TERDOCX Constructies N.V. - Industrieel gebouw in de helft

Gestart door SuSke, 15 juli 2014, 12:41:21 PM

Sattrickske

Amai effe weg geweest en dan weer hierop terecht gekomen.  Wat een vooruitgang!  Vooral je roofing vind ik knap gevonden.
Zo'n Chopper heb ik ook, dat ding is gewoon onmisbaar geworden.

Zou primer niet hechten op die schilders tape?

Martin Welberg

Eigenlijk nooit problemen met de hechting van acryl verf op tape

SuSke

Citaat van: Sattrickske op 20 juli 2014, 10:28:29 AM
Amai effe weg geweest en dan weer hierop terecht gekomen.  Wat een vooruitgang!  Vooral je roofing vind ik knap gevonden.
Zo'n Chopper heb ik ook, dat ding is gewoon onmisbaar geworden.

Zou primer niet hechten op die schilders tape?
Citaat van: milocomarty op 20 juli 2014, 12:08:08 PM
Eigenlijk nooit problemen met de hechting van acryl verf op tape

Heb nog een 40 jaar oud potje Humbrol staan in de goede kleur, en dat dekt gelijk op de schilderstape :)

Het is nu natuurlijk mel een flink oppervlak, dus toch maar eens die airbrush in gang proberen te krijgen.

Verder was het een minder productief weekend dan verwacht. Enerzijds waren daar die tropische temperaturen die me meer naar iets anders deden verlangen, anderzijds was er het bezoek van de kleinzoon die dan toch alle aandacht krijgt.

De extra vrije dag (met dank aan onze voorvaderen) dan maar gebruikt om aan de binnenkant van de hal een en ander verder in elkaar te prutsen ;)
Achteraf stel je jezelf de vraag "waarom??", maar ja, een kritisch oog kan wel binnenkijken, zij het dan wel zeer beperkt.
Ook een "Dju"-moment wanneer het hele gevaart uit mijn handen glijdt en op minder prettige manier kennis maakt met de tegelvloer in de leefkeuken. Gelukkig zonder onoverkomelijke schade.

Soit, foto's zeggen veel meer dan een hele litanie, dus hierbij de vruchten van een half dagje prutsen en knoeien :)

Kraanbalkjes





Stabiliteitsverbandjes









Overzichtje



En een zichtje door de deur :)

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ERVIN

Amaai Suske , en ik die dacht dat je even snel een half reliëfje ging bouwen  :o ,  het ziet er nu al bangelijk uit , benieuwd naar het vervolg.  ;)

Chrisrail

#19
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Steam.N

Knap gedaan, Frans !!!
Wordt werkelijk een mooi stuk !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Bedankt allemaal,

Het beetje werk van vanavond is echter rijp voor de vuilnisbak.
Was begonnen met clear sheet voor de lichtband, lost de verf op en kreeg ik vegen op het raam.
Was vandaag eigenlijk een hele "dju"-dag want had normaal in Madrid moeten zijn :( .

Morgen misschien toch eerst even nog een bordesje met een fijne leuning aan de binnenzijde van de gevel hangen en een paar kooiladders :) die loopbruggen moeten ook onderhouden worden ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Paulogic

Volgens mij kan je die hangaar straks zelf gebruiken voor de Club in onder te brengen... ideetje he... miniatuur MTD clubje op de baan.

Serieus gebouw man... echt wel.

ps : uit verlof dus ik maak werk van .... je weet wel.
mvg,
Paul(ogic)

SuSke

De titel een beetje aangepast, want een "half reliëf" kan je deze constructie niet echt noemen ;)

Even de tegenslag van eergisteren aan de kant gezet en mijn "bordessen en leuningen" fabriekje opgezet :) Het laatste stukje voor de "binnenkant" van de hal, want ook zichtbaar voor de oplettende bezoeker.

Eerst langs de profielenboer op zoek naar nog wat klein grut van profielen en iets dat lijkt op roostervloer of tranenplaat. Alles gevonden wat er nodig was, dacht ik ;) tot ik goed en wel aan het feitelijke werk begon. SH**T, dat profieltje vergeten, dan maar anders oplossen.

Enfin, na een paar uurtjes concentratie, pieteren en frullen, toch weer een mooi stukje verder aan de hal van "Terdocx Constructies N.V."

Laat de foto's voor zich spreken ;)

Een combinatie van H 1,5x1,5 met U 3,2 en tranenplaat (op schaal N) levert een loopbordes op met een breedte van 11mm
Het geheel ondersteund in de kraanbalken en op de tussengevelstijlen.








Voorbereidingen voor de "leuningen"fabriek. Stripjes van 0,3x1,5mm op een lengte van 17mm worden voorzien van een gaatje 0,4mm.
Om alles mooi uit gelijnd te krijgen is er gelukkig "dubbelzijdige kleefband" op een underlayment van styreen van 0,5mm






Dan het rijgwerk op een draad in nieuwzilver van 0,33mm



Een bedje maken van "vetige" afplaktape die nog een beetje doorzichtig is om een mooie uitlijning van de verschillende onderdelen te krijgen.
Dan het geheel in stukjes inspannen in de "leuningen" matrijs en te voorzien van een "schoprand" uit 0,3x1,5mm, een bovenregel in rond 0,6mm en van bevestigingsklissen in L 1,5x1,2x2,5mm uit een U 3,2. Hier en daar een bijkomende ondersteuning geven om de handgreep mooi te laten aansluiten in het midden van de kop van de stijl.
Het geheel zonder overdrijven voorzien van de nodige "lijmsaus" en rustig laten opstijven alvorens van de speciale drager los te snijden










De "knieregel" en "handgreep" netjes op maat knippen.
Dan alles met de nodige voorzichtigheid aanbrengen en de bevestigingsklissen aanstippen met de lijm, de leuning mooi rechtop zetten en uitlijnen in het geheel van het gebouw.












Zo is de hal voorzien van een bordes om het onderhoud aan de loopbruggen te kunnen doen.
Hoogte van de leuning is effectief 13mm van plaat tot handregel, de stijlen staan 20mm uit elkaar.

Ben best tevreden van het voorbije avondje knutselen, prutsen of dan toch "modelbouwen" ;)

De lat voor het gebouw is er een van 300.000 µ ;) :)  8)  :-[
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

Mooi gedaan, Frans.
En ja, noem het absoluut modelbouw !  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ceuleer

Man man, hoe krijg je het gemaakt, héééél mooi.  ;)

grz,
Gunter

eve


marc goovaerts

Frans,
Duidelijk drie forumleden die de foto's gezien hebben... maar hier krijg ik enkel witte spaties ?
Edit: vreemd, klikken op je link in een ander draadje heeft het opgelost !

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Mooi, mooi, mooi.
Heel fijn afgewerkt Frans.
Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
Met vriendelijke groeten
Peter