Wat is modelbouw?

Gestart door Michiel, 08 juli 2014, 18:17:09 PM

raf

Hallo Denis
ik denk dat je dan meer een prototype bouwt dan een model
een model is normaal altijd een miniatuur van een bestaand iets kan ook fictie zijn
maar het originele  fictie model (starwars BV  X wing  )is dan weer een prototype
waar dan weer een model van kan gebouwd worden
je opmerking is niet slecht en laat duidelijk zien dat er dus dunne lijntjes zijn de het verschil maken

dit is mijn opinie natuurlijk

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Martin Welberg

Citeereen model is normaal altijd een miniatuur van een bestaand iets kan ook fictie zijn

???

raf

Hallo Martin

hoe ik het woord fictie anders moet verwoorden ???
tegenwoordig worden geen modellen meer gemaakt maar is het allemaal computer animatie
games genoeg te vinden in alle modelsporten die je maar wil hebben

een tie fighter Bv  heeft nooit bestaan buiten als film animatie

en nu heeft revell er een model van gebouwd


daarom de fictie (in de film)en het model door revell

de TIE staat voor "Twin Ion Engine"

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Een model bouwen van een nog te bouwen prototype gebeurt bijna niet meer: bijna alles kan gesimuleerd worden op computer.

In Da Vinci's tijd was dat nog wel anders, en ook nu nog kunnen we (artisanaal) modellen bouwen vanuit een wat-als standpunt.
In MSM verschijnen wel eens dergelijke baantjes. Val-Rikard is daar een héél mooi voorbeeld van.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Is wel iets voor te zeggen natuurlijk. Waarom zouden steam-punk modellen geen "modellen" zijn? Colani heeft bvb gestroomlijnde stoomlocs ontworpen (die nooit gebouwd zijn) en er zijn locs die in oude patenten opduiken die ook nooit gebouwd zijn.

Ik dacht dat we hier ooit zo'n draadje gehad hebben over mogelijke inspiratiebronnen voor zoiets. Zou wel eens ergens in het archief kunnen steken. Is begonnen met iemand die een trein onder de vloer wou maken dacht ik.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Lange Trein

Goede middag,
@ Raf; juist, maar ik beschouw een prototype ook als een model gemaakt door een modelbouwer.
Ik wil hier niemand kwetsen of voor de borst stoten, maar moet de algemene term 'modelbouw' ook niet ergens opgedeeld worden in aparte disciplines?
Zo heb je in de automobiel industrie toch ook modelbouwers die een kleien model maken van wat ooit eens een ontwerp van een prototype voor een concept car zou kunnen worden. Is het omdat zij met klei een onbestaand model maken dat ze niet mogen of kunnen beschouwd worden als modelbouwers?
Zo heb je in de film industrie modelbouwers die met alle mogelijke materialen model maken zij het voor ramp senario's of animatronic waar een model telkens een fractie bewogen wordt, een foto genomen en dan terug bewogen en dan de foto en doe zo maar verder tot je een hele film hebt. Veel moed nodig hoor met 18 of 21 frames per seconde. Moet je eens rekenen hoeveel foto's je moet nemen voor een scene die een paar minuten duurt.
Met vriendelijke groeten,
Denis

raf

Hallo denis ja je hebt gelijk en nee ik zeg niet dat de prototype bouwers geen modelbouwers zouden zijn .
titanic kent iedereen maar zuiver gezien is de olympic een model van de titanic al is het schaal 1/1
ik heb bijvoorbeeld deze boot gebouwd met toestemming van de ontwerper (ergens geregistreerde tekening)

hier een foto uit de film die er van gemaakt is

en dit is wat het geworden is
https://www.youtube.com/watch?v=q3rWHaOby7U&list=UU9uIQjbkRwisH0SCjd1s_Fg
varen gaat deze boot nooit kunnen want de ontwerper heeft vergeten een roer te designen.
ik denk voor het grotere model een oplossing te hebben maar dat zal de tijd uitwijzen

dit is dus een voorbeeld van een tekening naar film naar een 3D model

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

CiteerEen model bouwen van een nog te bouwen prototype gebeurt bijna niet meer: bijna alles kan gesimuleerd worden op computer.

Wees maar gerust dat er nog behoorlijk wat modellen gebouwd worden ondanks alle simulaties. Mensen reageren nog altijd helemaal anders op iets in echte 3D dan in een gesimuleerde 3D op een scherm. Ik denk echt niet dat ze van auto's geen modellen op 1:1 meer maken. Wat wel het geval zal zijn is dat er minder gemaakt worden omdat er al veel fouten in de simulatie uitgehaald worden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.