Terugmelders, welke kan ik gebruiken?

Gestart door Opa-Bullcat, 26 mei 2014, 20:55:31 PM

Snobby Crash

Volg dit topic ook, maar ben nog niet echt wijzer geworden (zal misschien nooit gebeuren als je me zou kennen.... ;-)

Maar ik heb een centrale van Ecos en wil nu een ovale baan in drie blokken verdelen als proef.
Ik heb mijn drie blokken telkens ingedeeld in een inkomende sectie en een stopsectie.

Dan heb ik in princiepe 3x2 is zes stukken (blokken) die geisoleerd van elkaar zijn.

Kan ik dan gewoon bevoorbeeld de Loconet 63350 van Uhlenbrock gebruiken en de zes draden van de
telkens geisoleerde sectie naar deze 63350 brengen en dan deze 63350 aansluiten op mijn Ecos centrale ?

Is deze Uhlenbrock 63350 een goede terugmelder ?
Meld deze 63350 dat een blok bezet is aan mijn centrale en stuurt dan ook deze 63350 bevoorbeeld
via dezelfde draad naar het geisoleerde railstuk de spanning om mijn trein eventueel te laten vertrekken ???

Alvast bedankt !

Geert

janieburton

Troost u, ik zie het ook niet zitten met al die terug melders.
 

PietB

Citaat van: Snobby Crash op 23 oktober 2014, 12:24:20 PM
Kan ik dan gewoon bevoorbeeld de Loconet 63350 van Uhlenbrock gebruiken en de zes draden van de
telkens geisoleerde sectie naar deze 63350 brengen en dan deze 63350 aansluiten op mijn Ecos centrale ?
Heeft jouw Ecos een loconet bus aansluiting, dan?
Ik dacht dat hij alleen een S88 bus had.

Citaat van: Snobby Crash op 23 oktober 2014, 12:24:20 PM
Is deze Uhlenbrock 63350 een goede terugmelder ?
Ja dat is het maar voor een loconet infrastructuur.
Heb je S88 gebruik dan een S88 terugmelder.
Citaat van: Snobby Crash op 23 oktober 2014, 12:24:20 PM
Meld deze 63350 dat een blok bezet is aan mijn centrale en stuurt dan ook deze 63350 bevoorbeeld
via dezelfde draad naar het geisoleerde railstuk de spanning om mijn trein eventueel te laten vertrekken ???
Die vraag begrijp ik niet.
Het komt simpel weg hier op neer:
Je terugmelder geeft een seintje aan je centrale dat je loc niet van de plek van de terugmelding verder mag rijden, dit omdat er ergens op de baan een andere loc staat.
Dat zou je een stopconditie kunnen noemen.
Als deze stopconditie is opgeheven, dan zou de gestopte locuit dit voorbeeld door de centrale gestuurd weer een blok verder kunnen rijden.
Je zult begrijpen dat je centrale daar enige hulp bij nodig heeft, in de vorm van een computer met bijbehorend besturings programma.

Nou even een stukje over de bezetmelders:
Belangrijk is te weten of je twee of drie rail rijdt.
Bij twee rail kun je bv. van Rosoft de S88SD16-N gebruiken en voor drie rail van de zelfde leverancier de S88-N.
Meer info op: http://www.rosoft.info/Producten-s88.html

Citaat van: janieburton op 23 oktober 2014, 12:44:55 PM
Troost u, ik zie het ook niet zitten met al die terug melders.
Het is niet zo moeilijk hoor.

grt Piet.



Snobby Crash

Pieter,

thanks voor je uitleg...
ik rij 2 rail en inderdaad mijn Ecos (nieuwset model) heeft enkel een S88 aansluiting.

Thanks !
En inderdaad zal allemaal zo moeilijk niet zijn, maar ik ben nog van het tijdperk
Reedcontactjes tussen de sporen, laatste wagon magneetje, relais met overnamecontacten enz....
Dus nu is dit even allemaal nieuw voor mij he.....

Geert

PietB

Citaat van: Snobby Crash op 23 oktober 2014, 13:20:37 PM
Dus nu is dit even allemaal nieuw voor mij he.....
Dat is helemaal niet erg Geert.
We zijn immers allemaal zo begonnen.
Stel je vragen hier op het forum en je wordt absoluut verder geholpen.

En bedenk wel, er bestaan geen domme vragen.
Of eigenlijk zou je de niet gestelde vragen als domme vragen kunnen kwalificeren.

Nog even een opmerking over je éérst post in dit draadje.
Citaat van: Snobby Crash op 23 oktober 2014, 12:24:20 PM
Maar ik heb een centrale van Ecos en wil nu een ovale baan in drie blokken verdelen als proef.
Ik heb mijn drie blokken telkens ingedeeld in een inkomende sectie en een stopsectie.
Probeer je blokken waar mogelijk in te delen met 3 secties.
Ik zeg niet dat het niet kan met 2 secties, maar de treinenloop is wat natuurlijker als je je blokken indeelt met 3 secties, achtereenvolgens rijdt je trein/loc een meldsectie in, gevolgd door een afremsectie en een stopsectie.
Zeker als je met materieel rijdt dat voorzien is van decoders met optrek en afrem vertraging geeft dat een mooier rij beeld.
https://www.youtube.com/watch?v=JKFE32bYAmo
In het bovenstaande filmpje zie je wat ik bedoel.


grt Piet.

