Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

In andere tijdschriften...

Gestart door Huugooke, 30 juni 2014, 12:56:25 PM

Doornroosje

Citaat van: conducteur op 07 september 2014, 00:50:26 AM
Ik denk niet dat een microcontroller programmeren perse ingewikkeld moet zijn: Je kiest zelf de moeilijkheidsgraad van een project waar je aan begint. Niemand verplicht je om aan iets te beginnen wat "te moeilijk" is, maar je kan er zeker van bijleren.

Hoe ver kan ik dan hierin gaan? Ik luk er thuis al niet in om een app op mijn gsm te installeren, dus dat is al te moeilijk.

Sattrickske

Citaat van: Doornroosje op 08 september 2014, 08:45:27 AM
Citaat van: conducteur op 07 september 2014, 00:50:26 AM
Ik denk niet dat een microcontroller programmeren perse ingewikkeld moet zijn: Je kiest zelf de moeilijkheidsgraad van een project waar je aan begint. Niemand verplicht je om aan iets te beginnen wat "te moeilijk" is, maar je kan er zeker van bijleren.

Hoe ver kan ik dan hierin gaan? Ik luk er thuis al niet in om een app op mijn gsm te installeren, dus dat is al te moeilijk.
Kan ik inkomen, niet iedereen is even technisch aangelegd op dit vlak.  Let op, dit is geen verwijt maar eerder een vaststelling.  En dat is ook een fout die vele technici onder ons maken: 'wat voor ons simpel is, is voor een ander ook simpel'; fout gedacht dus...

Geert

#47
De drempel om over te schakelen, of iets te beginnen met microcontroller technologie wordt steeds lager.  Zie maar al die starterspakketen, eenvoudige programmeertalen, en de kostprijs van die dingen. Het kan geen kwaad om eens een artikel er over te schrijven in ons MSM blad. Enkel om maar aan te geven dat deze dingen hoe langer hoe meer gebruikt worden in onze hobby, zonder te veel in detail te treden.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

philippe_007

Eigenlijk gebruiken er reeds velen µC op hun baan,
modules om lichten aan en uit te laten gaan op de baan of slagbomen/roodlicht te besturen,...
Al deze kaartjes kunnen veel goedkoper worden uitgevoerd met zelfouw projectje, het is kwestie van de juiste info te krijgen van hoe het moet of kan.

janieburton

Citaat van: philippe_007 op 08 september 2014, 12:31:26 PM
Eigenlijk gebruiken er reeds velen µC op hun baan,
modules om lichten aan en uit te laten gaan op de baan of slagbomen/roodlicht te besturen,...
Al deze kaartjes kunnen veel goedkoper worden uitgevoerd met zelfouw projectje, het is kwestie van de juiste info te krijgen van hoe het moet of kan.

Dat is wat ik bedoel met basis elektronica, die modules kan men praktisch allemaal gewoon vervangen door een "goedkoper" zelfbouwprojectje, er bestaan zelf bij Velleman en Conrad zeer goedkope kitjes.

In het magazine Loco-Revue heeft men 1 a 2 bladzijden "Fiches pratiques" met tips voor scenery, elektriciteit, elektronica, enz.....

Misschien wat meer basis informatie over wat we kunnen doen en hoe we het best kunnen doen op de modelbaan