Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Steengroeve op lijn 128

Gestart door mark7758, 26 april 2014, 21:36:39 PM

loco

Bedoel je de steengroeve in de nabijheid van Dorinne? Tussen Dorinne en Spontin. Dit is de steengroeve van Francis Dayby met unieke blauwe steen van de Bocqvalei (!) Deze steengroeve is nog steeds in gebruik, alhoewel hier niet zoveel activiteit merkbaar is. Deze steengroeve ligt vlak naast de lijn. De spoorlijn ligt in een ingraving. Hij heeft indertijd reeds steenslag geleverd aan TSP. Of hij nu nog levert is mij niet duidelijk. Ik denk het niet. Indien het deze groeve is, dan heb ik wel enkele leuke foto's.
Verder in Dorinne heeft hij nog een tweede actieve steengroeve. Deze ligt niet langs de spoorlijn
Nabij Purnode is er ook een steengroeve die niet meer in gebruik is. Hier haal ik mijn steenslag voor spoor 1.


mark7758

Inderdaad die bedoel ik.
En daar ben ik zeer geintresseerd in. (Maar denk dat er meer mensen hier graag van genieten.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

loco

Hierbij enkele foto's
Om een goed beeld te krijgen zou je zelf eens langs moeten gaan.






























Dit is de eigenaar van de steengroeve. Hij heeft de groeve ettelijke jaren geleden overgenomen nadat ze stil was gelegd. Hij haalt er nog steeds grote blokken blauwe steen die in de andere groeve worden verzaagd. Enkele machines die er staan werken nog steeds, alhoewel ze niet meer gebruikt worden. De andere groeve is uitgerust met modern materiaal. Ik heb de eigenaar toevallig ontmoet en hij heeft me toen een rondleiding gegeven.
Indien je interesse hebt kan je de groeve steeds bezoeken. Gewoon het poortje langs de zijkant passeren. Wel op eigen risico. De eigenaar vind het niet erg. De andere steengroeve is niet te bezoeken.










Dit is een foto van de andere steengroeve elders in Durinne.



mark7758

Erg mooi. En bezoekje staat al gepland. :)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

rixke rail

Citaat van: mark7758 op 28 april 2014, 08:06:43 AM
Bedankt. NU nog wat foto's en een sporenplan?   :-\

Sorry dat ik niet nog béter tot uw dienst kon zijn ... ! :(
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

mark7758

Geeft niet Eric.
We doen allemaal ons best. En ik ga gewoon verder zoeken. Het idee is er. En nu nog uitwerken.

Klein stationnetje met een kleine steen groeve. (Ballast). 440 bij 50 cm.
Bij het station is een museumpje dat gaat over de groeve. Men kan met een Faller car systeem treintje de groeve in.
Voorzien van Armseinen.

Planning.
Idee en schets klaar op 1-1-2015
Bouw beginnen ergens in 2015.

Klaar ergens in 2016 of 2017 of misschien wel 2018.
En dan samen met BELUX naar een beurs. (Helaas tot die tijd moet je maar wachten.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

doomslu

Kan dat niet wat sneller, Mark?  ::)  :D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

mark7758

Nee. Luc. We hebben toch geen haast. Onze baan is te groot voor Leuven.  :'( :'(
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

HYA

#23
Dit zou de bedoelde groeve moeten zijn ...



Bing Maps en Google Earth laten enigzins het (huidige) sporenverloop zien. Op Google Earth ook wat sfeer foto's te zien van de spoorlijn.

Maar alweer, dat wist je waarschijnlijk allemaal al.


Of is het deze (maar die ligt niet echt langs de spoorlijn):



mark7758

Bedankt. Maar wel erg leuk.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.