Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Het laden van wagons

Gestart door BD1701, 16 december 2004, 20:38:17 PM

BD1701

Als dit dubbelzijdige kleefband is, moet je deze dan al gaan doorsnijden dan, want de meeste (kleefbandjes) dat ze rond een lading doen zijn misschien maar 3mm. dik Dus gewoone kleefband is daar veel te breed voor, of heb ik het mis?
 

janjozef

Ik denk eerder dat deze kleefband gebruikt wordt om de lading in de wagen vast te kleven
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Johnnytrein

BD1701, deze dubbelzijdige kleefband kleef je vast onder de lading en met de ander kant kleef je de lading vast op de wagon bodem.[:I]
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Gerolf

Zou het kunnen dat met die 'Mecanorma' tape fijne afplaktape voor spuitwerk bedoeld wordt? Tegenwoordig gebruiken de meesten Tamiya plakband hiervoor, dacht ik.
Nu, deze tape is al zeer smal, kan geschilderd worden en daarna over de lading gekleefd worden als IMMITATIE-bevestigingsband voor staal, paletladingen, ...
Als ik me niet vergis was (of is) de Mecanorma-tape zwart-glanzend, en hoeft hij dus niet gekleurd te worden om staalbanden na te bootsen in model.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

In feite kan elke soort tape gebruikt worden op voorwaarde dat hij dun genoeg is en een glad bovenopervlak heeft. Bij voorkeur gebruik ik echter zwart gekleurde tape van 3M. Om deze de juiste breedte te geven kleef ik een stuk tape op een stuk glas, waarna deze zeer gemakkelijk met een metalen snijlat (meetlat) en een scherp mesje op de juist maat gesneden word.
Je kan natuurlijk ook ineens (als je geld teveel hebt) tape van de juiste maat kopen, of zelfs kettingen van het Duitse merk Weinert.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

matti


  Ook een goed materiaal om ladings bevestigingen in model weer te geven is stretchdraad . Vind je in elke naai-toebehoren winkel . Dit spul is rekbaar en zeer dun . Ideaal dus .

    [8]

janjozef

ook goed is twee heeeeeeel fijne koperdraadjesdie je torst tot de torsing fijn genoeg is geef ook een realistisch beeld
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

BD1701

Het is ondertussen al weer een tijdje geleden dat ik nog eens een wagonlading gemaakt heb, voor de types Res, Rs, Remms, ... Maar wie nog foto's heeft of nuttige info voor het maken van ladingen, altijd welkom hoor.

Alvast bedankt
 

Mr-tsjoektsjoek

citaat:
Geplaatst door Hapag Lloyd

citaat:
Geplaatst door karthuizer

citaat:
Geplaatst door Hapag Lloyd

Vroeger hadden we een trein : de 44910 (Dijon - Boom via Antwerpen Noord).  Deze trein rijdt nog , maar onder een andere treinnummer.
Deze was beladen met bulldozers en kranen.  Een stuk of 10 4-assige rongenwagens was geen uitzondering.
In HO materiaal genoeg om na te bootsen.  In N en Z wordt het al iets moeilijker.



Je weet toevallig niet meer welk type wagens hiervoor gebruikt worden? En welke loc hangt hiervoor. Heb daarnet nog iets over deze treinsamenstelling gelezen in MSM 28 en zou deze graag "namaken"

Groeten

Bruno

..:: the future belongs to those who believe in the beauty of their dreams ::..



Hoi Bruno ,

Als ik me niet vergis waren dat RES-wagons (SNCF).

Locomotieven :
Dat is een variatie :
Vroeger in treinschakeling met 23 en/of 26 van Arlon tot Leuven.
Met ??n 23 of 26 van Leuven naar Antwerpen-Noord.
Dan een tijdje met 13'en in treinschakeling van Arlon tot Leuven.
Om nadien met een 23 of 26 gesleept te worden vanuit Leuven naar Antwerpen-Noord.
En nu : terug 23 en/of 26 in treinschakeling van Arlon naar Leuven.
En van Leuven naar Antwerpen-Noord worden ze gesleept met 77'ers of 78'ers.
Deze trein reed ook op zon- en feestdagen.  Of dat nu nog is weet ik niet.

Maar ! Deze trein had ook andere wagons bij (niet altijd) : ketelwagens van 'CAIB' en gesloten 2-assige goederenwagens (SNCF + NMBS).

Maar de link van Maxim zal u ook verder helpen.

Groetjes ,

Tom.



Ik wil hier nog aan toevoegen dat deze trein gesleept werd tot Boom met dieseltractie : een 51, 62 en nu zelfs een 77.

Groeten Mr tsjoektsjoek.

BD1701

Na een hele tijd ben ik weer aan de slag gegaan, om het maken van ballast-ladingen, voor op mijn wagons type Remms en Res, maar het lukt me nog steeds nie goed, wat ik precies verkeerd doe weet ik nie, alleen stel ik vast dat mijn ladingen ballast, altijd bol komen te staan na uitharden van de (2/3 water + 1/3 houtlijm - methode), ik heb al een (valse) bodem gemaakt, met architektenkarton, plastikard, en ook met een gewoon dun plastiekje, om te testen, en het is steeds negatief tot mijn grote spijt. Ik kan alleen maar denken dat houtlijm te veel krimpt na droging, of dat het aan de ballaststeentjes gelegen is, verder zou ik het echt nie weten wa de precieze oorzaak ervan is. Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen?
 

erik de noorman


Langs de achterkant een kruissnede maken door de plasticcard of het karton. In de gewenste vorm plooien en het bolt nooit meer op.
Kleef daarna op de achterkant enkel strookjes dubbelzijdige plakband
( 5 mm breed) en plak deze daarna in je wagon.
Een andere mogelijkheid is : snij uit piepschuim de juiste vorm en hoogte van de wagonbak. Tape het piepschuim in schilderstape. Strijk de bovenkant in met een beetje kontaktlijm. Bestrooi deze met een laagje balast. Laat drogen. Na droging van de eerst laag moduleer je verder de balastlading. Fixeer deze nu met verdunde houtlijm en laat drogen. Eventueel behandelen met een airbrusch.
Indien gewenst plaats ik enkele foto's.

Erik

BD1701

Beste erik, bedankt voor je snelle reactie. Het zou inderdaad heel handig zijn mocht je enkele foto's plaatsen, van hoe jij alles stap voor stap doet, dit zal alvast wat meer duidelijkheid brengen, zodat ik ook tot een goed resultaat kan komen.
Alvast bedankt
 



janjozef

Als basis altijd kunststof gebruiken en enkel kunststof die waterbestendig is. Plasticard of piepschuim, Karton is niet zulk een goed idee omdat het kromtrekt bij nat maken. Ik gebruik altijd pieschuim, plaats het in de te beladen wagons kooltjes, zand of dergelijke erop strooien De verdunde houtlijm met dreft erop en nog eens goed nat spuiten met water en een druppel dreft zodat de lijm goed is uitgevloeit. Laten drogen voor een paar dagen. Nooit op een verwarming of zelf dicht bij een verwarming zetten omdat bij te snelle droging de kans op kromtrekken verhoogt. Het stuk moet zo gelijk mogelijk uitdrogen. Dit geld voor alles wat ge lijmt. Het nadeel is wel dat de belading er niet meer uitkan zonder te vernielen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem