Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Terugmelders, welke kan ik gebruiken?

Gestart door Opa-Bullcat, 26 mei 2014, 20:55:31 PM

janieburton

Citaat van: Klaas Zondervan op 16 november 2014, 23:47:34 PM
Citaat van: janieburton op 16 november 2014, 21:14:35 PM
Een BDX65?
Die ken ik niet. Voor mijn boosters heb ik de BDW93 en de BDW94 gebruikt.
Maar er zijn veel verschillende darlingtons. Kwestie van de datasheet lezen om te zien welke geschikt is voor het beoogde doel.

http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheets2/17/171591_1.pdf
 

Klaas Zondervan

Janie, ik weet echt wel hoe ik datasheets moet vinden.

janieburton

Citaat van: Klaas Zondervan op 17 november 2014, 00:02:46 AM
Janie, ik weet echt wel hoe ik datasheets moet vinden.

Daar twijfel ik niet aan!
 

Klaas Zondervan

Dan vraag ik me af wat voor bedoeling je daarmee hebt, dat je me naar allerlei transistors wil wijzen.

conducteur

Hersporingskraan in aantocht: draadje aan het ontsporen: doen we terug voort met terugmelders?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

#110
ik ben begonnen met he opschonen en definitief leggen van de bedrading voor de wissels en  terwijl ik daar aan ben, ga ik meteen ok  3stuks  S88 modules in de kast monteren.   Dan kan ik dus in totaal 48 spoorsecties bewaken via massadetektie  (of geschakeld naar massa in elk geval).

Ik heb een experimentje gedaan op de Ecos 2, met daarop als eerste in de ketting  een  LDT  S88N melder  en daar achter in daisy chain een 2-tal   "goedkope"  modules van andere makelij, en dat lijkt op het eerste zicht toch wel te werken.....

(ik weet dat er wat compatibiliteits problemen worden vermoed, maar bij mij werkt het gewoon ). Natuurlijk zal het nog even afwachten zijn tot alles definitief is aangesloten.

http://www.benl.ebay.be/itm/201216802347?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649
(NEEN? ik wil hier geen reklame maken, en ik heb geen winstdeelname, ik wil enkel een voorbeeld geven)

En dus ....  zoals ik de "naamgeving" zie, zijn dit  "bezetmelders", maar eigenlijk kunnen ze ook als "terugmelders"  dienen, naargelang wat je aan de ingang hangt...

A. indien je ze aan een stuk spoor met massadetektie koppelt worden ze bezetmelders want ze duiden aan of een stuk spoor bezet of vrij is
B. koppel je ze aan een schakelaar of reed contact of een intern contact in een wissel, dan worden ze terugmelders aangezien ze een "stand" van iets weergeven

.... of niet soms ????   De  functie bepaalt dus de naam van het beestje in mijn besch*t¨n mening.

En daarmee zitten we terug "on track".
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: dani op 17 november 2014, 11:12:01 AM
http://www.benl.ebay.be/itm/201216802347?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649
(NEEN? ik wil hier geen reklame maken, en ik heb geen winstdeelname, ik wil enkel een voorbeeld geven)
Vind ik goed aan de prijs vergeleken met deze heb je die wel eens overwogen?
Ik ben er zééér tevreden over.
Zeker in combinatie met UTP bekabeling.

grt Piet.

Sattrickske

@Dani, @Piet,
Beide s88 zijn equivalent, ze gebruiken de standaard methode met flipflops en shiftregisters.  Deze werken meestal altijd; problemen beginnen pas wanneer je er een µC gestuurde bijzet.  De µC moet zich dan aanpassen aan de 'passieve' modules.
Ik zei wel degelijk, 'meestal altijd', het kan fout lopen als de nodige pull up weerstanden op de bus lijnen ontbreken of verkeerd zijn of als je gewoon teveel modules hebt.  Ik heb tot nu toe 10 van die modules achter mekaar hangen zonder problemen.

Ik ga later overschakelen op volledig µC gestuurde terugmelding.  Voor de onderling communicatie ga ik ofwel ethernet ofwel CAN gebruiken; weet het op dit ogenblik nog niet.  Lichte voorkeur voor ethernet, maar is wel duurder (zwaardere µC nodig).

