Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

ECOS 4.0.0

Gestart door evan, 20 mei 2014, 14:31:51 PM

evan

Goede middag,

Ik heb zonet m'n ECOS voorzien van update 4.0.0.
De update is goed gelukt, maar er kroop wel wat tijd in.

Een tip voor mensen die dit nog willen doen:  Read the F#cking manual!

Je ECOS moet reeds draaien onder 3.7.0 alvorens te kunnen overgaan naar 4.0.0
Eerst dient de Rescue update 4.0.0 geïnstalleerd te worden en dan pas de nieuwe versie 4.0.0
Tussen de 2 laatste updates moet de browser op je PC ook ns afgesloten worden en het cache leegmaken (Temp files)

Er zijn een aantal bugfixes gebeurd, maar het toppunt vind ik de bestuurbaarheid van de ecos vanuit je browser.  Zo hoef je niet meer naar het scherm van je ECOS te turen en het touchscreen te gebruiken maar de muis van je PC of MAC.

De update heb ik gedaan met m'n oude laptop die draait onder vista.  Deze houd ik voor zulke zaken en ook de lokprogrammer van ESU

Daarna heb ik getest met m'n mac of de link ook werkte, maar dan moest een juiste plugin geïnstalleerd worden van JAVA en in de instellingen van JAVA de link toegelaten worden want JAVA blokkeerde telkens de toepassing.

Anyway een goede update van ESU voor ECOS.  Toffe van ESU is dat er voor de ECOS geregeld updates verschijnen met nieuwe mogelijkheden zonder meerkost.

Nice!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

dani

bedankt voor de tip, die ga ik ook eens moeten volgen !

Tnx, Dude :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

ceuleer

Zopas de update 4.0.0 ook geïnstalleerd, amai, ik kreeg het efkes warm.  :o
Na de rescue update bleef het beeld op de pc en op de ecos hangen, ik dacht, gaat er nog iets komen, niet dus.
Ecos efkes afgezet, terug hetzelfde beeld. Dan de browser gesloten en de gebufferde webinhoud gewist zoals Evan al schreef, terug naar de Ecos via pc, en de Ecos was dus zogoed als leeg.
Nu de echte update 4.0.0 geïnstalleerd, na enkele minuten was de Ecos terug aan't werk.
Nu was ik toch wel benieuwd naar de nieuwe functie, via de pc naar het Ecos display, om zo een loc met sound te bedienen.
Alle functies werken met een muisklik, je kan de hele Ecos doorbladeren, ik heb om te proberen zelfs de decoder uitgelezen van de loc die op de rails stond, alles werkt op de pc zoals de bediening op de Ecos zelf. Knappe update vind ik.  8)

Grz,
Gunter

reeves

Niemand probleem met MFX loks? Bij opstarten kan je ze selecteren  maar reageren niet, lok terug aanmelden via prog.spoor en dan is alles terug ok, echter soms heb ik er dagen geen last van en dan die eene keer start je de ecos terug op en hop, terug alle MFX loks die niet reageren , na ze allemaal terug aangemeld te hebben werkt alles terug normaal :o

Iemand met soortgelijke ervaring?

Groeten Tom

Bolje

Blijkbaar is er nieuwe bèta versie update uitgebracht door Esu
Vele groeten,
Ronald

ceuleer

Ik weet dat er in maart of april een beta versie is uitgebracht, de voorloper van de update 4.0.0.
Zeg je nu dat er weer een nieuwe beta versie is ?

Bolje

Ik heb gelezen op een buurforum 4.0.1 bèta.
Ik kan zelf niet inloggen bij Esu, dus kan het niet controleren.
Vele groeten,
Ronald

ceuleer

Er is een beta test forum op de ESU website, maar daar kan ik niet op inloggen.
Dit staat er geschreven:

The entrance to the Beta Test Forums is limited to selected beta users only. To become a beta tester, a personal, private invitation is needed. The ESU development team sometimes will invite qualified persons based on personal knowledge, certain user setups or because of qualified posts to the normal forums.

Dus een beta versie downloaden kan niet iedereen die een Ecos bezit.

Zofman

De beta staat in het gedeelte wat toegankelijk is voor geregistreerde forumgebruikers.
Gewoon bij het topic over de 4.0.0 update.
Je hoeft dus geen betatester te zijn.
Jan
Stationschef van de SaA-Bahn

https://youtube.com/@Zofman_Marklin_modelbaan

ceuleer

ECoS2_update_4-0-1_01 staat op de ESU-site.

Deze aanpassingen zitten in de update :

Release Notes for Software 4.0.1 for ECoS 50200 / ECoS 50000 / Central Station Reloaded
=======================================================================================

Bugfixes:

- Fixed bug that some Märklin mfx+(R)-Decoders were not detected correctly.

Addons:
- Additional cut-off settings (250mA, 500mA, 1000mA, 1500mA) for the internal Booster. These new
  settings are intended for testing newly installed locomotives, as the track power will be switched
  off very fast in case of over current.

grz,
Gunter

755philippe

Hallo,

Ik heb even een vraag. Ik heb de nieuwe update van de ecos met succes geinstalleerd tot versie 4.2. Stond nog even achter met 4.0 maar uiteindelijk staat hij erop. Ik heb in de handleiding gelezen dat je VNC vieuwer moet installeren. Nu wou ik de gratis versie op mijn pc zetten. Na wat zoeken bleek dit niet te lukken. Ik heb windows 7 op mijn pc en de gratis versie werkt niet met windows 7. Heb dit ergens gelezen op internet. Toch had ik graag freeware gehad. Er stond wel dat je ipv VNC Vieuwer , Remote Desktop Services van windows op je pc kon zetten. Heeft iemand hier ervaringen mee of is er iemand die windows 7 heeft op zijn pc een andere oplossing. Graag jullie ervaringen of voorstellen.
Mvg

755philippe

ceuleer

Is het de bedoeling om het Ecos scherm op je pc te kunnen tonen, en zo vanaf de pc de Ecos te bedienen ?

755philippe

Hallo,

De bedoeling is om de ecos te kunnen besturen met een i-Phone als afstandsbediening. Is gemakkelijk wanneer je aan je baan aan het werken bent en iets wil testen. Volgens mij heb je dit ook nodig om toekomstige updates te kunnen doen als ik mij niet vergis.
Mvg

755philippe

ceuleer

Hoe het via iPhone of iPad gaat met VNC weet ik niet, maar op IOS werkt niets van Windows hé.
Ik heb TouchCab en TouchCabFree in deze toestellen staan.
Wanneer je deze verbindt met de Ecos dan neemt de iPhone of iPad de controle over van de Ecos.
TouchCabFree is dus gratis, maar je kan maar van F0 t/m F7 van functies gebruiken, en alleen treinen besturen, geen wissels en dergelijke, TouchCab kan 28 functies + signalen + wissel besturen. Dit kost juist geen 10 euro in de appstore, dus daar moet je het niet voor laten.
Het nadeel van deze besturing vind ik dat wanneer je deze app de Ecos laat overnemen, dat op de Ecos niets meer te besturen valt, dus ofwel via de Ipad, of anders via de Ecos, samen bedienen is onmogelijk.

dani

ik denk dat inderdaad VNC bedoeld is om de ecos van op het pc scherm te besturen.

In 4.0 zat al de mogelijkheid om het scherm van de Ecos te ZIEN via een standaard browser op je PC maar dan in passieve mode.

Met VNC ga je een stapje verder en als het toestel in kwestie (de Ecos dus) de VNC Server (een klein stukje software ) aan boord heeft (in de nieuwe versie is dat blijkbaar zo) dan kan je met je  PC de link maken met je ecos en via je muis de knoppen en zo bedienen vanop je scherm.  De ecos staat dan ergens bvb op een afgelegen plekje of in een kast.   De Apps voor de iphone en android blijven ook gewoon werken zoals vroeger al was.

Alleen is het dan een beetje zonde dat je zo veel geld betaalt voor een volwaardige centrale met toeters en bellen, touchscreen en alles er op en er aan, om dat dan in een kast weg te bergen en alleen de  "backbone" te gebruiken.   Maar het is wel een heel leuke feature, die remote control.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.