Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Terugmelders, welke kan ik gebruiken?

Gestart door Opa-Bullcat, 26 mei 2014, 20:55:31 PM

janieburton

Dit lijkt mij meer op een rubriek " digitaal Chinees voor gevorderden"  ::) :o ???

Sta me toe om een vergelijking te maken, vroeger bij analoog kon men een bezetmelder/terugmelder maken met 1 transistor en aan een welbepaalde aansluiting van de transistor kon men een led of lampje hangen, ik dacht zelfs eventueel een relais.

Dat was simpel en dat stond beschreven in een boek dat was uitgegeven in Nederland, de naam van de schrijver ontglipt me, was het niet met een geel/oranjeachtige kaft? Een klein beetje basis elektronica en wat soldeerwerk en men had een simpel bloksysteem.

Voor digitaal moet men blijkbaar een "ingenieur" zijn en een computer programmeur want blijkbaar kan men bij digitaal geen simpel bloksysteem hebben die de stopsecties schakelt, want blijkbaar moet zoiets via de computer.

Respect voor diegenen die "elektronica ingenieur" zijn en/ die de hogere elektronica onder de knie hebben   
 

dani

Citaat van: janieburton op 06 november 2014, 01:05:37 AM
Dit lijkt mij meer op een rubriek " digitaal Chinees voor gevorderden"  ::) :o ???
Dan kan je het natuurlijk ook gewoon overslaan.
Vroeger, ja, dat was inderdaad vroeger, en nu is nu.  Toen moest ik ook nog elke morgen mijn uurwerk met de hand opwinen door aan een wieltje te draaien.   Als ik wou telefoneren moest ik bij de buren, want mijn ouders hadden nog geen telefoon, laat staan een gsm of smartphone.

We leven nu éénmaal in een didigtale wereld, Janie.  En voor sommige mensen is dat moeilijk en Chinees, maar voor onze huidige "Generation Y" is het normaal.   Binnen 50 jaar zullen onze kleinkinderen misschien ook zeggen  "haha, die smartphones, wat een grap.   Wij hebben toch allemaal een ingebouwde PC ?"       

Wat  "toen" normaal was, is nu "antiek", en die cyclus is eeuwigdurend en herhaalt zich continu.    Wat nu  "Chinees voor digitoeters" is , zal in de toekomst   "oude zever" worden.     

Toen ik 24 jaar geleden mijn eindwerk maakte als (jawel...) ingenieur,  was Fortran één van de geavanceerde programmeertalen, en grafisch werk was toen  "high tech".    Onze jury trok grote ogen omdat wij een grafisch verloop van snijkrachten op een ronddraaiende hardstalen of Carbid frees in aluminium of ander materiaal  konden simuleren met onze berekeningen in "turbo Pascal" en dat dan ook nog grafisch op het scherm konden tonen.     De dag van vandaag  is alls   "object oriented",  "Java beans" , "applets",  en "apps".   

Dat is de evolutie.     Wie het WIL volgen, steekt er flink wat tijd in,   wie het niet nodig vindt, die houdt het gewoon bij zijn manier van werken en beleeft daar ook zijn plezier aan.  En daarom is de hobby niet minder mooi !!   Ik heb evenveel of meer respect voor iemand die met een "analoge baan"  4 of 5 treinen geheel automatisch laat rijden en stoppen, dan voor een "techie" met een programma en een digitale baan, die alles automatisch laat lopen.   Hoewel die tech/nerd OOK van wanten moet weten om het op te bouwen.      Interesses en kennis liggen op andere vlakken....  dat is altijd zo.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

janieburton

Citaat van: dani op 06 november 2014, 10:13:27 AM
Citaat van: janieburton op 06 november 2014, 01:05:37 AM
Dit lijkt mij meer op een rubriek " digitaal Chinees voor gevorderden"  ::) :o ???
Dan kan je het natuurlijk ook gewoon overslaan.
Vroeger, ja, dat was inderdaad vroeger, en nu is nu.  Toen moest ik ook nog elke morgen mijn uurwerk met de hand opwinen door aan een wieltje te draaien.   Als ik wou telefoneren moest ik bij de buren, want mijn ouders hadden nog geen telefoon, laat staan een gsm of smartphone.

We leven nu éénmaal in een didigtale wereld, Janie.  En voor sommige mensen is dat moeilijk en Chinees, maar voor onze huidige "Generation Y" is het normaal.   Binnen 50 jaar zullen onze kleinkinderen misschien ook zeggen  "haha, die smartphones, wat een grap.   Wij hebben toch allemaal een ingebouwde PC ?"       

Wat  "toen" normaal was, is nu "antiek", en die cyclus is eeuwigdurend en herhaalt zich continu.    Wat nu  "Chinees voor digitoeters" is , zal in de toekomst   "oude zever" worden.     

Toen ik 24 jaar geleden mijn eindwerk maakte als (jawel...) ingenieur,  was Fortran één van de geavanceerde programmeertalen, en grafisch werk was toen  "high tech".    Onze jury trok grote ogen omdat wij een grafisch verloop van snijkrachten op een ronddraaiende hardstalen of Carbid frees in aluminium of ander materiaal  konden simuleren met onze berekeningen in "turbo Pascal" en dat dan ook nog grafisch op het scherm konden tonen.     De dag van vandaag  is alls   "object oriented",  "Java beans" , "applets",  en "apps".   

Dat is de evolutie.     Wie het WIL volgen, steekt er flink wat tijd in,   wie het niet nodig vindt, die houdt het gewoon bij zijn manier van werken en beleeft daar ook zijn plezier aan.  En daarom is de hobby niet minder mooi !!   Ik heb evenveel of meer respect voor iemand die met een "analoge baan"  4 of 5 treinen geheel automatisch laat rijden en stoppen, dan voor een "techie" met een programma en een digitale baan, die alles automatisch laat lopen.   Hoewel die tech/nerd OOK van wanten moet weten om het op te bouwen.      Interesses en kennis liggen op andere vlakken....  dat is altijd zo.

Ik begrijp je maar ik heb het zo niet begrepen op een computer aan mijn baan, ben nog steeds op zoek naar een simpele manier voor het schakelen van bloksecties, BM2 en BM3 zijn wat ik verwacht maar bij ene(dacht BM2) kan men de blok eventueel manueel op rood zetten maar geen verminderde snelheid en bij de BM3(of is het andersom) is de mogelijkheid geel voorbij te rijden aan verminderde snelheid maar kan men  deze niet manueel op rood zetten en die van de concurrent zijn beperkt in stroom A( 1A) en BM2/3 kunnen 3A aan.
 

Geert

Janie, wat is BM2 en BM3? Blokmelder 2 en 3?

Stel eens je wensen op in een nieuw draadje, dan kunnen we je daar mogelijk helpen.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PeterC

Groetjes, Peter


conducteur

Heb hier ook zo'n tang voor netwerkkabels ze. En kan die nu ook voor loconet gebruiken waar ik mee bezig ben...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Opa-Bullcat

Als je er connectoren met 6 pennetjes mee kunt knijpen wel, in mijn tang zit 8 & 6 & 4 gaatjes.

Geert

Zal mij dan ook zulke tang aanschaffen, dan heb ik er al twee. Ik hoop dat ze niet meeleest  :o

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

janieburton

Citaat van: Geert op 06 november 2014, 14:09:58 PM
Janie, wat is BM2 en BM3? Blokmelder 2 en 3?

Stel eens je wensen op in een nieuw draadje, dan kunnen we je daar mogelijk helpen.

Geert

Dat is een bloksysteem van Lenz, voldoet aan mijn wensen maar zoals ik al vermelde heeft één BM geen mogelijkheid om bij geel aan verminderde snelheid het sein  voorbij te rijden en d andere BM kan men niet manueel op rood zetten.

Geert, ik wil een simpel bloksysteem, trein rijdt blok in en zet voorgaand sein op rood zodat de daar op volgende trein stopt, en het sein in het blok daarvoor op geel en dat daar dan het sein voorbij wordt gereden aan verminderde snelheid en elke blok moet manueel op rood kunnen worden gezet.
 

patrick smout

Citaat van: janieburton op 08 november 2014, 16:39:14 PM
ik wil een simpel bloksysteem, trein rijdt blok in en zet voorgaand sein op rood zodat de daar op volgende trein stopt, en het sein in het blok daarvoor op geel en dat daar dan het sein voorbij wordt gereden aan verminderde snelheid en elke blok moet manueel op rood kunnen worden gezet.

Janie,

lang geleden heb ik m'n eerste analoge baan geautomatiseerd met zelfbouw aan de hand van 2 Nederlandstalige boeken uitgegeven door de Muiderkring. Voor ongeveer 10€ / stuk kom je ze nog regelmatig tegen op het internet.

De digitale trein ISBN 9060821335
De logische gestuurde trein ISBN 906082167

Aan de hand van standaard zelfbouw bouwblokken wordt een volledig geautomatiseerde baan gerealiseerd en dit op een heel begrijpelijke manier. In principe kan je de bouwblokken ook vervangen door functies in een microcontroller.

De schakelingen zijn eenvoudig na te bouwen op een gaatjesprint.

mvg,

Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

janieburton

#85
Citaat van: patrick smout op 09 november 2014, 14:17:28 PM
Citaat van: janieburton op 08 november 2014, 16:39:14 PM
ik wil een simpel bloksysteem, trein rijdt blok in en zet voorgaand sein op rood zodat de daar op volgende trein stopt, en het sein in het blok daarvoor op geel en dat daar dan het sein voorbij wordt gereden aan verminderde snelheid en elke blok moet manueel op rood kunnen worden gezet.

