Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Het laden van wagons

Gestart door BD1701, 16 december 2004, 20:38:17 PM

BD1701

Even een vraagje i.v.m. ladingen voor op modelwagons van het type: Res, Rs, Remms, ... Er zijn destijds in Spoorweg Journaal een aantal artikels verschenen over het laden van deze soort wagons en ook nog andere types, maar nu is mijn vraag naar jullie toe: Hoe kan ik makelijk wagonladingen nabouwen die in werktreinen van de NMBS voorkomen. Bv. wagons beladen met sporen, bielzen, zand, bermaarde, ballast? Kan iemand mij aan tips helpen, hoe ik dat het best doe? (Een klein voorbeeldje, hoe laad ik bv. een wagon type RES met nieuwe ballast? welke kleur, van welk merk, hoe leg ik de ballast vast of laat ik ze los liggen, enz...) Kan iemand mij nuttige tips geven of foto's bezorgen.
Alvast dank voor de info, en een spetterend 2005 toegewenst aan alle treinfreaks.
 

tonycabus

Da's een goeie! De vraag bedoel ik. Meer van dat, jongens!
En antwoorden mag ook, hoor! Er zijn "experten" genoeg in dit gezelschap. Dat maakt het zo leuk voor de (her)beginners: hun niveau stijgt daarmee zienderogen, zelf gemerkt!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Hapag Lloyd

Biels en rails zijn gemakkelijk.
Oude modelsporen nemen.  De rails eruit schuiven.  De biels vrijmaken van overtollige plastic.  Verf en lijm en ... voil?.
Op beurzen : voor een appel en een ei , gebruikte sporen genoeg !!!

Ballast : plastic-card (dun) , uitsnijden volgs bodem wagon en strooien met ballast.  De uitsnijding moet een beetje klemmen aan de binnenkant van de laadbak.  Hoe verwijderen ? Gaatje boren aan de onderzijde van de wagon.  Met een tandenstoker kan u later de plastic-card met ballast verwijderen uit de laadbak.

depovero

Hoi de reizigers,

Als ik me niet vergis, zijn er in MSM al een paar artikelen hieromtrent verschenen. In n? 32 of 33 ging het over houten balken, in n? 5 of 7 - weet het zo niet meer - ging het over steenkolen. Het was misschien een kolenbunker. Dat maakt niet uit, als je dat principe toepast, zal het ook mogengezien worden.
Waren er nog andere artikels, zie dan in de retro van de verschenen artikels in MSM 33.

Voil?,

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

bartie

1)Voor buizen kan je rietjes nemen,afknippen op een lengte van 185mm,drie buizen op elkaar lijmen,met zwart spuitlak een laag geven,zo drie lagen op elkaar lijmen en draad rond doen.
2)telegraafmasten kan je maken van sat?stokjes,juiste lengte zagen,bruin beitsen en na het drogen over een lengte van 10mm met matte zwarte verf schilderen.
3)Voor rondhout kan je tandenstokers of sat?stokjes gebruiken,om gebruikt hout na te bootsen:beitsen.

Groetjes Bart

Hapag Lloyd

Voor wagons beladen met houtschraapsel :

Neem een stukje piepschuim van een cm dik en strooi met zeer fijn houtzaagsel.  En plaats het geheel in de wagon.

Hapag Lloyd

Staalplaten : neem plastic-card.  Op maat snijden en een likje verf (roest of donkergrijs).  De ondersteuning van de staalplaten (balkjes) : eventueel ook plast-card of lucifers.

BD1701

Alvast bedankt voor al deze nuttige info, die mij al een heel stuk verder geholpen heeft, wie nog info enzo heeft i.v.m. wagonladingen voor (vooral platte wagons) altijd welkom in deze rubriek he. Ik ga alvast eens een paar ladingen die hier reeds vermeld zijn, na bouwen in model.

Groeten
 

bartie

HEy,

als je wil weten welke lading op welke wagons geladen word, neem dan eens een kijkje op volgende webpagina:http://www.bcargo.be/N/products/cars/fiches/carlist1.html

Groetjes Bart.

Hapag Lloyd

Vroeger hadden we een trein : de 44910 (Dijon - Boom via Antwerpen Noord).  Deze trein rijdt nog , maar onder een andere treinnummer.
Deze was beladen met bulldozers en kranen.  Een stuk of 10 4-assige rongenwagens was geen uitzondering.
In HO materiaal genoeg om na te bootsen.  In N en Z wordt het al iets moeilijker.

Hapag Lloyd

Staaldraad.

Wellicht kennen vele mensen de orthodontische beugels die kinderen moet dragen om de tanden recht te krijgen.  Deze beugels worden gemaakt met staaldraad van 0,2 tot 1 mm dikte.  Zulke bobijnen staaldraad kan u kopen bij vertegenwoordigers van tandtechnisch materiaal (zie Gouden Gids).

Is dit te duur ? Gebruik dan koperdraad van oude relais of kapotte motertjes.

Knip stukjes draad (stuk of 20) van het bobijn of de koperdraad af en trek ze recht m.b.v. een schroefbank , grijptang en een ferme snok.

Daarna dompelen in verf en laten opdrogen met wasknijper aan draad.
Maar vergeet niet te ontvetten voor u begint te schilderen.

Daarna maakt u een bundeltje van de stukjes staaldraad.  Samenbinden met fijne naaigaren uit de naaidoos van uw allerliefste wederhelft.
En voil? , weer een stukje lading bij voor uw modelbaan.

karthuizer

citaat:
Geplaatst door Hapag Lloyd

Vroeger hadden we een trein : de 44910 (Dijon - Boom via Antwerpen Noord).  Deze trein rijdt nog , maar onder een andere treinnummer.
Deze was beladen met bulldozers en kranen.  Een stuk of 10 4-assige rongenwagens was geen uitzondering.
In HO materiaal genoeg om na te bootsen.  In N en Z wordt het al iets moeilijker.



Je weet toevallig niet meer welk type wagens hiervoor gebruikt worden? En welke loc hangt hiervoor. Heb daarnet nog iets over deze treinsamenstelling gelezen in MSM 28 en zou deze graag "namaken"

Groeten

Bruno

..:: the future belongs to those who believe in the beauty of their dreams ::..

Gerolf

Buizen:
Ik herinner me dat mijn broer vroeger spaghetti en macaroni in allerlei diktes gebruikte. Spotgoedkoop, en mits grondig te airbrushen heb je geen last van knaagdieren of andere soorten bederf ...

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Hapag Lloyd

citaat:
Geplaatst door karthuizer

citaat:
Geplaatst door Hapag Lloyd

Vroeger hadden we een trein : de 44910 (Dijon - Boom via Antwerpen Noord).  Deze trein rijdt nog , maar onder een andere treinnummer.
Deze was beladen met bulldozers en kranen.  Een stuk of 10 4-assige rongenwagens was geen uitzondering.
In HO materiaal genoeg om na te bootsen.  In N en Z wordt het al iets moeilijker.



Je weet toevallig niet meer welk type wagens hiervoor gebruikt worden? En welke loc hangt hiervoor. Heb daarnet nog iets over deze treinsamenstelling gelezen in MSM 28 en zou deze graag "namaken"

Groeten

Bruno

..:: the future belongs to those who believe in the beauty of their dreams ::..



Hoi Bruno ,

Als ik me niet vergis waren dat RES-wagons (SNCF).

Locomotieven :
Dat is een variatie :
Vroeger in treinschakeling met 23 en/of 26 van Arlon tot Leuven.
Met ??n 23 of 26 van Leuven naar Antwerpen-Noord.
Dan een tijdje met 13'en in treinschakeling van Arlon tot Leuven.
Om nadien met een 23 of 26 gesleept te worden vanuit Leuven naar Antwerpen-Noord.
En nu : terug 23 en/of 26 in treinschakeling van Arlon naar Leuven.
En van Leuven naar Antwerpen-Noord worden ze gesleept met 77'ers of 78'ers.
Deze trein reed ook op zon- en feestdagen.  Of dat nu nog is weet ik niet.

Maar ! Deze trein had ook andere wagons bij (niet altijd) : ketelwagens van 'CAIB' en gesloten 2-assige goederenwagens (SNCF + NMBS).

Maar de link van Maxim zal u ook verder helpen.

Groetjes ,

Tom.

karthuizer

Bedankt voor de hulp! Ik kan beginnen sparen voor de bulldozers [;)]

..:: the future belongs to those who believe in the beauty of their dreams ::..
Nvdm: En Prince Charles dacht: "in the beauty of their EARS"[;)]