Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Terugmelders, welke kan ik gebruiken?

Gestart door Opa-Bullcat, 26 mei 2014, 20:55:31 PM

Sattrickske

Citaat van: Klaas Zondervan op 17 november 2014, 21:34:35 PM
Citaat van: Sattrickske op 17 november 2014, 19:59:16 PM
Ik stuur alles over één kabel (oftewel CAN-bus oftewel ethernet, ben er nog niet helemaal uit).
Dat roept bij mij weer een vraag op: waarom niet Loconet?
Ik stuur ook alles over 1 kabel, maar die is 64 aders dik, elk signaal zijn eigen draadje. Maar dit terzijde.
Zou ook kunnen, maar heb liever een iets meer 'standaard' oplossing.  Daar vindt je makkelijker componenten en documentatie over.

Maar we wijken af van de originele vraag...

PietB

Citaat van: Sattrickske op 17 november 2014, 21:40:07 PM
Zou ook kunnen, maar heb liever een iets meer 'standaard' oplossing. 
Daar vindt je makkelijker componenten en documentatie over.
Vind jij loconet geen standaard dan?
En het is ook nog eens goed gedocumenteerd.
Citaat van: Sattrickske op 17 november 2014, 21:40:07 PM
Maar we wijken af van de originele vraag...
Ja maar dat doen we al een tijdje in dit draadje, toch?

grt Piet.

conducteur

Het is geen industriestandaard, er bestaan IC's met CAN, I²C, SPI,... hardwarematig ingebouwd. Loconet is ook een standaard, maar zal je net als dcc niet terugvinden in chips...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

Citaat van: PietB op 17 november 2014, 21:49:35 PM
Vind jij loconet geen standaard dan?
En het is ook nog eens goed gedocumenteerd.

Piet, akkoord en niet akkoord: het is inderdaad een standaard (en een vrij goede standaard) maar de 'documentatie'?  :( :( :(
Tijdens 'vrije momenten' heb ik het protocol bestudeerd via het enige officieel pdf documentje dat beschikbaar is en ben ik erin geslaagd om de signalen te lezen.  Hopelijk tijdens 'vrije momenten' tijdens een koude winter ga ik er ook in slagen om op dat netwerk wat te 'schrijven'...
Groetjes, Peter


PietB

Hoi Peter,
Ik vind deze pagina wel redelijk verhelderend http://www.dccwiki.com/LocoNet
Maar misschien voor jou niet toereikend, als ik zie hoe jij je in deze materie manifesteert.
Ik ben misschien wat meer een gebruiker, dan een "naadje van de kous" techneut.
Eén van de dingen die me op die Wiki opviel was de kreet CSMA/CD dat ken ik nog uit mijn ethernet verleden.
En dan voel ik me meteen op mijn gemak.

Die pdf waar jij het over hebt zou ik die eens mogen inkijken?

grt Piet.

conducteur

Mijn mailbox staat open voor dat PDFje, Peter  ;)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Geert

Citaat van: conducteur op 17 november 2014, 23:08:31 PM
Mijn mailbox staat open voor dat PDFje, Peter  ;)

Of de link ernaar, kan ik en andere is meelezen.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Sattrickske

Ja ik zou dat PDF'ke ook wel eens willen zien...
Want de documentatie die ik had toen ik mijn keuzes begon te maken was verre van toereikend; vandaar dat LocoNet niet meer meespeelde.
Als ik langer bezig ben met de documentatie op te snorren dan de tijd die ik er moet insteken om zelf iets te ontwikkelen is de keuze voor mij rap gemaakt.

PeterC

Citaat van: PietB op 17 november 2014, 22:46:14 PM
Ik vind deze pagina wel redelijk verhelderend http://www.dccwiki.com/LocoNet

Inderdaad, maar vertelt niets over het protocol zelf.

Citaat van: PietB op 17 november 2014, 22:46:14 PM
Maar misschien voor jou niet toereikend

Neen dus...

Citaat van: PietB op 17 november 2014, 22:46:14 PM
een "naadje van de kous" techneut.