Janie,

lang geleden heb ik m'n eerste analoge baan geautomatiseerd met zelfbouw aan de hand van 2 Nederlandstalige boeken uitgegeven door de Muiderkring. Voor ongeveer 10€ / stuk kom je ze nog regelmatig tegen op het internet.

De digitale trein ISBN 9060821335
De logische gestuurde trein ISBN 906082167

Aan de hand van standaard zelfbouw bouwblokken wordt een volledig geautomatiseerde baan gerealiseerd en dit op een heel begrijpelijke manier. In principe kan je de bouwblokken ook vervangen door functies in een microcontroller.

De schakelingen zijn eenvoudig na te bouwen op een gaatjesprint.

mvg,

Patrick

Zal eens op zoek gaan op het net. Dank voor de info

23:10 :

Heb De Digitale trein opgezocht en er staat eentje te koop, op het eerste zicht is dit(1978) een heruitgave van een vroeger uitgave maar dit uit 1978 is nog van voor het DCC tijdperk en betwijfel of die schakelingen bruikbaar zijn met DCC.

23:16 :

Heb het boek "De logische gestuurde trein" ook gevonden op het internet maar de kaft blijkt de zelfde te zijn als "de Digitale trein" behalve men heeft het een andere titel gegeven

http://www.boekwinkeltjes.nl/singleorder.php?id=126514651

http://www.2ememain.be/livres-bd/livres/loisirs-techniques/digitale-trein-172234655.html
 

patrick smout

Jamie,

ik heb beide boeken nog eens bovengehaald en ze bevatten toch wel interessante achtergrondinfo over hoe een baan conventioneel aan te sturen.

Bezetmelders is een reedcontact of een shuntweerstand met transistor. Eeuwige discussie, sinds 1978 nog steeds niet uitgeklaard  ;).
De blokversterkers worden in het boek uitgevoerd met een transistor.

Wat er dus anders moet nu om het geschikt te maken voor digitaal:

bezetmelders -> hangt van je digitaal systeem af. massadetectie, diodes + opto, reedcontact.
blokversterkers -> relais ipv transistor? Waarom niet - voor DCC, asymmetrisch of DC sectie voor te laten stoppen, eventueel stopschakeling voor Marklin systeem.
Wisselversterkers zijn discreet opgebouwd - dit lijkt me het beste om zo te houden

De logica die gebruik wordt voor de besturing kan je nog altijd 1-op-1 overnemen.

Uiteindelijk heb je een baan waar je digitaal op kan rijden (met de voordelen van digitaal - soepel rijden), de automatisering is dan min of meer traditioneel. Minder flexibel maar zal zeker werken.

Het "oranje boek" waarvan sprake kan ik niet meer terugvinden maar heb ik ook gehad. Ik herinner me nog dat daar een bi-directionele bezetmelder gemaakt werd met 2 stuks power transistor type 2N3055. De stroom voor de rails liep gewoon via de basis-emitter diode overgang. Die power tor kon dit perfect aan.

Zucht - leve de vooruitgang  ;)

grtz,

Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

janieburton

Ik heb ergens ook een ander boekje waar er schema's in stonden om een baan te besturen via AND en NAND schakelingen maar die schakelingen waren gemaakt met transistors, weerstanden, diodes, enz... en niet met IC AND's en NAND's.
 

Klaas Zondervan

Ik ben kortgeleden ook begonnen mijn baan te besturen d.m.v. discrete componenten. Aanvankelijk was ik begonnen met relaisschakelingen, enkel omdat ik de beschikking had gekregen over enkele honderden identieke relais. Maar de bouw duurde lang en in de loop van de tijd veranderden de inzichten, en kwamen er ook elektronische schakelingen bij. Op den duur werd het een onlogisch samenraapsel. Daarom heb ik alles aan de kant gezet en ben overnieuw begonnen en wel met DTL schakelingen opgebouwd uit discrete componenten. Verschillende redenen: op baantjesprint is dat makkelijker te realiseren dan met IC's; de voedingsspanning is 24V en dat kon ik om bepaalde redenen niet veranderen. Voor de meeste IC's is dat te veel spanning. En tenslotte heb ik maar een beperkt aantal verschillende componenten nodig: NPN transistors BC547, PNP transistors BC557, diodes 1N4148, weerstanden 10k  en 100k.

dani

Citaat van: Klaas Zondervan op 14 november 2014, 14:09:51 PM
heb ik maar een beperkt aantal verschillende componenten nodig: NPN transistors BC547, PNP transistors BC557, diodes 1N4148, weerstanden 10k  en 100k.
Het basispakketje van de hobbyist !!   Oh yeah !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.