Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Ted Scannell : Aandrijving anders bekeken

Gestart door eve, 11 juli 2014, 08:27:21 AM


Gerolf

Knap gevonden, maar ik zie toch enkele bedenkingen:
- rubber-riempjes, wrijving en rendement: heb ik mindere ervaringen mee
       (er bestaan zéér kleine tandwielen in de handel)
- In H0 misschien nog nét te doen, maar het idee lijkt me meer iets voor de grotere schalen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marc goovaerts

Klopt, ik zit hier met een oude Jouef-loc. Motor draait perfect, tandwielen ook. Maar tussen beiden zit een rubber riempje dat slipt. De loc beweegt dan ook geen millimeter meer. En geen vervangstukken te vinden voor Jouef...

Rangeerduivel

Citaat van: marc goovaerts op 11 juli 2014, 11:45:46 AM
Klopt, ik zit hier met een oude Jouef-loc. Motor draait perfect, tandwielen ook. Maar tussen beiden zit een rubber riempje dat slipt. De loc beweegt dan ook geen millimeter meer. En geen vervangstukken te vinden voor Jouef...
Marc,
Ik herinner mij uit een vroegere schrijnwerkerij,waar de machines aangedreven werden met lange (lederen)riemen,dat er een soort vet ter beschikking was om het slippen van de riemen tegen te gaan.Als je dat product al zou vinden/gebruiken,kan ik niet garanderen dat het de vlotte loop van een dergelijke modelriem niet zou belemmeren.
Een alternatief misschien,
is het geen optie om het loopvlak van het loopwiel te beleggen met bvb een velletje plasticard,om op die manier de diameter wat te vergroten?
Of met 3D print een groter loopwiel te maken...
Een modelbouwer is tot veel in staat!

;)

marc goovaerts

Bedankt voor de tips Rudy. Maar 'vet' roept bij mij onmiddellijk 'glad' en 'doorslippen' op.
Waarschijnlijk werd het gebruikt tegen het uitdrogen van het rubber om de soepelheid en veerkracht te behouden (en moet je weten hoe en hoeveel te gebruiken). Een rubber riempje dat na veertig jaar kastleven niet meer werkt zal waarschijnlijk niet meer vlot tot de levenden te brengen zijn.

Huugooke

Citaat van: marc goovaerts op 11 juli 2014, 11:45:46 AM
Klopt, ik zit hier met een oude Jouef-loc. Motor draait perfect, tandwielen ook. Maar tussen beiden zit een rubber riempje dat slipt. De loc beweegt dan ook geen millimeter meer. En geen vervangstukken te vinden voor Jouef...
Bezorg me de maat van dat riempje eens, ik kan misschien helpen

Huugooke

Rubber riempjes kunnen het heel lang uithouden, hangt gewoon af van de kwaliteit.
Die in de cassettespelers uit de zeventiger jaren zijn gewoon tot pap vergaan, terwijl die in bandopnemers van de jaren vijftig nog dapper meedraaien.
Voor de jongeren: zoek "cassettespeler" en "bandopnemer" even op in wikipedia!

conducteur

Dan zal ik wel eens hugooke mijn Ipod cadeau doen moest ik ooit een nieuwe hebben ;D
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Rangeerduivel

#8
Citaat van: marc goovaerts op 11 juli 2014, 12:18:13 PM
Bedankt voor de tips Rudy. Maar 'vet' roept bij mij onmiddellijk 'glad' en 'doorslippen' op.
Waarschijnlijk werd het gebruikt tegen het uitdrogen van het rubber om de soepelheid en veerkracht te behouden (en moet je weten hoe en hoeveel te gebruiken). Een rubber riempje dat na veertig jaar kastleven niet meer werkt zal waarschijnlijk niet meer vlot tot de levenden te brengen zijn.
Marc,
Het doet nu niet meer terzake,maar "vet" was misschien een verkeerde uitdrukking,ik had beter geschreven een "soort substantie".
Het maakte de riemen plakkerig,zodat het doorslippen voorkomen werd,daarom schreef ik ook dat ik het soepel lopen van de aandrijving niet kan garanderen.
En wat de hoeveelheid betrof,je hoorde de adhesie werkelijk kraken als er genoeg op zat!
Maar net als Hugooke zijn casettespelers en bandopnemers,zullen ook lederen riemen als aandrijving niet meer zo bekend in de oren klinken! :D
Hoeveel jongeren van minder dan 30 jaar hebben ooit moeder's wasmachine of vader's cirkelzaag met lederen riem en half hangende motor gezien,of een dorsmachine die vanop een afstand van 10m of meer,met een gekruiste riem van een traktor met loopwiel werd aangedreven..?

;)

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Huugooke

... en dat die loslopende riemen nu totaal verboden zouden zijn!

Huugooke

Citaat van: Huugooke op 11 juli 2014, 12:27:58 PM
Citaat van: marc goovaerts op 11 juli 2014, 11:45:46 AM
Klopt, ik zit hier met een oude Jouef-loc. Motor draait perfect, tandwielen ook. Maar tussen beiden zit een rubber riempje dat slipt. De loc beweegt dan ook geen millimeter meer. En geen vervangstukken te vinden voor Jouef...
Bezorg me de maat van dat riempje eens, ik kan misschien helpen
Geen reactie van Marc?

marc goovaerts

Die komt, die komt. Heel wat tijd bezig geweest met het ontwerpen van oa decals die maar niet wilden lukken en nog minder plezante dingen. Sorry. Maar alvast al bedankt voor het aanbod hoor.

marc goovaerts

Hugo,

Het locje in de stapels teruggevonden. En héél voorzichtig uiteen gehaald. Het is een simpele techniek, maar om dat riempje eruit te krijgen zonder iets te beschadigen...

Wel, de binnenomtrek is zo'n 35 mm, wat overeen zou moeten komen met een binnendiameter van 11,14 mm. Dikte 1 mm, breedte 1,5 mm.

Maar ik heb bij het uiteenhalen ook moeten merken dat iemand (waarschijnlijk ons vader zaliger) daar binnenin wel heel royaal geweest is met smeermiddel. Morgen ga ik het eens met isopropanol te lijf en doe ik een nieuwe test. Ik laat je het resultaat weten !

marc goovaerts

Hallo Hugo,

Het locje is extra goed uitgekuist en gehermonteerd. Maar... noppes. Er zit waarschijnlijk niet meer genoeg spanning op het rubber ringetje om in zijn aandrijfpulley te 'bijten'.

Net een half uurtje gegoogeld, om heel wat meer te leren over de oneindige variatie aan 'rubber' ringetjes die er schijnt te bestaan. Maar het juiste niet gevonden.

Dus, als je toevallig en min of meer passend ringetje zou hebben, dan zou ik je heel dankbaar zijn. Natuurlijk mag je alle kosten aanrekenen.