PietB

#113
Het schuifregister principe is me bekend Patrick.
Het is een klassieke manier van sequentieel detecteren.
Het heeft natuurlijk een behoorlijke historie, maar het ging er mij niet om Dani op iets nieuws te wijzen.
Maar om hem op net zo goed maar goedkoper te attenderen.

Bij mij komt altijd de vraag op:
Waarom met micro processoren werken terwijl met simpele CMOS logica een en ander ook goed te doen is?

grt Piet.


Klaas Zondervan

Eh, Piet, die s88 modules werken toch zeker met CMOS? ;)

PietB

Je hebt hardstikke gelijk Klaas, ik zal het ff aanpassen.

grt Piet.

minitreintje

Citaat van: PietB op 17 november 2014, 13:35:12 PM
Het schuifregister principe is me bekend Patrick.
Het is een klassieke manier van sequentieel detecteren.
Het heeft natuurlijk een behoorlijke historie, maar het ging er mij niet om Dani op iets nieuws te wijzen.
Maar om hem op net zo goed maar goedkoper te attenderen.

Bij mij komt altijd de vraag op:
Waarom met micro processoren werken terwijl met simpele CMOS logica een en ander ook goed te doen is?

grt Piet.

Als je er extra's wilt inbouwen kan een µC handig zijn :)
Voorbeelden: draadloze terugmelding, gevoeligheid instellen, ...

groeten Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

Klaas Zondervan

Waarom zou je bij een bezetmelder de gevoeligheid willen instellen?

Sattrickske

Citaat van: PietB op 17 november 2014, 13:35:12 PM
Het schuifregister principe is me bekend Patrick.
Het is een klassieke manier van sequentieel detecteren.
Het heeft natuurlijk een behoorlijke historie, maar het ging er mij niet om Dani op iets nieuws te wijzen.
Maar om hem op net zo goed maar goedkoper te attenderen.

Bij mij komt altijd de vraag op:
Waarom met micro processoren werken terwijl met simpele CMOS logica een en ander ook goed te doen is?

grt Piet.
Ah OK, ik dacht dat jullie beiden een andere oplossing porbeerden aan te bieden terwijl deze eigenlijk dezelfde was.  Enkel jouw versie was iets goedkoper, maar is uiteindelijk dezelfde...

Nu waarom µC...  Simpelweg gesteld: de communicatie tussen de verschillende s88 melders.  Met de gewone CMOS logica ben je gebonden aan de hardware en 'verlies' je dus bekabeling omdat hier enkel s88 signalen mogen overgezonden worden.  Voor de meeste modelisten is dit voldoende, want de rest stuur je gewoon over je sporen via DCC of MM protocol.  Voor mij natuurlijk weeral niet... ;) Ik wil meer dan enkel s88 en DCC/MM, ik wil ook andere signalen tussen m'n verschillende modules kunnen sturen.  En dan kan je beter zorgen dat je alles centraliseert zodat je geen bos aan kabels dient aan te brengen.  Ik stuur alles over één kabel (oftewel CAN-bus oftewel ethernet, ben er nog niet helemaal uit).

Dylan haalt het ook al gedeeltelijk aan: bv. Wifi ipv bekabeld, waarom niet.
Een andere mogelijkheid, is om via de µC spookmeldingen uit te schakelen (vervangt dan de flipflop).  Ik vermoed dat Dylan dit bedoelde met gevoeligheid.  Je zou meldingen die te kort duurden gewoon kunnen negeren via de µC.  Dit kan natuurlijk ook via gewone CMOS, maar een µC is compacter; nadeel: je moet software gaan ontwikkelen...

Een ander voordeel van de µC is dat je veel meer dan 16 posities op één melder kan zetten; ofwel gebruik je I/O pinnetjes van de µC ofwel een combinatie van de µC met 8-bit status registers.  Met deze laatste kun je makkelijk tot 256 posities gaan op één melder (1 µC met 32 status registers, in totaal 32 + 3 I/O lijnen nodig).

Klaas Zondervan

Citaat van: Sattrickske op 17 november 2014, 19:59:16 PM
Ik stuur alles over één kabel (oftewel CAN-bus oftewel ethernet, ben er nog niet helemaal uit).
Dat roept bij mij weer een vraag op: waarom niet Loconet?
Ik stuur ook alles over 1 kabel, maar die is 64 aders dik, elk signaal zijn eigen draadje. Maar dit terzijde.