Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Mijne zolder

Gestart door Lange Trein, 30 mei 2014, 22:36:11 PM

Lange Trein

Goedenavond,
Hierbij enkele sfeerbeelden van mijn baan:
http://s1292.photobucket.com/user/LangeTrein/library/mijn%20zolder
Ik zal eerstdaags een banenplan laten zien.

Stoomtreinen verkiezen mijn voorkeur, maar voor gelede loks ga ik helemaal door het lint. Waarschijnlijk zal ik mij niet houden aan een of andere periode, alhoewel dat ik me met mijn stomers toch wel ergens in periode 3 (-4) bevindt. Verder wil ik graag een paar (3) kranen in de scenery zetten, allemaal Märklin 7051, maar dan wel omgevormd zodat ik ze met een joystick kan bedienen. De omvorming tot joystickbediening moet nog gebeuren (zoals nog zovele dingen :D!). De alomgekende kraanwagon zal ook wel ergens opduiken als decor.

Zoals de baan nu ligt rijden er 4 aparte stellen: 1 op een aparte lus, 1 op de bovenleidingbaan en 2 op de goederen baan. Op de bovenleidingbaan moet er nog een stel bijkomen. Op de goederenbaan komt er nog een stel bij die de 2 houtzagerijen zal verbinden. De grote houtzagerij komt op de open vlakte naat de kleine klimspiraal, de kleine houtzagerij komt tussen de opstelsporen op de goederenbaan. Al de bewegingen worden gecontroleerd of bevolen door schakelrails, zodat het ene stel het andere tegenhoud en de wissels verzet om naar zijn eigen plaats te rijden. Vele uren proefrijden hebben uitgetoond dat er geen botsingen gebeuren, maar je weet maar nooit. 
Verder moet er nog een pendelbaan komen om de bekolingsinstalatie te bevoorraden. De bekolingsinstalatie komt tussen de parallelle sporen die van de draaischijf vertrekken. 
De komende weken zal ik mij voornamelijk bezig houden met de bekabeling, nu ligt alles provisorisch en lijken al die kabels soms op een bord spagetti. Er moet dringend orde komen.
Ik zie graag jullie reacties tegemoet.
Met vriendelijke groeten,
Denis

Steam.N

Al heel wat werk verricht precies !
Hou ons regelmatig op de hoogte met je vorderingen.
Baan met heel wat spelmogelijkheden, precies.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Bolje

Leuke baan.

Nog vele uren bouwplezier in her verschiet.  ;)

Ronald
Vele groeten,
Ronald

Lange Trein

Goedemiddag,
Toch nog het basis plan teruggevonden.
http://s1292.photobucket.com/user/LangeTrein/media/Banenplan2013_zps184a59e3.jpg.html
Geel: schaduwstation
Oranje: draaischijf en goederenspoor
Groen: Bovenleidingbaan
Blauw: Koolmijnbaan, wordt nu de pendelbaan en is veranderd van vorm.
Hondebot is aparte baan geworden.
Ondertussen is er een en ander veranderd aan de banen, soms dringt zich een verandering op terwijl je aan het leggen bent. Als ik er de tijd voor vind zal ik het huidige plan nog eens uittekenen.
Met vriendelijke groeten,
Denis

Lange Trein

Goedenavond,
@Peter: Naast Märklin heb ik toch 1 lok van een ander merk: Jouef 2 rail. Die zat in een lot Märklin materiaal dat ik ooit eens overnam. Bij dat lot zaten ook nog een aantal losse rails en wissels en wagonnetjes en een transfo. Er is ook nog een plaat met een vaste baan en scenery, maar die moet ik nog ophalen :o. Eenmaal die plaat binnen, kan ik m'n Märklin 2 rail Mallet laten rijden :).
Ik kan nog niet zo goed mijn weg vinden op dit forum, kan iemand mij zeggen waar ik om assistentie voor elektrische schakelingen kan vragen? De baan bevat een hoogleidingsbaan en een 'gewone' baan. ik wil de hoogleidingsbaan controleren met 1 transfo en de goederenbaan met een andere. Zoals je kan zien in bijgaand filpmje; hebben beide banen een gemeenschappelijke wissel en kunnen ze dus niet gescheiden worden. Waar moet op letten bij het aansluiten van de transfo's: ergens eens iets gelezen van parallel geschakelde transfo's waarbij op de stekker van de ene efkes 220V kan zitten. Dat vermijd ik liever :o.

http://s1292.photobucket.com/user/LangeTrein/media/MijnezolderFilm_zps3d3ae10e.mp4.html

Alvast bedankt voor Jullie reacties en hulp.
Met vriendelijke groeten,
Denis

Lange Trein

Een goede middag Allen,
Dit weekend snel wat filmpjes opgenomen (verwacht niet teveel van de kwaliteit, een gsm is om te bellen niet filmen, maar als je niets anders hebt, ...)

http://s1292.photobucket.com/user/LangeTrein/media/20140621_212556_zpsc79a4992.mp4.html

3 loc's op het goederenspoor die vol automatisch rijden (analoog met schakelrails) In totaal komen er 4 verschillende loc's op het goederenspoor. Zodra de REED-schakelaars voor handen zijn, worden ze ingebouwd in het dubbelspoor wat volgt op het goederenstation en kan de 4de loc meerijden.

http://s1292.photobucket.com/user/LangeTrein/media/20140621_213458_zps7c88750a.mp4.html

Heel kort filmpje van de loc wissel op de bovenleidingbaan in het station dat volledig ondergronds wordt gebouwd.

Volgende stappen:
(1) Overal vilt onder de baan leggen, om het geluidsniveau met de M-rails wat naar beneden te krijgen. Je kan het misschien horen als je naar de filmpjes kijkt; de stukken spoor waar het vilt reeds onderligt, geven een 'zacht zoemend' geluid terwijl de stukken waar nog geen vilt ligt het geluid veel harder en droger klinkt.
(2) Alle kabels doorverbinden, ordenen, ....
Met vriendelijke groeten,
Denis

tunnelmotor2000

Nog heel veel werk voor de boeg.
Je zou eens je treinen een andere, realistische snelheid kunnen proberen te laten rijden in plaats van warp speed 7.
 

gardevil

Vond zelf de snelheid ook best wel hoog. Mooi gedaan verder.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Lange Trein

Dank U voor jullie reacties.
Snelheid met de bovenleidingbaan is heel schappelijker. Probleem op de goederenlijn (3 stomers) is dat de ene veel trager rijdt dan de andere met eenzelfde positie van de transfo. Hoe kan ik dat verhelpen?
Met vriendelijke groeten,
Denis

tunnelmotor2000

Digitaal gaan en kun je je snelheid per loc perfect regelen.
Anderzijds rijden niet alle treinen niet even snel. Stel dat je een laag vermogen loc hebt en een topzware trein....het zal vooruit gaan maar niet heel snel.
 

prulleman

ik ben een echte die-hard analoogrijder en kan dus genieten van zo een baan. Weet je dat je de snelheid van die "racers" heel makkelijk en spotgoedkoop kan aftunen. door een diodebrug te plaatsen voor de motor. elke brug vermindert de stroom naar de motor met 0,7 volt. tis een kwestie van uitzoeken en proberen. Ook kan je je loks aansturen met een Z-schakeling (doe ik al klang). Ik kan het niet uitleggen maar Gerard Tombroek heeft dat heel mooi beschreven in zijn onvolprezen "Praktijkboek modelspoorwegen". een must voor iedereen eigenlijk, dat boek. Ik heb er enorm veel van geleerd in ieder geval.

tunnelmotor2000

Je hebt gelijk. Door digitaal te gaan ben ik een pak huis en tuin en goedkope oplossingen uit het oog verloren.
 

Lange Trein

@Jean-Marie: je hebt overschot van gelijk ze gaan veeeeel te snel maar digitaal gaan is uit den boze. De loc's blijven zoals ik de eerste gekregen heb van mijn vader zo'n 47 jaar terug: analoog. Gelukkig is mijn verzameling stomers groot genoeg dat ik waarschijnlijk een stel vindt die met eenzelfde transfo instelling een aanvaardbaar snelheidsbeeld zal geven. Nu ben ik alle schakelingen aan het uitproberen en regelen, voordat de kabels definitief gelegd worden.
@Jan: heb je soms en schema van zo'n diode schakeling? Stel dat ik zo'n diode schakeling wil maken, waar kan ik die dingskes vinden?
Met vriendelijke groeten,
Denis

prulleman

in elke goede electronicazaak of anders via internet. ik koop zelf regelmatig bij treinenelectronica. die is wel iets duurder maar levert tenminste in kleine hoeveelheden. een gewone diode kost ongeveer 20 cent en je hebt er twee nodig per brug. gewoon antiparallel zetten, vastsolderen en in de voedingsleiding van de motor plaatsen. verder is het experimenteren tot je de juiste snelheid gevonden hebt.
hier foto's van een TRIX



brugje is gemaakt, nu nog plaatsen


met 1 brugje was deze lok gekalmeerd en kon ie met de rest meebollen. ik hebt een paar type 20 van Roco en die hebben wel 3 bruggen aan boord. wisselstroom of gelijkstroom, maakt niet uit voor de diode, ze verminderen gewoon de spanning met 0,7 volt per brug. gewoon uittesten, het verschilt van lok tot lok.

Lange Trein

@Jan: de diodebrug in de voedingslijn zetten: dan bedoel je de kabel die van de sleper komt!
Als met 1 diodebrug de snelheid nog niet voldoende is verminderd, plaats ik dan in 2de in serie of in parallel met de 1ste?
Met vriendelijke groeten,
Denis