conrad wisselaandrijving met dubbelzijdige gelijkrichting?

Gestart door Michiel, 08 mei 2014, 14:42:16 PM

Michiel

Hallo iedereen,

ik kom er niet uit, en denk dat het niet mogelijk is. Conrad wisselaandrijving komt met 2 diodes om de wisselspanning enkelzijdig te gelijkrichten, en zo de draaizin van de motor te bepalen. Is het mogelijk, met uitsluitend diodes (geen extra active componenten zoals relais of transistors) om het signaal dubbelzijdig gelijkgericht te krijgen? Het princiepe dus van de gelijkrichterbrug.

Wie heeft zin in wat puzzel- en denkwerk?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

waarom zou je dat doen ?
je kan die wissels ook gebruiken in DC mode toch ?   de  + pool van de voeding naar de gemeenschappelijke draad, en elk van de diodes naar 1 contact op je wissel schakelaar en van daar (middencontace) naar de MIN en dat zou moeten werken.

Of mis ik iets ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

bellejt


Michiel

Ik weet ook dat men ze simpelweg met gelijkspanning kan aansturen, maar ik heb hier een aantal wisseldecoders voor deze conrad wisselaandrijving met motor en diode. Ik wou eens zien hoe de motor reageerde met een dubbelzijdige gelijkrichting, maar ik kwam niet uit de denkoefening. Dus gooide ik het eens in de groep.

Het is belangrijk noch nuttig, maar indien het simpel is, had ik het toch graag eens willen proberen. Meer niet.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

de enige manier om dit te doen is volgens mij met dubbelpolige wisselschakelaars zodat je zowel de + als de -  anders verbindt.

En dan is het nog simpeler :    haal de 2 diodes er uit en gebruik enkel 1 draadje  (plus de bestaande voor de '+' natuurlijk).   Dan pool je de stroom gewoon om door je schakelaar te verzetten en ben je helemaal klaar.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Stieven76

Citaat van: dani op 08 mei 2014, 16:36:05 PM
de enige manier om dit te doen is volgens mij met dubbelpolige wisselschakelaars zodat je zowel de + als de -  anders verbindt.

En dan is het nog simpeler :    haal de 2 diodes er uit en gebruik enkel 1 draadje  (plus de bestaande voor de '+' natuurlijk).   Dan pool je de stroom gewoon om door je schakelaar te verzetten en ben je helemaal klaar.
Zo heb ik bet gedaan. Diodes eraf en de stuurdraadjes aan een wissel schakelaartje waarbij de gemeenschappelijke pool van de motor aan de gemeenschappelijke pool van de schakelaar is aangesloten.

Klaas Zondervan

Ja, en dan gaat hij één keer om en dan gaat het eindafschakelcontact open en doet hij verder niks meer. :)

Stieven76

Bedoel je op mij Klaas want hier werkt het perfect. Schakelaartje links en de wissel legt om. Schakelaartje rechts en de wissel gaat de andere kant op..  ;)

Klaas Zondervan

Stieven, ik doelde meer op Dani.
Van jouw manier snap ik niks, want als ik lees wat er staat, dan zitten de 3 draden van de aandrijving allemaal aan de schakelaar. Maar waar komt de voeding dan aan?

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 08 mei 2014, 23:30:44 PM
Maar waar komt de voeding dan aan?
Ja dat begrijp ik ook niet.

En Dani, moet even een schema'tje maken, zodat we ook hem begrijpen.

grt Piet.

dani

Net als men bij Marklin wisselaandrijvingen vaak de eindafschakeling overbrugt, haal ik die bij de Conrad wissels er ook uit. Ik schakel immers niet met constante spanning maar met een puls van 200 ms.  Of gewopn manueel op knopje tot het omleggen gedaan is.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Hoi Dani,
Ja maar de Marklin wissel aandrijving heeft 3 draden, geel de voeding en twee blauwe voor de richting.
Als je die conrad van alle franje ontdoet houd je 2 motordraden over.
Dan zul je toch op zijn minste een positieve en een negatieve spanning ombeurten moeten aanleggen.

grt Piet.

dani

ik bedoelde zo iets :





Dan heb je GEEN diodes meer nodig, maar wel per wissel een dubbelpolige omschakelaar en een puls schakelaar.


Voldoet dit aan de methode die de topicstarter vroeg ?   NEEN

Maar is het een alternatief ?  JA

Het houdt in elk geval geen rekening met eindafschakelingen  en is makkelijk zelf te maken.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Als je een gemotoriseerde wisselaandrijving vanuit één digitaal signaal wil aansturen,
ontkom je niet aan actieve componenten (relais of transistorbrug)
Stel dat je twee digitale signalen gebruikt, kan je zo'n "Conrad" aansluiten zoals een spoelen-wisselmotor:
met pulsen van pakweg 0.5 seconde en/of vertrouwen op de eindafschakeling.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw