Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

"Smoorspoeltjes" noodzakelijk?

Gestart door nmbssncb, 26 juli 2014, 15:00:46 PM

nmbssncb

Zijn de smoorspoeltjes, ook wel ontstoorfilters genoemd, nog steeds noodzakelijk bij het inbouwen van een decoder?

Ze zouden nodig zijn ter onderdrukking van storingen in radiofrequenties veroorzaakt door motor/decoder.  Er wordt nog wel uitgezonden op AM en FM maar velen onder ons luisteren via de kabel naar de radio of via internet.  Vele zenders (ook de publieke) zenden digitaal uit (DAB).

Anderen beweren dan weer dat ze (ook) nodig zijn voor de motorregeling (EMK / EMF).

Zelf heb ik een aantal locomotieven gedigitaliseerd zonder smoorspoeltjes.  In het rijgedrag zie ik geen verschil met locomotieven met smoorspoeltjes.


Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

Klaas Zondervan

Lees de handleiding van de betreffende decoder. Bij sommige decoders moeten de spoeltjes weg, bij andere moeten ze juist blijven zitten. Zegt de handeliding er niks over, dan mag je zelf kiezen.

PietB

#2
Hoi Willy.

Had je dit ook niet op het Beneluxspoor forum gevraagd?
Ik denk niet dat je hier andere antwoorden krijgt.

grt Piet.

nmbssncb

Citaat van: PietB op 26 juli 2014, 21:16:50 PM
Hoi Willy.

Had je dit ook niet op het Beneluxspoor forum gevraagd?
Ik denk niet dat je hier andere antwoorden krijgt.

grt Piet.

Niet op het Beneluxspoor forum maar wel op het 3-rail forum... Op dat laatste was er al eens een discussie daarover in een draadje dat niet direct over smoorspoeltjes ging.

Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

Huugooke

Voor gelijkstroom zijn smoorspoeltjes zo goed als niet bestaande, de pieken die ontstaan door vonkvorming en slechte contacten worden door de smoorspoeltjes gefilterd.
Voor de signalen en de spanning van een DCC systeem zijn ze wel een weerstand, omdat het hier om een soort wisselspanning gaat.
Afhankelijk van waar ze staan kunnen ze dus een belemmering voor de signalen zijn.
Mijn gedacht!

INFO

Willy,

Het juiste antwoord is door Klaas Zondervan gegeven. Alle andere meningen en beweringen zijn niet van toepassing.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

nmbssncb

De raad van Klaas opgevolgd en in de handleiding van de ESU LokPilot V3.0 en V4.0 staat:

(quote)

11.3. Adapting Load Control Frequency

LokPilot V3.0 LokPilot V3.0 DCC LokPilot V3.0 M4
LokPilot micro V3.0 LokPilot micro V3.0 DCC
LokPilot XL V3.0

In the LokPilot decoders load control works normally with 32 kHz. Sometimes it can be useful to reduce this frequency by half:

•   For motors with little power due to high inductivity.
•   If suppressors (such as capacitors, chokes, etc.) disturb load control but cannot be removed. Delete bit 2 in CV 49 in order to set the PWM frequency from 32 KHz to about 16 kHz.

(unquote)


Ook laat de afbeelding in aansluitinstructie geen smoorspoeltjes zien.
Conclusie: niet nodig bij ESU decoders.


Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

Klaas Zondervan

In de handleiding zie ik nergens dat de spoeltjes perse verwijderd moeten worden. Maar in de schema's staan ze inderdaad nergens getekend.
Belangrijk is de laatste regel die je citeert:

•   If suppressors (such as capacitors, chokes, etc.) disturb load control but cannot be removed. Delete bit 2 in CV 49 in order to set the PWM frequency from 32 KHz to about 16 kHz.

Hier staat vrij vertaald: als de lastregeling gestoord wordt door de aanwezigheid van spoelen en condensatoren, en je kunt ze niet weghalen, dan moet je de motorsturing op 16kHz zetten.

Bij deze decoders kun je dus concluderen dat je de spoeltjes en condensatoren het beste weghaalt.

PietB

Citaat van: nmbssncb op 28 juli 2014, 12:59:40 PM
Conclusie: niet nodig bij ESU decoders.
Ik denk dat je toch iets te voorbarig bent met je conclusie.
De handleiding zegt ook:

Entstörkondensatoren(capacitors in het Engels) unbedingt abtrennen.

Ik zag dat Klaas me net voorwas met een bericht van gelijke strekking, maar toch ook weer een beetje anders.

grt Piet.

Klaas Zondervan

Piet, wat jij laat zien gaat over bepaalde Märklin motoren. Die hebben vaak 3 condensatoren, 1 tussen de motorpolen, en steeds 1 van een motorpool naar de behuizing van de motor. De handleiding zegt dat die laatste 2 beslist verwijderd moeten worden. Over de eerste zeggen ze niks.
Maar als je het totaal van de handleiding overziet staat nergens dat de ontstoorelementen moeten blijven zitten, dus je kunt alles veilig weghalen.

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 28 juli 2014, 14:12:51 PM
wat jij laat zien gaat over bepaalde Märklin motoren
Mee eens Klaas, maar dat staat er ook bij.
Waar ik op reageerde met "voorbarige conclusie" is dat het niet nodig zou zijn bij ESU decoders.
Niets is minder waar.
En zoals op een ander forum al werd geadviseerd de handleiding doorlezen kan veel vragen wegnemen.
Citaat van: Klaas Zondervan op 28 juli 2014, 14:12:51 PM
De handleiding zegt dat die laatste 2 beslist verwijderd moeten worden.
Over de eerste zeggen ze niks.
Maar als je het totaal van de handleiding overziet staat nergens dat de ontstoorelementen moeten blijven zitten, dus je kunt alles veilig weghalen.
Maar er staat ook nergens dat je de eerste moet weghalen.

Dus het blijft allemaal erg vaag.

grt Piet.

Huugooke

Nee hoor Piet, voor mij is het althans duidelijk: weg ermee.
De opmerking "als ze niet verwijderd kunnen worden verlaag dan de frequentie" is voor mij alles zeggend.
Voor de digitale spanning vormen ze een onnodige weerstand, door de frequentie te verlagen wordt dit effect verminderd.

Klaas Zondervan

Citaat van: Huugooke op 28 juli 2014, 15:12:02 PM
Voor de digitale spanning vormen ze een onnodige weerstand, door de frequentie te verlagen wordt dit effect verminderd.
Even een misverstand wegwerken: de digitale spanning/stroom loopt niet door de spoeltjes. Het gaat om de stroom tussen de decoder en de motor, die wordt gepulst met 16, resp. 32 kHz.

Huugooke

Citaat van: Klaas Zondervan op 28 juli 2014, 15:50:40 PM
Citaat van: Huugooke op 28 juli 2014, 15:12:02 PM
Voor de digitale spanning vormen ze een onnodige weerstand, door de frequentie te verlagen wordt dit effect verminderd.
Even een misverstand wegwerken: de digitale spanning/stroom loopt niet door de spoeltjes. Het gaat om de stroom tussen de decoder en de motor, die wordt gepulst met 16, resp. 32 kHz.
Juist ja, en dus zeker geen gelijkstroom! Gepulst: dus...

Klaas Zondervan

Citaat van: Huugooke op 28 juli 2014, 15:58:12 PM
Juist ja, en dus zeker geen gelijkstroom! Gepulst: dus...
Toch wel, gepulste gelijkstroom.