Geert

Gezocht, iemand die terugmelders wil testen met microcontroller technologie.

Bus: S88
detectie: stroom.

Het gaat over deze twee: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,14127.msg269187.html#msg269187

en http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,14127.msg270667.html#msg270667

reden: zijn al getest met 3 rail loks, ik wil weten of dit ook werkt op 2 rail systeem. Deze schakeling werkt enkel met digitale loks, geen analoge!

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PietB

Citaat van: Geert op 23 oktober 2014, 13:44:04 PM
Gezocht, iemand die terugmelders wil testen met microcontroller technologie.

Bus: S88
detectie: stroom.
Geert ik rijd 3 rail maar ik had je graag geholpen.
Wat jammer dat er geen reaktie komt.

grt Piet.

Steam.N

Geert,  ik werk analoog, en zonder S88, dus kan je (voorlopig)  niet helpen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Snobby Crash

Beste modelspoorvrienden....

wat betreft de terugmelders ik weet het nu nog niet hoor !

heb sinds twee weken een Ecos en deze heeft een S88 potocol...
Ik ga mijn baan besturen met irain....

Heb ongeveer een 60 blokken in de toekomst, die telkens 2 terugmeldrs gaan hebben...

Wat is nu de beste prijs kwaliteit verhouding voor terugmelders ????
S88 welk merk
ESU prachtig spul, maar heel duur
S88 van een ander merk ? Welke raden jullie me aan
Loconet protocol gebruiken.... welke raden jullie mij aan....

Ik wil nu een keuze maken, en later niet tot d conclusie komen dat ik eigenlijk niet de juiste beslissing heb genomen, mijn baan zal in de toekomst toch een 40-tal treinen moeten kunnen
besturen....

Alvas bedankt !

Geert

Michiel

Ik heb goede ervaring met de bezet- en terugmelders van Rosoft: uitstekende kwaliteit, zeer voordelige prijs per lijn.

(Ik heb er geen persoonlijk belang bij)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterC

Ikzelf ben begonnen met Viessmann 5217, rechtstreeks op de S88 bus.  Nadien bij gebrek aan en te korte verbindingskabeltjes tussen de verschillende terugmelders S88 -> S88N adaptertjes aangeschaft zodat ik met standaard 8 polige UTP kabels kon werken.

Nadien enkele S88LN adapters aangeschaft zodat de terugmelding via Loconet kon gebeuren.

Nu (en bij uitbreiding enkel nog) S88 modules met ingebouwd Loconet adapter (6 polig) en aan de andere kant een S88N adapter (8 polig).  De modules die ik gebruik zijn ook van Rosoft.  Plug and play en geen miserie mee.


Citaat van: Michiel op 05 november 2014, 11:21:38 AM
(Ik heb er geen persoonlijk belang bij)

Ik ook niet!
Groetjes, Peter


Geert

#72
Ik zit nu aan iets minder dan 0,5€ per terugmeldpunt op basis van stroomdetectie met standaard S88 bus. (7,73€ voor 16 terugmelders op één print, wel zonder kabels) De reden waarom deze nog zo duur zijn  ;) is dat ik voor de componenten de stukprijs gebruik, en aangekocht bij Conrad. Als je deze in grotere hoeveelheden aankoopt, en je zoekt de goedkoopste leverancier. Dan kan er zeker 25 tot 40% van de kostprijs eraf.

Dioden 1N4001:: 32 stuks (koop ze per 100!) 0,04 x 32 =  1,28€  (162213-89)
IC voet: 28pin 0,41€   (183812-89)
IC PIC 16F1615  2,01€     (651584-89)
Rnetwerk  10k  2 x 0,39 =  0,78€    (414310-89)
R1k 16 x 0.027 =  0,432€   (koop ze per 100!)     (404047-89)
R100k 0,04€
Condensator 0,1µF  0,22€   (530037-89)
Schroefconnectors 6x3pinnen = 0,25 x 6 =  1,5€  (731891-89)
Male connector 2 x 6 pinnen   0,13€   (741119-89)
Printplaat 1/3 europrint 0,927€   (525080-89)

7,73€   in totaal


Ben nu bezig om de S88 bus zelf, via software en hardware , de mogelijke stoorsignalen eruit te halen.  Deze testen lopen nog.

Eén van de S88 bus hardware verbetering zou zijn dat enkel DATA OUT en DATA IN van elke print doorgelust worden. De overige S88 bus signalen (+5V, Massa, Clock, Latch en eventueel Reset) zouden via een kabel vertrekken van een centraal punt net na de centrale.

Ook van die speciale netwerk connectoren voor S88N wil ik af (wie heeft er nu zulke tang thuis liggen...) Gewoon schroefconnectoren waarop je een netwerkkabel aangekocht per lopende meter kunt op schroeven.

We zien wel, eerst verder testen.


Geert


EDIT: film en foto met testen had ik al is geplaatst op dit forum.
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PeterC

Zelfbouw is uiteraart het goedkoopst (maar vraagt wel veel werk en kennis).

Citaat van: Geert op 05 november 2014, 15:48:06 PM
Ook van die speciale netwerk connectoren voor S88N wil ik af (wie heeft er nu zulke tang thuis )

Als je regelmatig eens een netwerkabel van een stekker moet voorzien is dat wel een nuttige investering.  Naast de achtpolige voor de S88N zit er ook nog een zespolige (oa voor Loconetstekkers) en een vierpolige krimp op.
Groetjes, Peter


loebaske