Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Straatspoor leggen.

Gestart door PietB, 27 mei 2014, 16:39:30 PM

ceuleer

Ik snap het niet goed.  ???
Die 2 de rails aan de binnenkant, is dat het kleinijzer ?
Welk nut heeft deze rails ?
Wanneer worden ze gebruikt en voor wat dienen ze ?

Klaas Zondervan

Kleinijzer is een verzamelwoord voor alle materialen waarmee de spoorstaaf aan de dwarsliggers is bevestigd. Zoals onderlegplaten, railstoelen, schroeven, nagels.
En die tweede spoorstaf dient gewoon om de stenen van het wegdek op te sluiten.

SuSke

De tweede spoorstaaf is inderdaad een maatje kleiner dan normale rail.
In ons geval werd een Peco code 75 rail gebruikt in een Tillig code 83 spoor.
Het kleine verschil in hoogte heb je nodig om zeker te zijn dat de opvulling tussen de sporen iets lager ligt dan de rail kop, dat is wel handig als je sporen gaat reinigen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ceuleer

Dus eigenlijk blijven de binnenste rails niet zichtbaar. Het wegdek komt bovenop de rails en niet er tussen, klopt dat ?

doomslu

Citaat van: ceuleer op 13 juli 2014, 20:35:02 PM
Dus eigenlijk blijven de binnenste rails niet zichtbaar. Het wegdek komt bovenop de rails en niet er tussen, klopt dat ?
Toch wel, kijk maar naar de foto op blz 1 die Frans toonde:

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Rangeerduivel

Gunter,
Als ik het goed voor heb wordt er afgestreken op  het loopvlak van de binnenste (lager gelegen) rail,daardoor blijft dat loopvlak wel zichtbaar,maar meegekleurd met de wegverharding...
De binnensste rail dient enkel als een soort"gabarit",Nietwaar Suske?  :D

;)

ceuleer

Citaat van: doomslu op 13 juli 2014, 20:47:50 PM
Citaat van: ceuleer op 13 juli 2014, 20:35:02 PM
Dus eigenlijk blijven de binnenste rails niet zichtbaar. Het wegdek komt bovenop de rails en niet er tussen, klopt dat ?
Toch wel, kijk maar naar de foto op blz 1 die Frans

Ik had het niet gezien op de foto.
Bestaat dat op een echte spoorweg ook ?

Snobby Crash

Hey Piet,

misschien niet direct een antwoord op je vraag, wil ik het wel heel even hebben
over de wielen van je bestelde motor.

Ik heb een type 62 van jocadis, eerste uitgave, en de motoren in de draaistellen
werkten niet naar mijn behoren, dus 2 niewe Tensedo motoren besteld...
Na één week een mailtje dat gekregen dat het énige tijd kon duren voor de
levering, maar na twee maanden uiteindelijk de 2 draaistellen in de brievenbus.

Dus ik heb de beide draaistellen uitgewisseld en kwam tot de ontdekking dat op
elke wissel het setje ontspoorde...

Bleek dat de flenzen op de wielen veel te laag waren en dat zorgde voor het ontsporen van mijn stel.

Nu bekijk ik de foto van je bestelde motoren en zie ik dat de wielflenzen ook heel laag zijn,
dus ik vrees dat je problemen gaat krijgen indien je je tram laat rijden op een wissel/kruising....

Ik had gelukkig nog de oude wielen met hogere flenzen en heb deze geplaatst in de nieuwe motoren/draaistellen
en nu rijdt het stel perfect op wissels/kruisingen...

Wil je alleen maar even waarschuwen dat de flenzen heel erg laag zijn, wel natuurgetrouw,
maar deze ontsporen wel heel makkelijk....

Geert

SuSke

Citaat van: ceuleer op 13 juli 2014, 20:56:56 PM
Citaat van: doomslu op 13 juli 2014, 20:47:50 PM
Citaat van: ceuleer op 13 juli 2014, 20:35:02 PM
Dus eigenlijk blijven de binnenste rails niet zichtbaar. Het wegdek komt bovenop de rails en niet er tussen, klopt dat ?
Toch wel, kijk maar naar de foto op blz 1 die Frans

Ik had het niet gezien op de foto.
Bestaat dat op een echte spoorweg ook ?

Wordt nog steeds toegepast, hoewel er momenteel andere oplossingen zijn met prefab systemen en kunststofplaten die tussen de sporen gelegd worden.
Ik heb zo'n 4 jaar geleden deze oplossing nog gebruikt om de overwegen in een betonnen verharding te maken op een industrieel complex in de haven.
Het is veruit de goedkoopste manier om een duurzame overweg te maken die de tand des tijds vlotjes doorstaat, alle andere systemen vragen om een regelmatig onderhoud of zijn schrikbarend duur in de uitvoering omdat er epoxy gietmortels mee gemoeid zijn.

Citaat van: Rangeerduivel op 13 juli 2014, 20:48:56 PM
Gunter,
Als ik het goed voor heb wordt er afgestreken op  het loopvlak van de binnenste (lager gelegen) rail,daardoor blijft dat loopvlak wel zichtbaar,maar meegekleurd met de wegverharding...
De binnensste rail dient enkel als een soort"gabarit",Nietwaar Suske?  :D

;)

Je gebruikt die binnenste rails inderdaad als "gabariet" om de invulling van je spoor te maken.

Door een kleinere rail te gebruiken, vermijd je dat je de verf van je beton er gaat afschuren als je de sporen reinigt met een gom, of strepen krijgt op je straat door de kuiswagens die je straat ook schoon vegen.
Het is dus echt belangrijk dat je daar voor zorgt, tenzij je graag schildert natuurlijk ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PietB

Citaat van: Snobby Crash op 13 juli 2014, 23:01:44 PM
Wil je alleen maar even waarschuwen dat de flenzen heel erg laag zijn, wel natuurgetrouw,
maar deze ontsporen wel heel makkelijk....
Bedankt voor de waarschuwing Geert, maar ik heb eeb pendelbaan, die is zonder wissels en met maar één trammetje.
Dus het flenzen probleem speelt niet bij mij.

grt Piet.

renstimpie

Bekijk deze link eens..

http://www.h0-modellbahnforum.de/t314967f40122-Schoenauer-Schleppbahn-A-G-20.html

Hier ligt mooie kassei, niet enkel voor een overgang.

Greetz

Timpie