Verklaar eens nader; dat is me een totaal onbekend spreekwoord (ik weet dan ook niet of het positief of negatief is bedoeld).  :-[




Voor allen die erom vroegen: Loconet Personal Use Edition; één documentje van 1997...  ...Daarmee moet je het doen (en dat lukt wel mits wat tijd en boterhammen).  Niet zo moeilijk te vinden op de site van Digitrax zelf.

Veel plezier ermee.  Als er iemand iets mee in JAL ontwikkelt, maak me dan wakker  8)

Groetjes, Peter


Geert

#129
Deze link had ik ook al, ik hoopte op iets recenter van datum. Als je de tekst er op naleest vind je niet veel over terugmelders, waar het eigenlijk over ging...


Geert

Edit: ik heb wel ergens een link naar een website van een universiteit waar er een toepassing is op loconet bus met wat software en hardware er bij. Maar deze link zit op de server op het werk, en ik zit nu thuis. (Ik moet toch iets nuttig doen....  tijdens de middagpauze  ;). )
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Sattrickske

Citaat van: PeterC op 18 november 2014, 19:09:25 PM
Citaat van: PietB op 17 november 2014, 22:46:14 PM
een "naadje van de kous" techneut.
Verklaar eens nader; dat is me een totaal onbekend spreekwoord (ik weet dan ook niet of het positief of negatief is bedoeld).  :-[
= Het fijne ervan willen weten. Of graag alle details kennen

Citaat van: PeterC op 18 november 2014, 19:09:25 PM
Voor allen die erom vroegen: Loconet Personal Use Edition; één documentje van 1997...  ...Daarmee moet je het doen (en dat lukt wel mits wat tijd en boterhammen).  Niet zo moeilijk te vinden op de site van Digitrax zelf.
Thanks voor de link, heb net de eerste 3 paginas doorgelezen.  Maar dit is niks voor mij, zonder afbreuk te willen doen aan diegenen die het wel gebruiken, dit lijkt mij toch echt wel een retourtje naar het stenen tijdperk (allez 'k zal nog mild zijn, laat ons zeggen middeleeuwen): 16.66 kbaud :o ???

PietB

Citaat van: PeterC op 18 november 2014, 19:09:25 PM
Verklaar eens nader; dat is me een totaal onbekend spreekwoord (ik weet dan ook niet of het positief of negatief is bedoeld).  :-[
Oh neen zeker niet negatief Peter, eerder een schouderklopje.
Patrick heeft mijn Nederlands goed verwoord.
Sorry dat ik soms denk dat Nederlandse spreekwoorden ook in België bekend zijn.

grt Piet.

Sattrickske

Citaat van: PietB op 18 november 2014, 22:24:55 PM
Sorry dat ik soms denk dat Nederlandse spreekwoorden ook in België bekend zijn.
Niks van aantrekken Piet, zit op het werk met een heel pak culturen/talen samen.  Waaronder ook een paar Nederlanders, we wisselen regelmatig wel wat spreekwoorden en deze had ik al gehoord.  Laat maar komen, eens kijken of ik ze kan vertalen ;D

janieburton

Bestaat er geen "simpele" terugmelder of bezetmelder voor DCC?

"Iets" simpel dat een trein detecteert?

 

Michiel

Als bezetmelders voor iemand dat niets van elektronica kent: reed-schakelaars tussen de rails en magneetjes onder de loc. Het is een vij omslachtig systeem, maar simpel om snappen en het werkt. Anders kant-en-klare modules kopen op basis van stroomdetectie en terugmelding en de handleiding volgen. Niet moeilijk. Rosoft heeft een heel interressant product. Stroomdetectie op zich hoeft ook weer niet moeilijk te zijn: een gelijkrichterbrug, met als ontstoorders een weerstand en een condensator. Klaar.

Als terugmelder ga je steeds een hoopje elektronica hebben. Een kant-en-klaar doosje is in dit geval het makkelijkst. Handleiding volgen en klaar. Meestal zal men bezetmelders en terugmelders samen zetten. Rosoft heeft ook hier weer een interessant producten.

Maar er zijn vele merken die een dergelijk kant-en-klaar product leveren. Een beejt g**gle brengt veel licht. ;-)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)