica) de trein volgen.
Welke geluiden dat moeten zijn kan eveneens door de software bepaald worden.
Dit systeem kan ook de vaste opstellingen zoals stations, overweg enz inschakelen, zodat die niet met de "lopende" geluiden moeten gemengd worden.

Hierdoor is de plaats van de luisteraar niet belangrijk meer.

gardevil

Citaat van: Rangeerduivel op 28 juli 2014, 13:57:19 PM
Citaat van: conducteur op 28 juli 2014, 13:40:49 PM
...En het doppler effect niet vergeten... Als de ziekenwagen naar je toe komt maakt die een ander geluid dan als die van je weg gaat...

Schijnt dat de Multanova van de flikken ook op dat principe werkt...

;)

Klopt ;)
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?