Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Terugmelders, welke kan ik gebruiken?

Gestart door Opa-Bullcat, 26 mei 2014, 20:55:31 PM

Opa-Bullcat

Ik dacht dat ik toch al duidelijk gezegd had dat ik voor Wim ging, ik zie dat namelijk wel zitten, werdt vriendelijk geholpen ook toen hij er even niet was om weet ik welke reden.
Ik heb zelf ook een bedrijf vriendelijkheid kost niets en levert wel op.

En nu ga ik morgen eerst even mijn schaduw station tegen de muur schroeven, tis maar meter of 16 x 0,80 cm.

bedankt in ieder geval voor de info.

Huugooke

goedkoop, zeker, universeel; vereist wat knutselwerk:
sorry, de foto blijkt "verdwenen"
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,14799.0.html

INFO

Bezetmelding is wel iets geheel anders dan terugmelding maar dit even terzijde, je link lijkt mij een beetje off-topic.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Huugooke

Citaat van: INFO op 04 september 2014, 21:24:24 PM
Bezetmelding is wel iets geheel anders dan terugmelding maar dit even terzijde, je link lijkt mij een beetje off-topic.

Groetjes,
Om terugmelding te krijgen moet je toch eerst bezetmelding krijgen? Of spreken we weer een andere taal?
De bedoeling van dat topic was om aan te tonen dat je met bestaande materialen, niet zo voor de hand liggende, en wat geknutsel, ook bruikbare toepassingen kan maken. De titel "welke kan ik gebruiken" dekt dan ook deze lading, hoe ludiek ze ook is.

Gerolf

Om helemaal Babylonisch te doen: De vraagsteller heeft het over terugmelders, en bedoelt eigenlijk bezetmelders ...
Voor mij is terugmelding bijvoorbeeld een wisselstand  :D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janieburton

#20
Kan men een bezetmelder niet zelf bouwen met enkele diodes en een transistor(schakel transistor) of opto-coupler?
 

dirver

Janie,

Ja, kijk maar naar mijn link in dit topic.
Maar dan moet je hiervoor wel interesse hebben. (lees = zelfbouw)
"Opa-Bullcat" gaat voor het kopen vd kant-en-klare modules van Wim, hierdoor ben je wel minder goedkoop af maar heb je geen soldeer- en ander hobbywerk.
Het is maar wat je prefereert.

Mvg,
Dirk
Met de (model)trein was je er geweest !!

INFO

Een bezetmelder zelf solderen kan natuurlijk. Hier een aantal opties, staan al jaren online
http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Bezetmelding2R.html

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

PietB

Citaat van: janieburton op 13 september 2014, 02:51:25 AM
Kan men een bezetmelder niet zelf bouwen met enkele diodes en een transistor(schakel transistor) of opto-coupler?
Nou niet op die manier.
Verdiep je maar eens in de gedachte achter het S88 systeem http://en.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4rklin_Digital

grt Piet.

Klaas Zondervan

Piet, in de link die je geeft zie ik de term s88 nergens staan.
Bovendien is s88 geen bezetmelder, maar een terugmeldsysteem.

Huugooke

Misschien kunnen de deskundigen eens voor eens en altijd het verschil uitleggen tussen terug- en bezetmelding. Dan kunnen we serieus discussiëren.

PietB

Citaat van: Huugooke op 13 september 2014, 13:44:10 PM
Misschien kunnen de deskundigen eens voor eens en altijd het verschil uitleggen tussen terug- en bezetmelding. Dan kunnen we serieus discussiëren.
Daar gaat de knuppel in het hoenderhok!!!!

Todat ik een overtuigende uitleg van het verschil tussen beide krijg, blijf ik vol houden dat het het zelfde is!

Nou eens kijken wat de reakties zijn.

grt Piet.

Huugooke

Wel euh...
een wissel kan "melden" in welke stand ze staat; een loc kan "melden" waar hij is (in sommige systemen). Een bepaalde sectie spoor kan "melden" dat ze "bezet" is....

edit:
Maar dat eerste is eigenlijk al bepaald door de gebruiker. Dat tweede is een apart systeem.
Dus blijft over dat een sectie "meldt" dat ze "bezet" is: één-nul voor Piet.

Geert

#28
In weze komt het er op neer dat er een toestand op je treinbaan gemeld wordt aan je centrale (PC). Dat kan een detectie zijn van een trein ergens op je baan (bezetmelder), maar ook een toestand van een drukknop, wisselstand .... (terugmelder). En deze kunnen verlopen via dezelfde bus bv. S88.


Dus bv. een S88 bus kan zowel een bezetmelder als een terugmelder zijn.


Nu om op de vraag terug te komen. Er zijn ook terug(bezet)melders op basis van microcontroller technologie.


Geert

Edit: terugmelder dekt meer de lading, bezet(melder) laat me meer aan WC toestanden denken :)
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PietB

Citaat van: Geert op 13 september 2014, 14:36:49 PM
Nu om op de vraag terug te komen. Er zijn ook terug(bezet)melders op basis van microcontroller technologie.
Ik weet dat jij meer pic georienteerd bent Geert maar dit is er voor de Arduino
http://www.conrad.nl/content/search/Bouwpakketten,+modules--Development-boards--Arduino+boards/s88+terugmelder

Citaat van: Geert op 13 september 2014, 14:36:49 PM
Edit: terugmelder dekt meer de lading, bezet(melder) laat me meer aan WC toestanden denken :)
Je bedoelt dit:

Maar is ook een terugmelding aan de geen die voor de deur staat.  ;)

grt Piet.