Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Het laden van wagons

Gestart door BD1701, 16 december 2004, 20:38:17 PM

Jurgen

M?rklin brengt al 4 verschillende bulldozers uit. De prijzen hiervan ken ik niet, maar het kan wel van pas komen voor je belading.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

bartie

Ik heb deze buldozers  (catterpilar) van Marklin zien staan en ze zijn prachtig. De prijs ervan is echter ook geweldig (duur). Deze zijn trouwens van metaal en dus zeer zwaar om als lading te dienen.
Groetjes Bart.

Hapag Lloyd

Kibri heeft toch prachtige stukken.  Ok , om zelf in elkaar te knutselen.  Maar dat knutselen is toch onze hobby ?

bartie

Ook bij Wiking hebben ze mooie tientonners en buldozers, kijk maar eens op http://www.wiking.de/.

Groetjes Bart.

Hapag Lloyd

Illegalen in een container , is dat ook toegestaan ?

Hapag Lloyd

citaat:
Rond Antwerpen zag ik vaak platte wagons met zeer grote rioolbuizen op hun wagons.


Het is nu de periode van treinen beladen met buizen.  
Het zijn nu examens en komende week het rapport.  
Vandaar die buizentransporten. [:D]

Peter

Maxim,
Een goede fotostandplaats voor het observeren van goederentreinen zijn de perrons van Antwerpen-oost of zelfs de perrons van Antwerpen-Luchtbal. Verder heb je daar ook nog eens het voordeel (bij beide) dat je er prachtige beelden kan maken van de Thallys, de IC-Brussel-Amsterdam.
Indien je houdt van een drukkere omgeving kan je hetzelfde ook zien in Antwerpen-Berchem of juist voorbij dit station op de spoorbrug over de Antwerpse ring. Er loopt trouwens een voetpad op deze brug die vrij toegankelijk is voor iedereen.
Peter [:)]
Met vriendelijke groeten
Peter

Hapag Lloyd

citaat:
Geplaatst door maxim

De bocht van Ekeren verkiest mijn voorkeur toch nog,
het is enkel HKM dat daar passeert,
maarja,
ik ben dan ook op en top voor de goederen [:)]



Een man naar mijn hart.
Er is niks zo mooier dan een goederentrein.
Die reizigerstreinen zijn maar veredelde autobussen met een WC.

BD1701

Hoi Maxim, zeker en vast geen slecht idee van U, om een paar foto's te gaan nemen van platte wagons, met verschillende soorten ladingen erop. Laat zeker en vast iets weten als je foto's hebt he.
Groeten
 

guy holbrecht

Om even terug te komen op de oorspronkelijke vraag, met name zand en ballast op res wagens. Het best van al zorg je er voor dat de wagonlading voldoende gefixeerd is. Als je ballast los op de wagens gaat leggen, zakt die ballast tijdens het rijden, mede door de trillingen, volledig onderuit. Hetzelfde geldt voor het zand. Best zou je deze ladingen in je wagens fixeren (2/3 water en 1/3 houtlijm met een druppeltje afwasmiddel). Maar dan zijn je wagens er wel aan. Je kan natuurlijk ook een valse bodem maken waarop je het ballast fixeert. Deze bodem uit plastikard kan dan achteraf gewoon in een wagen gelegd worden. Je moet alleen aandacht hebben voor de correcte binnenafmetingen  van je wagen

Groeten,
Guy

BD1701

Dus het beste voor een lading ballast of zand, ... Is namelijk even de wagon erbij nemen, de afmetingen van de binnenkant van de wagon opmeten, en dan een soort van mal maken om de lading te produceren. Bv. een mal uit vier dunne plankjes triplex maken (voor de zijkanten), en voor de bodem van de wagon een plaatje Plasticard van 5mm ofzo gebruiken. Dan de lading eropdoen en fixeren. Is de lading erna nog goed uit de mal te verwijderen, of gebruikt men daarvoor ook een speciale techniek? Als dit geen goede methode is zoals ik hier aangehaald heb, laat het me weten, zodat mijn werktrein met ballast er toch zo realistisch mogelijk uit kan zien.
Groeten
 

matti



Als je zand of ballast op een Res wil laden is het best dat je een dun plastiekje in je wagen legt, daarop stort je je zand/ballast en fixeert deze met houtlijm zoals guy al zei . Als de lijm droog is en de lading beenhard meen je deze uit de wagen en pel je de plastiek eraf . Zo heb je een perfect passende lading en is je wagen niet beschadigd . Er komt in MSM trouwens een reeks over goederen wagens, met een overzicht van de bestaande modellen, suppering van enkele modellen en beladingen stap voor stap uitgelegd . Dus ide?n en vragen altijd welkom op dit forum . De beste ide?n komen misschien wel in de artikels te staan .

         [8]

BD1701

Ik heb al van velen gelezen, via Spoorweg Journaal enz. Dat men gebruik maakt van fijne kleefband (Mecanorma of zoiets), om de lading bv. staal vast te leggen (in model uiteraard). Nu is mijn vraag: waar vind ik dit soort materiaal? Welke winkels ofzo verkopen dit, hoe breedt is zo'n klaafband?

Alvast dank voor de info
 

matti


 Die Mecamorma waar je het over hebt is niets meer dan gewone 2-zijdige kleefband . Deze kan je in de meeste supermarkten kopen en is even breed als de gewone kleefband . Het is inderdaad een goede methode om ladingen te bevestigen op de wagens, zeker als je ze er ooit nog af wilt halen .
 
  [8]

janjozef

Persoonlijk vind ik dat deze kleefband tot de standaard uitrusting van de modelbouwer behoort
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem