Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Terugmelders, welke kan ik gebruiken?

Gestart door Opa-Bullcat, 26 mei 2014, 20:55:31 PM

janieburton

Citaat van: Michiel op 20 november 2014, 07:39:56 AM
Als bezetmelders voor iemand dat niets van elektronica kent: reed-schakelaars tussen de rails en magneetjes onder de loc. Het is een vij omslachtig systeem, maar simpel om snappen en het werkt. Anders kant-en-klare modules kopen op basis van stroomdetectie en terugmelding en de handleiding volgen. Niet moeilijk. Rosoft heeft een heel interressant product. Stroomdetectie op zich hoeft ook weer niet moeilijk te zijn: een gelijkrichterbrug, met als ontstoorders een weerstand en een condensator. Klaar.

Als terugmelder ga je steeds een hoopje elektronica hebben. Een kant-en-klaar doosje is in dit geval het makkelijkst. Handleiding volgen en klaar. Meestal zal men bezetmelders en terugmelders samen zetten. Rosoft heeft ook hier weer een interessant producten.

Maar er zijn vele merken die een dergelijk kant-en-klaar product leveren. Een beejt g**gle brengt veel licht. ;-)

Michiel,

Begrijp mij niet verkeerd.

Dat er vele producten op de markt zijn heb ik al gezien en dat maakt het nu juist moeilijk.

Ik en nog andere modelspoorders, denk ik, zijn "het noorden kwijt" door het vele aanbod.

 

Michiel

Wel zoals in het Digirail draadje zou ik zeggen, gebruik voor S88 terugmelding:

http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-87395519/s88SD16-n-(smd-version-1.1).html

Het is kwalitatief perfect, betrouwbaar, goede service en goedkoop. Alleen zelfbouw is nóg voordeliger. Eenvoudig? Ja, handleiding erbij nemen, draadjes verbinden en klaar. Het enige wat je nog moet in't oog houden is het gebruik van de diodeschakeling voor de secties zónder bezetmelder (vb wisselstraten, sectie tussen aanmeld- en stopsectie,...). Maar ook dat staat in de handleiding.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

janieburton

#137
Citaat van: Michiel op 20 november 2014, 13:14:04 PM
Wel zoals in het Digirail draadje zou ik zeggen, gebruik voor S88 terugmelding:

http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-87395519/s88SD16-n-(smd-version-1.1).html

Het is kwalitatief perfect, betrouwbaar, goede service en goedkoop. Alleen zelfbouw is nóg voordeliger. Eenvoudig? Ja, handleiding erbij nemen, draadjes verbinden en klaar. Het enige wat je nog moet in't oog houden is het gebruik van de diodeschakeling voor de secties zónder bezetmelder (vb wisselstraten, sectie tussen aanmeld- en stopsectie,...). Maar ook dat staat in de handleiding.  ;)

Kan men de wissels ook niet gewoonweg in een detectie stuk laten of moet men die ditectieloos laten?
 

Michiel

#138
Wissels mee in een blok steken wordt in model over het algemeen niet gedaan want het brengt nogal wat lastige neveneffecten met zich mee (bij 't grootspoor zitten wissel wel mee in een blok).

Wanneer men wissel met bezetmelding uitrust:
- heeft enkel zin wanneer alle treinen volledig gedetecteerd kunnen worden, ook alle wagons
- alle wissels, die in wisselende rijpaden zitten, moeten met een eigen bezetmelder worden uitgerust

De meeste besturingssystemen bezitten voldoende logica om niet-kruisende rijpaden simultaan te laten berijden over een wisselcomplex zonder extra bezetmelders voor de wissels. Wanneer men het volledige wisselcomplex met 1 bezetmelder uitrust, kan er maar 1 trein simultaan over het wisselcomplex rijden. Indien een loc blijft steken op een wissel, wordt dit door het besturingssysteem gedecteerd omdat de loc niet toekomt in het gereseveerde blok. Normaal zal men dus in model de wisselstraten niet uitrusten met bezetmelders. Indien je dat wél doet (want indien goed toegepast heeft het een meerwaarde), weet dan goed wat je doet, hoe en waarom. Voor je het weet werkt het averechts, en heb je minder rijmogelijkheden en meer hommeles.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

janieburton

Citaat van: Michiel op 21 november 2014, 13:23:42 PM

De meeste besturingssystemen bezitten voldoende logica om niet-kruisende rijpaden simultaan te laten berijden over een wisselcomplex. Wanner men het volledige wisselcomplex met 1 bezetmelder uitrust, kan er maar 1 trein simultaan over het wisselcomplex rijden. Indien een loc blijft steken op een wissel, wordt dit door het besturingssysteem gedecteerd omdat de loc niet toekomt in het gereseveerde blok. Normaal zal men dus in model de wisselstraten niet uitrusten met bezetmelders. Indien je dat wél doet (want indien goed toegepast heeft het een meerwaarde), weet dan goed wat je doet, hoe en waarom. Voor je het weet werkt het averechts, en heb je minder rijmogelijkheden en meer hommels.

Is dit voor een baan die met de computer gestuurd wordt?

 

Michiel

Inderdaad, indien je louter op zicht rijdt, met handregelaar of regelbare trafo, zonder computergestuurd verkeer, dan heb je helemaal geen bezetmelders nodig, nergens.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

janieburton

Citaat van: Michiel op 21 november 2014, 13:50:12 PM
Inderdaad, indien je louter op zicht rijdt, met handregelaar of regelbare trafo, zonder computergestuurd verkeer, dan heb je helemaal geen bezetmelders nodig, nergens.  ;)

Kan men de terugmelders/bezetmelders niet een schakeling laten sturen die de stopsectie asymmetrisch schakelt?

 

Michiel

Wat bedoel je met "een stopsectie assymetrisch laten schakelen"?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

janieburton

Citaat van: Michiel op 21 november 2014, 14:03:30 PM
Wat bedoel je met "een stopsectie assymetrisch laten schakelen"?

Door asymmetrisch de stop sectie te schakelen stopt een trein, ABC methode.
 

Michiel

#144
Dat kan. Een bezetmelder (vb een blok verder) schakelt een relais dat een ABC-generator overbrugt van zodra het blok vrij is. Wanneer de ABS onverbrugt is, werkt de stopwerking ervan niet, en rijdt de trein gewoon door. Van zodra het volgende blok bezet is, schakelt het relais af, en de brug over de ABC-generator is open. De ABC-generator werkt, en laat een trein met ABC-compatible decoder automatisch stoppen.

Merk op dat je geen terugmelders nodig hebt hiervoor. (Zie title van dit draadje  ;) )

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PietB

Ik begin nu even de draad kwijt te raken hoor mannen!
Gaan we in een digitale omgeving met relais werken?
Waarom?

grt Piet.

Michiel

Omdat Janie het vraagt: kan een bezetmelder rechtreeks een ABC-generator aan/uit zetten? Ja dus.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Citaat van: Michiel op 21 november 2014, 13:50:12 PM
Inderdaad, indien je louter op zicht rijdt, met handregelaar of regelbare trafo, zonder computergestuurd verkeer, dan heb je helemaal geen bezetmelders nodig, nergens.  ;)
Tenzij je door bezetmeldingen een soort beveiliging / bloksysteem op je seinen wil toepassen.
In die richting denken wij nu bij MTD voor de digitale baan: Ieder rijdt met zijn regelaar met zijn trein, de seinen worden beïnvloed door bezetmeldingen of kunnen manueel op rood geschakeld worden. Je blijft wel de mogelijkheid hebben om door rood te rijden.
Seinen worden gesteld in functie van vrij zijn van volgend blok, beschikbaarheid wisselstraat, ingestelde rijweg,...
Dit is nodig omdat de ene helft van de baan geen zicht heeft op de andere helft.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Daar dacht ik ook aan, maar om geen verwarring te zaaien toch maar niet vermeld. Maar je hebt gelijk, dat is een heel mooie toepassing van bezetmelders en digitale bestuursystemen terwijl er toch met de hand gereden wordt.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

janieburton

Citaat van: PietB op 21 november 2014, 14:55:01 PM
Ik begin nu even de draad kwijt te raken hoor mannen!
Gaan we in een digitale omgeving met relais werken?
Waarom?

grt Piet.

Kan men dat relais dan ook niet vervangen door een transistor?