Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Zonnige dag

Gestart door TBCédric, 06 juni 2014, 09:30:33 AM

TBCédric

Goedemorgen beste forumleden.
Ik zit met een vraagje in verband met de toekomst van mijn baan.
Op mijn baan wil ik een zeer zonnige zomerdag voorstellen mét een dag-nacht simulatie.

Nu is mijn vraag: Hoe krijg je zo'n realistisch mogelijke zonlicht/zonnige dag zoals in de zomer?
Extra vraag: Hoe kun je een simulatie krijgen waarvan bv. een miniwolkje boven de zon komt én zo een iets donkere plek (dat verschuift (over de baan)) veroorzaakt?

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

dani

zon : met een heldere spot  (bvb een warm gele halogeen breedstraler)
wolkjes : plastic folie met donkere vlekken die je voor de spot laat schuiven/ bewegen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Bolje

Opgepast, want een halogeenspot geeft verschrikkelijk veel warmte af.
Voor de modelbaan vind ik dat niet een goed idee.  :(
En plastiek voor de spot schuiven ook niet. Dit zal zeket smelten (spreek uit ervaring). Best op zoek gaan naar folie die voor belichtingspots wordt geschoven, gebruikt voor het uitlichten op podia.
Misschien op zoek gaan naar powerleds met een gerichte spiegel achter dit zal zeker minder warmte produceren.

Veel zoekplezier

Ronald
Vele groeten,
Ronald

arnaud

Hello,

Voor een zon gebruik ik dat:
http://www.ikea.com/be/fr/catalog/products/80163192/

De zon is geen punt maar een "rond", en de afmetingen van dit lampje is ongeveer het zelfde (met de schaal) als een zon.
Jij kan drie of vier gebruijken op een baan, ook met algemene neon (voor de hemel), en kiezen de zonnige delen; het zal schaduwen op de gebouwen en treinen geven... Het gemakelijkste is een licht bewolk dag te doen (hier en daar meer schaduw, hier en daar meer zon=ikea spotjes...)
Elke ikea spot moet zijn eigen opervlak van de baan verlichten...(nooit twee schaduwen...)

Groetjes'
Arnaud
Kitbashing - NMBS tijdperk III - Studies van bouwmaterialen

dani

Citaat van: Bolje op 06 juni 2014, 09:49:21 AM
Opgepast, want een halogeenspot geeft verschrikkelijk veel warmte af.
Voor de modelbaan vind ik dat niet een goed idee.  :(

Je spot zal dan ook neit direkt vlak boven de baan mogen staan of hangen hee.  Afstand moet je altijd houden.

Citaat van: Bolje op 06 juni 2014, 09:49:21 AM
En plastiek voor de spot schuiven ook niet. Dit zal zeket smelten (spreek uit ervaring). Best op zoek gaan naar folie die voor belichtingspots wordt geschoven, gebruikt voor het uitlichten op podia.

Die bedoelde ik dus, en ook hier weer afstand houden tussen spot en folie

Citaat van: Bolje op 06 juni 2014, 09:49:21 AM
Misschien op zoek gaan naar powerleds met een gerichte spiegel achter dit zal zeker minder warmte produceren.
Veel zoekplezier
Ronald

Dat zou ik net afraden.    LED spots geven vrij gerichte lichtbundels, de zon is heel diffuus !!
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

arnaud

...een voorbeeld hier:
http://s416.photobucket.com/user/ansevaux/slideshow/forriere?sort=3

Zie de schaduwen op de boerderij recht (eerste photo)
Kitbashing - NMBS tijdperk III - Studies van bouwmaterialen

Gerolf

Zonlicht wordt diffuus door onze dampkring.
Je hebt dus een "ambient" licht dat vanuit "heel de lucht" komt,
en als de zon niet door een wolk gehinderd wordt, wordt die ook nog een "spot"
Die zon is op heel grote afstand, met als resultaat parallelle stralen.
Eigenlijk is dat niet haalbaar in model, maar aanvaardbaar:
- indien je spot zo ver mogelijk van de "modelbouw" weg hangt
- je diffuus een basisverlichting hebt (TL's, ledstrips, ...)

Volgens mij kom je er dus niet met één lichtbron.
Dan krijg je harde zwart-wit-schaduwen (zoals op de maan, zonder dampkring)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

just4fun

In dit geval zou ik de spots(!) zeker niet op de baan richten, maar naar het (gebroken witte) plafond om het strooilicht te maken.
Om het onbewolkte 'spot'-effect van de zon te maken en zo slagschaduwen  te maken, komen er dan ook wel lichtpunten bij die op de baan gericht zijn, allemaal in dezelfde richting.
Voor het nabootsen van uw voorbijglijdende wolk, kan je dus zoals gezegd gebruik maken van filters uit de podiumtechnieken: http://www.leefilters.com/lighting/colour-list.html.
En deze mogen dicht voor de lamp gemonteerd worden, zijn er zelfs speciaal voor gemaakt. Een theaterspot heeft beugels aan het armatuur om de kleurenfilter en/of flappen in te schuiven. Let wel: "dicht voor de lamp" is niet hetzelfde als "tegen de lamp". Bij een gewone halogeenlamp uit de doe-het-zelf-zaak, plak je uw filter niet tegen het glasplaatje, maar moet die er een centimetertje van weg blijven.
Paul


Gerolf

Is het voor die zon-met-wolken niet interessanter om een goedkoop beamertje te gebruiken?
Zelf een tekenfilmpje maken met wat wolkjes, auto-repeat tonen, ...
Uiteraard met wat continue diffuse verlichting  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Bolje

Dat is nog eens een leuk idee  :) :)

Die kleine dingen zijn ook al heel goedkoop te vinden
Ik weet natuurlijk niet of die kleintjes genoeg ansi-lummen kunnen opbrengen om te doen wat je verlangt.

Ronald
Vele groeten,
Ronald

TBCédric

Bedankt al allemaal om mee te denken. ik denk dat ik het bij die wolken het verkeerd heb uitgelegd. Ook nog eens in de club gevraagd (ik mocht er naar toe gaan omdat ik een redelijk rapport had). Wat ik hier en in de club heb opgevangen is :
1. met halogeenspotjes werken
2. (misschien een eigen idee?) 2 warwitte led strips + 1 RGB led strip voor de nacht simulatie.


Wat ik met een wolke effect bedoelde was eerder bij de lampen of strips zelf. Dus dat je met een simulatie de sterkte van een paar leds kan verzachten én zo naar links of rechts laten verschuiven of ineens opkomen. Zo'n wolkeneffect bedoelde ik eerder.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Peter

Viessmann heeft zo een prachtige verlichtingsset, allerdings niet goedkoop.  Deze geeft heel goede belichting van zonsopgang tot zonsondergang inklusief onweer.
Als je iemand kent met zo'n set zou je dat als informatie basis kunnen gebruiken
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

Wat ik al eens gezien heb op een baan (geen idee meer welke of waar) om direct zonlicht na te bootsen was een rij spots die allemaal in dezelfde richting stonden. Was overtuigend.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

grove den

Misschien ook een tip die je mee zou kunnen nemen betreffende de sfeer van een zomerse dag op je modelbaan:
Het hoeft  niet alleen het licht/de lichtbronnen te zijn die er voor moeten zorgen dat het lijkt alsof het een stralende zonnige dag is...ook de "kleuren"van de scenery dragen zeer zeker dat steentje bij dat het er nòg zomerser kan gaan uitzien!
Ooit heeft Rolf Knipper eens in een artikel geschreven dat je  het licht probeert te vangen middels , onder andere, het drybrushen van de scenery. Hij deed dit meestal met een lichte ivoor/zand(??) kleur.
Ook de wegen en gebouwen werden voorzien van zo'n miniem  "stoffig" laagje verfpigmenten...en dat in combinatie met de lampen/verlichting/spots was de zomerse helder zonnige sfeer kompleet!
OP ONTRAXX is ooit een Turkse baan ten toon gesteld  waar deze techniek perfekt werd toegepast!
Moest ff zoeken maar hier 'n link naar die baan:
http://www.marklin-users.net/forum/yaf_postst12372_usta---SELCUK-PROJECT.aspx?=#post12372

Jos