Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Mijne zolder

Gestart door Lange Trein, 30 mei 2014, 22:36:11 PM

Lange Trein

Goedenavond,
Nog een vraag betreffende de diodebrug: in de bovenleidingbaan zit een lange afdaling waar de treinstellen nogal versnellen. Kan ik dat dalende deel afzonderen van de rest en met een diodebrug de voeding verminderen om zo de versnelling tegen te gaan?
Met vriendelijke groeten,
Denis

Michiel

Lijkt me een prima idee!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

prulleman

#17
met diodebruggen kun je echt spelen. je zet de bruggen achter elkaar en per brug vermindert de spanning met 0,7 volt. je kan ze in de kabel zetten  die van de sleper komt, maar dan gaan je lampen ook minder branden. daarom zet ik ze direct voor de motor. dan gaan eerst je lampen branden en dan pas gaat de lok rijden. je kan zelfs stilstaan met brandende lampen als je lichtdiodes inbouwt ipv gloeilampen!

zie hier een roco bolle neus met twee bruggen voor de motor. de fronseinen zijn omgebouwd naar smd diodes en branden dus voor de lok in beweging komt. kostprijs van de ganse ombouw: minder dan 1 euro ;)


nog een omgebouwde

diodebruggen zijn ook ideaal om een bepaald stuk baan te temmen. je kan bv als standaard 1 brug per sectie inbouwen, waar je meer stroom nodig hebt (helling omhoog) geen brug en omlaag twee bruggen zetten.  het is wel even uitzoeken hoeveel bruggen je nodig hebt bij jou type lok. voor normale gelijkstroommachines (roco, fleischmann, LSM) doe je zoals ik zeggen. marklin heeft als nadeel dat je een vrij hoog startvoltage nodig hebt. dat maakt het bedienen moeilijker, maar in de volle baan hebben ze volgens mij meer begrenzers nodig dan een ander merk.nogmaals: test gewoon uit en probeer

ceuleer

Is het niet simpeler van een digitale decoder in te bouwen, daarmee kan je de analoge functies ook beïnvloeden.
Is maar een idee.  ;)

Lange Trein

@Gunter: Neen: mijn locs blijven analoog, net zoals mijn baan.
Ik waardeer ten zeerste jullie antwoorden en reacties die blijk geven van solidariteit, en wil om te helpen, wat van dit forum een prachtig 'instrument' maken. Maar weet dat ik analoog rij en wil blijven rijden. Als er een digitale rijder een vraag op het forum afstuurt waarin hij naar een oplossing zoekt voor een digitaal probleem is hij toch ook niet gebaat met een antwoord zoals: omvormen naar analoog!
Vanavond ga ik hellingsgraad berekenen alhoewel daar niet veel meer kan aan veranderd worden.
Met vriendelijke groeten,
Denis

ceuleer

OK Denis, maar ik bedoel niet digitaal gaan rijden met een digitale centrale, als de loc toch open moet en er in gesoldeerd moet worden, een decoder kan je (laten) programmeren zodat hij op een analoge baan met een gewone transformatie ook rijdt, dus er verandert niets, alleen is de loc dan analoog en digitaal te gebruiken.
Maar het interessante is dat de maximum snelheid dan kan geprogrammeerd worden zodat de loc dan trager rijdt op een analoge baan.
Het is eigenlijk een digitale oplossing voor een analoog probleem.
Het is maar een tip, als je diodes verkiest, ook OK.


Lange Trein

Beste Allen,

Eindelijk de draad weer opgepikt met het bouwen van een baan. Ik ben er al een tijdje mee bezig: schaduwstation en spriraal zijn al funktioneel en ook de track van en naar de houtzagerij. Ter verduidelijjking: mijn zolderbaan behoort tot het verleden daar vrouwlief en 2de dochter vonden dat de zolder beter verdiende dan een treinbaan en nu dus een volwaardige slaapkamer is geworden.

Ik rij 100% analoog met M-rails en wil graag verschillende treinen tegelijk laten rijden, waar de ene trein de andere zal stoppen/laten rijden met behulp van schakelrails en signalen. Er zijn 2 apparte tracks: Mijn en Hout track waar telkens een pendeltrein goederen van de mijn en de zagerij naar een centraal deel zullen brzngzn alwaar de lading zal worden overgeladen met behulp van kranen (3 x 7051). deze kranen worden 'omgebouwd om met een joystick bediend te worden. Misschien maak ik welk een appart draadje van deze omvormingen)

Het teken programma Scarm is van grote hulp geweest om de nieuwe layout te tekenen en ik probeer alvast een paar beelden op te laden.

- Schaduwstation: 5 rangeerbanen waar steeds 4 treinen zullen wachten en een trein naar boven rijdt.
- Mijn- en Houtbaan: de grote cirkel rechtsboven maakt deel uit van de klimspiraal. De mijnbaan komt boven alle andere tracks en moet gezien worden als een soort luchtspoor. De Houtbaan komt lager gelegen en de wagons zullen ontladen worden door een kraan, ook op rails gemoenteerd, die loopt op de 2 korte evenwijdige tracks die je ziet bij 'Station en spiraal'. Die kraan zal door middel van een lokje heen en weer kunnen rijden.
- Station en spiraal: op de verschillende opstelsporen zullen telkens treinen staan wachten tot ze, zij het handmatig zij het automatisch het groen licht zullen krijgen.

Ik rij niet volgens een bepaald land of systeem en er zullen treinen in alle richtingen rijden. Ik ben ook niet periode gebonden qua materiaal: alles wat ik mooi vindt zal ooit wel eens rijden; zowel stoom, diesel als electrisch. De electrische locs zullen rijden met actieve bovenleiding wat mij dan ook zal toelaten om met 2 apparte voedingen te rijden op dezelfde baan. Daarom zullen in het schaduwstation enkel stomers en diesels staan en alle electrische locs zullen steeds zichtbaar opgetseld staan of rijden.

Verwacht niet van mij dat ik op regelmatige tijdstippen zal reageren of bijschrijven want tijdens de week ben ik heel vaak in het buitenland, de zaterdag ben ik deelstijds zelfstandige boomsnoeier: -veller en de zondag vraagt de familie ook wat aandacht, maar toch zie ik graag jullie opmerkingen of commentaren tegemoet.
Met vriendelijke groeten,
Denis 

Lange Trein

De beloofde plans krijg ik er niet bij. ik krijg steeds het bericht dat de upload map volzit. Ge moet ook weten dat ik een kei ben op gebied van computers, dus da belooft!
Kan iemand mij helpen om de tracks vanuit Scarm op het forum te krijgen?
Alvast bedankt.
Denis

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw