Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Straatspoor leggen.

Gestart door PietB, 27 mei 2014, 16:39:30 PM

PietB

Hallo allemaal,
ik heb een trammetje voor op mijn baan.
op dit moment is het nog een statisch model, maar het motor onderstel is in bestelling.

Van de ombouw komt natuurlijk een verslag.
Nu wil ik deze tram laten pendelen tussen de twee stations op mijn baan.
Voor de stations moeten de rails als straatspoor worden uitgevoerd, nu lijkt het mij het beste om Peco code 100 te gebruiken en dan met styreenplaat met een klinkermotief op te sluiten en tussen de rails te leggen.
Is de Peco SL0100 Flexrail daar een goede koop voor?
En wat voor Styreenplaat kan ik het beste gebruiken.

grt Piet.

eve


PietB

Ja dat is inderdaad een mooie oplossing, Erik.
Maar ik zoek eigenlijk een oplossing met losse rails en losse plaat, zodat ik de tram over het stationsplein kan laten rijden en andere voertuigen (Faller Carsystem) over het zelfde straatmotief rijden.

grt Piet.

mnieuwlaet

Styreenplaat van goovermodels of met architectenkarton van 5mm das ongeveer de hoogte van spoor en biels.

dani

dit ga ik in het oog houden, ik heb namelijk ook een trammetje :-)
ooit eens.....  tegen dan is Piet al een volleerd stratenmaker en kan ik bij hem in de leer gaan
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.


PietB

Citaat van: eve op 27 mei 2014, 19:59:58 PM
http://www.hassler-profile.li/TramgleisH0D.html
Ook een mooie oplossing Erik, maar weer een ander nadeel, het maken van bogen.
En zelf wissels maken met dit materiaal, daar ben ik niet echt handig genoeg voor denk ik.
Ik denk dat ik voor de makkelijke manier ga, met Peco code 100 flex en styreenplaat met klinker motief.
Nu nog even op zoek naar adresjes in NL voor die plaat.

Citaat van: mnieuwlaet op 27 mei 2014, 17:38:25 PM
Styreenplaat van goovermodels of met architectenkarton van 5mm das ongeveer de hoogte van spoor en biels.
Maarten bedoel je hier dat karton onder de styreenplaat?
Of alleen architecten karton?
En dan

bv asfalt of macadam(schilderen) als wegdek en daar de rails in leggen.

Ik lees graag de de voorstellen.

grt Piet.

SuSke

Gewone rails leggen Piet en als die goed ligt, deze vastlijmen met secondenlijm. na uitharden kan je dan het kleinijzer aan de binnenzijde wegsnijden en een messing L-profieltje 1x2mm tegen de rail kleven. Hierdoor krijg je het effect van een groefrail.
Dan kan je ruimte tussen de sporen opvullen met DAS-klei (fixeren met houtlijm tussen de dwarsliggers) en daarin je steen motief of wat dan ook graveren of stempelen. Kan je ook de rubberopvulling naast je spoorstaven imiteren door een parallel lijntje te trekken :)
Het probleem met het architectenkarton is dat je over de dwarsliggers aan de buitenzijde van je spoor moet leggen, hiervoor moet je het plaatselijk verdunnen aan de onderzijde en als je de bovenkant hebt afgepeld wordt dat wel heel riskant.

We hebben hetzelfde procede toegepast op onze containerkaai, en dat zelfs tot in de wissels maar dan met een spoorstaaf code 75.



Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

philippe_007

een L-profiel van plasticard tegen de sporen aanbregen, deze voorzien van roesrkleur en nadien de bestrating plaatsen in bv gips.
zo ga ik het doen op mijn baan.
L-profielen bestaan in alle maten en diktes en kan je op elke treinbeurs of de gespecialiseerde shops kopen.
Binnen enkele weken begin ik aan dat stuk op mijn baan, al dan wat foto's plaatsen.

PietB

#9
Hallo Philippe,
hoe doe je dat in bogen met die L-strip, is dat goed te buigen?
Ik ken dat materiaal (plasticard) niet, wel styreen.

@Frans:
Wat vind je van deze methode:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Straatspoor_in_model
is dat ongeveer wat jij bedoelt?

Wat is het verschil tussen code 75 en code 100? Ja 25 dat begrijp ik. :D

grt Piet.

SuSke

Citaat van: PietB op 05 juni 2014, 12:16:17 PM
...
Wat vind je van deze methode:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Straatspoor_in_model
is dat ongeveer wat jij bedoelt?

grt Piet.

Dat is ook een valabele methode, en eigenlijk ook wat wij gedaan hebben. Omdat we een vorm van geleiding wilden, hebben we gelijk een extra spoorstaaf aan de binnenzijde gelegd.
Probleem daarbij is dat het kleinijzer dan in de weg zit en de spleet tussen de spoorstaven te groot wordt, vandaar dat er dan geopteert werd om het kleinijzer weg te snijden op de plek van de extra spoorstaaf.

In het geval van een tram, kan je die spoorstaaf vervangen door een L-profieltje en dat met de vleugel naar de binnenzijde plaatsen.

Als je er voor zorgt dat het extra profieltje of spoorstaaf lager zit dan het eigenlijke railprofiel, dan kan je de sporen nog op een fatsoenlijke manier reinigen, anders wordt dat ook een knoeiboel :)

tekeningentje van de verschillende opties:



Voor de opvulling van de grote vlakken hebben we eerst een plaatje balsahout van 3mm gekleefd naast de dwarsliggers en pas daarna het geheel voorzien van DAS-klei (of een goedkopere variant van bij Pipoos of Lucas).
Wel altijd zorgen dat je een basis met houtlijm of iets dergeijks maakt om de "klei" goed te laten kleven aan het balsahout.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PietB

Citaat van: SuSke op 05 juni 2014, 12:38:39 PM
vandaar dat er dan geopteert werd om het kleinijzer weg te snijden op de plek van de extra spoorstaaf.
Loop je daarmee niet het risico dat de railstaaf los van de bielzen komt, m.a.w. het verband weg is?

grt Piet.

SuSke

Citaat van: PietB op 13 juli 2014, 10:54:39 AM
Citaat van: SuSke op 05 juni 2014, 12:38:39 PM
vandaar dat er dan geopteert werd om het kleinijzer weg te snijden op de plek van de extra spoorstaaf.
Loop je daarmee niet het risico dat de railstaaf los van de bielzen komt, m.a.w. het verband weg is?

De rail werd eerst met secondelijm vastgelijmd aan elk kleinijzer aan de buitenzijde van het spoor.
Na droging wordt het kleinijzer aan de binnenzijde voorzichtig weggesneden.
Druppels secondelijm op de bielsen tegen de bestaande rail en daar gelijk de contra-rail in leggen na die aan de onderzijde even opgeruwd te hebben.
De boel vastprikken en laten uitharden.





Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PietB

Helemaal duidelijk Frans.

bedankt voor de toelichting.

grt Piet.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: PietB op 13 juli 2014, 17:31:10 PM
Helemaal duidelijk Frans.


grt Piet.

nee Piet in het Nederlands !  ;D
groeten Peter ;)