Kermisattraktie-eendjes vangen

Gestart door 755philippe, 19 juli 2014, 10:02:16 AM

755philippe

Gerolf , de pootjes zult je inderdaad niet zien.
De tip met de magneetjes zal volgens mij toch heel moeilijk zijn. De band is ongeveer 1.5 mm dik. Die draait rond 2 assen waar de band perfekt in past. Ik heb tussen de band voor de richting een ruimte van 8cm lengte op 0.8mm breed. Wilt dus zeggen voor elke richting een breedte van max 0.4mm breed. Dan zouden er op die 0.4mm nog enkele eenden naast elkaar moeten zwemmen en er moet nog een lege ruimte zijn tussen de eenden van de ene kant en de andere kant. Volgens mij toch praktisch bijna onmogelijk. Moet dan nog magneten kunnen kleven op die dunne band en zulke kleine magneten vinden. Zal eens nader op onderzoek gaan of dit mogelijk is.
Mvg

755philippe

Gerolf

De tip met de magneetjes lijkt me ook meer dromerij dan echt haalbaar  ;)
Ik heb intussen nogal wat neodymium-magneten getest en gebruikt, en het is fantastisch spul, maar er zijn limieten  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

ik gebruik die neodine om dekken op plastiek scale modellen waar dan wel mee gevaren word vast te houden
vroeger allemaal schroefje die je dan zag zitten en nu zie je niets en toch word het dek op zijn plaats gehouden
dit moet er dus vanaf kunnen omdat je aan de ingewanden van de boot moet geraken om accu te laden en dies meer

maar inderdaad met die magneetjes is veel mogelijk maar er zijn grenzen
en om dan van boten van haast 1 meter terug te denken naar een kraampje van 10 cm dat is vooral in het begin van het terug naar HO overschakelen een probleempje 
maar kijk wat 10 jaar geleden nog niet kon is nu gewoon goed geworden dus waarom zou het binnen afzienbare tijd niet kunnen
ergens een wagon gezien waar mensen zogezegd uit de trein stappen op een klein schermpje wat aan de deuren staat
dus alleen de sky en de bodem van de vijver are the limits op dit ogenblik

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

755philippe

Wat ook mogelijk is is dat je een filmpje van een kraampje met eendjes projekteer op een minischermpje in de kraam waarbij de kijker de indruk krijgt dat er "echte eendjes" rondzwemmen. Dit alles is dan natuurlijk virtueel maar dan sta ik daar met mijn motor en tandwieltjes want die hebben dan ook geen funktie meer. Dat systeem heeft Märklin ooit gebruikt bij de flirt van de DB. Een treinstel waarbij de deuren virtueel zijn en waar mensen aan het wachten zijn, en als de trein stopt gaan de deuren zogezegd open en stappen de reizigers uit. Zoiets maken zie ik wel niet zitten en is ook niet mijn bedoeling. Enkele eenden achter mekaar laten zwemmen is ook al een uitdaging.

Mvg

755philippe

755philippe


Prototype van motorisatie met een eend op de band.

     
Kraam is ondertussen ook al gespoten.
Mvg

755philippe

Gerolf

Leuk gemaakt, maar het eendje lijkt me nogal groot.
In 't echt schat ik ze op zo'n 8cm hoog - dus in H0 één millimeter ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marc goovaerts

Dat wijst dan weer naar etsen zeker ?

Gerolf

Etsen ? Niet per sé - met kleine kraaltjes kan je ook al iets doen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Lang geleden heb ik me daar eens mee geamuseerd:
- eendelijfje was een flinterdun schijfje van een rond styreen profieltje, diameter misschien 1mm
- koppeke van 't zelfde, maar kleinere diameter, natuurlijk.
Probleem was telkens het snaveltje er op krijgen.

Wat prutswerk, maar ik heb er zo toch een hele bende van gemaakt ...
Of ze nog rondzwemmen in het kermiskraam weet ik niet ...
Ze hingen namelijk maar met secondenlijm op hun waterstrook ...  ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marctje

Je kunt met deze grote van eendjes eventueel een eendjes schietkraam maken.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

755philippe

Ik had het idee om eendjes te tekenen met het programma Inkscape. Ik kwam op een afmeting van 1,5mm hoogte voor een eend. Ik dacht ik zal dit even afprinten op een blad en als het goed is op een transparant. Na het afprinten was het resultaat toch maar teleurstellend. Ik had een blad met kleine gekleurde bolletjes dus moet een andere oplossing zoeken. Met kleine kralen werken zal niet gaan want het gewicht is te hoog voor een riem van ongeveer 1,5mm.
Mvg

755phlippe

755philippe

Vandaag een poging gedaan om toch zelf eendjes te maken. Modell filler bij de hand genomen en een vergrootglas en proberen een vorm van een eend te krijgen. Moet nog wel bijgewerkt worden. Dus poging 2 of 3.

Foto van mijn poging. Is ook wel ZEER klein want alles is onder de "loupe" genomen en gemaakt.

           

Mvg

755philippe

Gerolf

't Is maar een idee, maar stel dat je een styreen rondprofiel van 1 mm neemt,
en je kleeft daar in de lengte een 0.5x0.5 profiel op.
Goed laten uitharden, in vorm brengen en er dan fijne schijfjes van snijden ...  :-\
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

755philippe

Gerolf, misschien wel de moeite om te proberen. Ik geloof dat ik die profielen heb liggen.
Bedankt voor de tip. Ga dit eens proberen.

Mvg

755philippe

755philippe

Kleine update
  Verlichting geplaatst op het bovenpaneel vd kraam
  Verlichting binnen de kraam als boven de bakjes met water
  Eend gemaakt uit plasticard op schaal

     

     

   

Mvg

755philippe