Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

4 sporen aan een dubbelsporig traject

Gestart door Snobby Crash, 24 april 2014, 12:33:24 PM

Snobby Crash

Beste,

ik wil een station bouwen, doorgaand station aan een tweesporige hoofdbaan.
Tevens wil ik van twee sporen naar 4 sporen gaan, maar ik wil elk van de 4
sporen kunnen bereiken, en nadien terug naar het doorgaand hoofdspoor
gaan. (Ik rij links).
Hoe kan ik dit het meest eenvoudig oplossen met zo weinig mogelijk
wissels en kruiswissels ?

Iemand enig idee ?

Thanks

Geert

dani

een Hosenträger (of zelfs een kruiswissel) tussen je 2 middelste sporen en de rest met wissels naar L en R

zo iets :

________  /=X======== ===========\_____________
________X                                         X_____________
               \=X======== ===========/

of is dit te simpel ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

SuSke

Hangt er een beetje van af hoe je de configuratie in je station wil maken.

Van 2 naar 4 sporen met een excentrische aansluiting:
of 8 wissels + 2 engelsmannen
of 12 wissels
of 2 3-wegwissels en 8 wissels :)



van 2 naar 4 sporen met een centrale aansluiting met hosentrager (zelf te maken in functie van de spoorafstand)
of 4 wissels + 2 engelsmannen + 1 kruising
of 12 wissels



van 2 naar 4 sporen met een centrale aansluiting, eenvoudiger aan te passen aan de spooraftanden
of 4 wissels + 4 engelsmannen
of 12 wissels
of 4 wisels + 2 3-wegwissels + 2 engelsmannen
of 8 wissels + 2 3-wegwissels



dus echt veel verschil zit er niet in als je de volledige bereikbaarheid wil behouden.

Succes ermee Geert
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

doomslu

Mag ik eens een goedbedoelde vraag stellen?
Zijn er mensen die er iets aan gehad hebben dat we een reeks over stationsontwerpen hebben gebracht in MSM? (zie reeks 'Ontwerp je station'. In welke nummers? Dat vind je hier... http://www.modelspoormagazine.be/index.php/nl/index-artikels).  8)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SuSke

Citaat van: doomslu op 24 april 2014, 14:21:36 PM
Mag ik eens een goedbedoelde vraag stellen?
Zijn er mensen die er iets aan gehad hebben dat we een reeks over stationsontwerpen hebben gebracht in MSM? (zie reeks 'Ontwerp je station'. In welke nummers? Dat vind je hier... http://www.modelspoormagazine.be/index.php/nl/index-artikels).  8)

ik heb die reeks met veel interesse gelezen Luc, temeer omdat ik er toch ook wel een beetje in 1/1 mee geconfronteerd word :) voor industriële aansluitingen en de achterliggende logistiek dan toch.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

dani

een goedbedoeld antwoord is :   waarschijnlijk (zeker en vast) wel, maar niet iedereen heeft al die oudere nummers van MSM  thuis zomaar liggen.   Niet iedereen is lid sinds dag 1.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

erik50

Citaat van: doomslu op 24 april 2014, 14:21:36 PM
Mag ik eens een goedbedoelde vraag stellen?
Zijn er mensen die er iets aan gehad hebben dat we een reeks over stationsontwerpen hebben gebracht in MSM? (zie reeks 'Ontwerp je station'. In welke nummers? Dat vind je hier... http://www.modelspoormagazine.be/index.php/nl/index-artikels).  8)

Een van de betere reeksen zelfs.
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

doomslu

Citaat van: dani op 24 april 2014, 14:35:08 PM
een goedbedoeld antwoord is :   waarschijnlijk (zeker en vast) wel, maar niet iedereen heeft al die oudere nummers van MSM  thuis zomaar liggen.   Niet iedereen is lid sinds dag 1.
Weet ik, maar hier gaat het over nummers van de laatste 12 maanden.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Nonkelronnie

Zeker en vast iets aan gehad, Luc, en de logica erachter gebruikt om mijn einge plan te verbeteren...