Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Ethiek

Gestart door Metpetergaathetbeter, 27 mei 2014, 08:54:39 AM

Metpetergaathetbeter

Beste forumleden en moderatoren  :-\

Graag zou ik eens jullie mening kennen/weten ('t is mij al gebeurd en dan had ik er geen probleem mee) ! Trouwens het schelden ging hier ook door en schrijver heeft zich alleen hier meer belachelijk gemaakt)

Stel nu je reageert ergens op (op een al dan niet grappige manier) en je krijgt nu van de schrijver een schandalige pm mag je/kan je die dan hier posten, misschien ook eens een reactie van de moderators ?  ::) ??? :-\

Groeten een nu wel ernstige Peter ;)

Gerolf

Neem in zo'n geval zeker contact op met de moderatoren.
Niet dat wij privé-conflicten zullen oplossen, maar "gedrag op het forum modereren" is wel onze taak  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Ik zou het eerst eens voor leggen aan de moderatoren en dan voorstellen om de inhoud van de PM, zonder verwijzingen naar de afzender hier plaatsen.
Met de opmerking: "dat als hij/zij nog een keer de behoefte voelt zich te misdragen, dat dan het bericht met naam en toenaam geplaatst gaat worden"

Horkerig gedrag moet bestreden worden, vind ik.
grt Piet.

Rangeerduivel

Inderdaad,
Kontakteer de moderatoren
Mijn ervaring is dat dergelijke zaken door de MOD's op een correcte en discrete manier opgelost worden

;)

Michiel

Ook mijn mening. Persoonlijke vetes hoeven niet op het forum uitgevochten worden. Met bemiddelling van een moderator, en zoekend naar de oorzaak, kan men meestal wel tot een oplossing komen.

Loopt het echt uit de hand, dan mag je je natuurlijk verdegingen. De "schandpaal" is dan "een" methode, maar eerst een moderator inschakelen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

Privé berichten zijn privé....
Als je die openbaar maakt  (dmv een simpele copy-paste) ben je in principe "strafbaar" bezig.
Maar je kan inderdaad het verhaal er achter wel uit de doeken doen zonder klakkeloos het hele bericht te kopiëren, en het beperken to enkele quotes, maar zelfs dan moet je opletten dat de zaken niet uit de context gerukt worden, ook dan kan je  voor "laster" worden aangeklaagd.

Hier in onze bananenrepubliek moet je oppassen wat je doet.   Het beste is inderdaad om met de MODs te praten, en dan nog best telefonisch of mail of zo, niet per  "sociale media".   Zij zullen wel een oplossing zoeken en eventueel de persoon in kwestie terecht wijzen.


Alternatief is om gewoon per PB verder ruzie te maken, of zelfs openbaar in de betreffende topics mekaar de duivel aan te doen en te beschampen en  zwart te maken....   Maar ik denk niet dat iemand daar beter van wordt....  jij niet, hij  niet en wij niet.

je zou die persoon ook gewoon kunnen negeren, of voortaan niet meer (al dan niet grappig) reageren op zijn (of haar) posts.   Maar we weten allemaal dat dat aartsmoeilijk is, en dat sommige personen het dan zullen proberen uitlokken...



Dus , er is geen pasklare oplossing voor dit probleem,  elk geval is anders.

1 ding :  "be careful what you say or do !!!"




Ik weet uit ervaring dat we hier in een "omgekeerd" rechtssysteem zitten.   In  de U.S ben je  "innocent until proven guilty".   Hier bij ons is het voldoende dat iemand je beschuldigt en je zit in de str.... want JIJ moet je onschuld bewijzen ipv dat hij je schuld moet aantonen !   Dus wees voorzichtig.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michael

Peter, naar mijn mening mag je die mail hier niet posten, het feit dat je op die manier iemand aan de schandpaal zet hoort niet in onze rechtsstaat thuis.
Het feit dat iemand zo'n mail stuurt is volgens mij meer een teken van onmacht, dom en kinderlijk gedrag. Als volwassen kerels op die manier een forum willen verzieken horen ze hier niet thuis. zo 'n forum lid zal zich al snel niet thuis voelen hier op het forum, of zoals je schrijft zichzelf hier nog meer belachelijk maken.
Aan de andere kant moet je hier ook je gezond verstand gebruiken en kan je niet zomaar alles neerschrijven wat je denkt. Af en toe lees ik op het forum ook posts waarvan ik denk ...dat kan je beter niet schrijven. Op zulke stukjes zal ik niet zo gauw reageren.
Overleggen met moderators kan altijd, maar ook zij zijn geen rechters. Met wat gezond verstand moet dit toch wel op te lossen zijn, schelden e.d. lost niks op.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

doomslu

Ik vermoed (en hoop) dat het ondertussen opgelost is, want ik heb verder nog niets van Peter vernomen.

Ik moet wel zeggen dat ik al een paar keer erg geschrokken ben in het verleden toen ik hoorde dat sommige mensen van het forum zich per mail erg onbeleefd gedragen ten opzichte van anderen.
Ik dacht dat we allemaal hobby-collega's waren.
Een andere opvatting mag je hebben, maar je hoeft daarom toch niet agressief te worden?

Het is erg als het gebeurt.
Het lijkt soms een kleuterschool...  :-[
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

#8
Citaat van: doomslu op 27 mei 2014, 20:36:49 PM
Ik vermoed (en hoop) dat het ondertussen opgelost is, want ik heb verder nog niets van Peter vernomen

Inderdaad

Martin Welberg

De wereld is vol malloten die vriendelijk ogen...

just4fun

Citaat van: doomslu op 27 mei 2014, 20:36:49 PM
Het lijkt soms een kleuterschool...  :-[
Als dat is, ben ik teleurgesteld over onze toegewezen juffen.
Ik ken d'r mooiere  ;) .
Paul

doomslu

Citaat van: just4fun op 28 mei 2014, 12:59:33 PM
Citaat van: doomslu op 27 mei 2014, 20:36:49 PM
Het lijkt soms een kleuterschool...  :-[
Als dat is, ben ik teleurgesteld over onze toegewezen juffen.
Ik ken d'r mooiere  ;) .
Paul
Bedankt!  >:(  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

Luc, ik wist niet dat jij vrouwelijke trekjes (vrouwelijke kant) hebt ! Jij bent toch ook niet van plan je baard te laten groeien anders stuurt Luxemburg je de volgende keer naar het Eurosong Festival ! ;D
Groeten Peter ;)

dani

de juf moet niet te knap zijn anders worden al de kleurtertjes verliefd en hebben ze een trauma als blijkt dat de juf al een ander heeft.


Wat dat onbeschoft of  ongepast gedrag en mailen betreft, daar heb ik ook al mijn portie van gehad, van mensen van wie je het hier niet zou verwachten;  Ik heb daar 2 mogelijke oplossingen voor :

1.  negeren, en ze laten sudderen
2. een leuk mailtje terug , dat ik het op prijs stel dat ze hun mening eens willen uiten, en hoop dat ze zich nu minder gefrustreerd voelen, maar dat ik er me niets ga van aan trekken.

meestal stopt het dan wel vanzelf.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.