conrad wisselaandrijving met dubbelzijdige gelijkrichting?

Gestart door Michiel, 08 mei 2014, 14:42:16 PM

Klaas Zondervan


Michiel

Loopt mooi, maar heeft niets over. Een beetje meer koppel had gemogen. Maar voor het moment lopen de 3 wissels nog goed.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

In die wisselmotoren zit een weerstand (twee, eigenlijk):



Als je die waarde verlaagt, loopt hij krachtiger ;-)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Het probleem bij deze aandrijvingen zit eigenlijk in die weerstanden. Het motortje is voor een lage spanning bedoeld, 1,5 of 3 volt, en die weerstanden hebben ze toegevoegd omdat wij meestal met hogere spanningen werken. Maar een weerstand in serie met een motor heeft een nadelige invloed op het koppel.
Misschien een idee om die weerstanden weg te laten, en het geheel op een lagere spanning te laten werken. Ga ik binnenkort eens proberen.

conducteur

Leg eens uit, Klaas? Als die weerstand juist is uitgerekend door de fabrikant ervan, dan krijgt het motortje toch de juiste spanning en stroom?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Rian, het punt is dat zo'n motor een bepaalde stroom nodig heeft voordat hij "los" komt. En als hij los komt, en gaat draaien, gaat hij een tegen-EMK ontwikkelen, waardoor de stroom afneemt. Daardoor verkleint de spanningsval over de weerstanden, en vergroot de spanning over de motor, waardoor het toerental plotseling toeneemt. Dat verklaart waarom die dingen met een klap aan hun eindstand komen.
Zet je de motor rechtstreeks op een passende spanning, zonder tussenkomst van weerstanden, dan zal de motorspanning nooit hoger kunnen worden als gevolg van de tegen-EMK, en zal hij zijn toerental niet omhoog laten schieten.

conducteur

Ja, als je het zo bekijkt zou dat wel eens kunnen...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Klaas, ik denk dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben. Gerolf zat vroeger ook al te klooien met die weerstand. Ik ben benieuw naar je testresultaten. Hopelijk een motor met  meer koppel en rustigere loop.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

bellejt

in het linkje van mij staat de oplossing voor dat probleem : een lagere gezamelijke weerstand en een condensator

Michiel

Ik vind het niet meteen terug op jouw site. (ligt waarschijnlijk aan mij  ;)) Kan je hier een link plaatsen?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

Ja maar, ik zie hier niets over het verlagen of verwijderen van de interne weerstand van de Conrad aandrijving, en het werken met verlaagde 1,5 tot 3V als voedingspanning waar Klaas het over had. ???
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

bellejt

#42
Michiel,  de volgende link 

http://www.moba-tipps.de/weichenantrieb.html

http://www.nagus.ch/bauen/c_weichenantrieb/c_weichenantrieb.htm

Is in het Duits maar midden pagina staat een oplossing en een mooie foto.

conducteur

Het eerste lijkt me ideaal (gelijkrichter & condensator) voor wissels met spoelen (bv de originele peco aandrijving).
Het tweede: de weerstand wordt bijna verdubbeld, en dat zou nefast zijn voor de kracht van de motor?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Citaat van: Michiel op 12 mei 2014, 08:43:45 AMGerolf zat vroeger ook al te klooien met die weerstand.

Ik heb die motortjes ook gebruikt met een 5 Volt voedingsspanning, lagere serieweerstand en brug-pwm-voeding.
Maar een ander probleem blijft gelden: een veel te hoog toerental en te weinig reductie door de tandwieltjes.
Traag lopen en krachtig omschakelen is maar beperkt (eigenlijk nauwelijks) haalbaar

Daarom gebruik ik die dingen niet meer. Servo's wel ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw