Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Ennstalbahn – Bahnhof Mandling

Gestart door HYA, 13 april 2014, 12:45:19 PM

HYA

#45
Citaat van: NielsVV op 14 januari 2015, 21:28:15 PM
Welke dikte van kurk gebruik jij?
Er ligt 4 mm dikke kurk onder de sporen dienend als demping en bedding. Die extra 2 mm voor demping pas ik niet toe.

In het station liggen de sporen op een verschillend niveau (zie foto), ertussen komen nog de perrons waardoor ik hier geen extra bedding-effect nodig acht en de kurk gewoon doorloopt (weliswaar gesneden op de plaats van de trappen). Met uitzondering van het vierde spoor waar geen perron komt en waar ik nog een greppel zal snijden in de kurk om toch een bedding effect te creëren.


HYA

#46
Bakken gekanteld en een eerste hoekje onderaan bekabeld.
Wat mij betreft ziet dat er niet slecht uit.







Eén minder positief besluit kan ik wel al trekken: ik had bij het assembleren van het schrijnwerk beter al rekening gehouden met de plaatsen waar de kabels door het hout dienen te gaan. Nu is dit op de meeste plaatsen onmogelijk, bijgevolg wordt het prutsen ...

HYA

#47
Na een testje, een eerste poging om roest aan te brengen op de rails van de module ...
Ontvet, Vallejo 80 en dan met thinner het teveel verwijderd.

Van ...


naar ...


het eindresultaat ...


Alle feedback welkom.

HYA

Mysterie ten huize HYA.

Eerste vaststelling:
Bij het aansluiten van de CS2 op de baan komt er een bericht dat er een overbelasting is ... maw een kortsluiting.
Miljaar dus.
Nochtans heb ik reeds op de baan gereden toen alle huidige aansluitingen er reeds waren.

Tweede vaststelling:
Wanneer ik uitmeet tussen "bruin" en "rood" is er inderdaad een weerstand.
Ik zet de module (de drie bakken) recht meet terug en ... er is geen bewijs van contact.
Terug plat ... contact ... en zo voort.

Derde vaststelling:
Ik koppel de ringleidingen tussen bakken af van elkaar (wat eigenlijk enkel nuttig is voor de ringleiding van de middelrail aangezien deze ter hoogte van de bakovergangen reeds is verwijderd). Ik meet tussen de ringleidingen per bak. Het is de middelste bak die een fout vertoont, nog steeds enkel wanneer de bakken plat liggen. Als ze rechtop staan is er niets te meten.

Vierde vaststelling:
Ik zet een loc op een spoor van de eerste bak (Met de ringleidingen tussen de bakken losgekoppeld. De stroomtoevoer vanaf CS2 komt aan op de ringleiding van bak 1.). Hij rijdt.
Eens de sleper op het bereik komt van de tweede bak stopt de loc. Logisch, de middelrails in de overgang tussen bak 1 en bak 2 zijn reeds verwijderd, de buitenrails zijn nog niet doorgeslepen.
Ik verbind de ringleiding voor de middelrail tussen bak 1 en bak 2 terug (en niet de ringleiding van de buitenrail). CS2 geeft terug melding van de overbelasting. Ook logisch aangezien er nu inderdaad terug contact is tussen de middelgeleiders van bak 1 en bak 2.



Besluit:
Er is ergens een kortsluiting tussen de bedradingen van de middelrail en deze van de buitenrail(s) op bak 2.
De kortsluiting treedt op als de module plat ligt en niet als deze rechtop staat.



Ik heb gezocht waar de fout kan zitten, maar blijf in het ongewisse.
Alle aansluitingen op de ringleidingen één voor één lossolderen en vervolgens telkens de module platleggen om te meten (aangezien de fout enkel optreed wanneer de module plat ligt) lijkt een mogelijkheid maar redelijk tijdrovend.

Iemand andere minder "destructieve" suggesties voor verdere foutopsporing?

Alvast bedankt.

PeterC

Citaat van: HYA op 22 februari 2015, 17:26:57 PM
Iemand andere minder "destructieve" suggesties voor verdere foutopsporing?

Jan, kijken!  Vandaag kijken en niets vinden, morgen opnieuw gaan kijken en dan misschien dat 'ietsje' vinden dat voor die overlast zorgt.  Je weet al in welke module het probleem zich voordoet, nu nog de exacte plaats zien te vinden.  Kunnen de rails nog worden losgemaakt?  Vereenvoudigt ook al wat.  Rechtstaand niets, neerliggen kortsluiting?  Een losliggende (of losse) draad?
Niet de eenvoudigste zaak om op te lossen, maar hoe meer je schrijft, hoe meer we kunnen meedenken!
Groetjes, Peter


Dirky

Als het iets is dat "valt" als de bak plat ligt kan het een belachelijk draadje zijn.
Zelf zou ik er met een zware voeding eventjes spanning op steken en misschien knalt de kortsluiting weg...

Martin Welberg

Zou wat donkerder gaan voor de roest op de rail. Vallejo 080 is leuk maar wel als 2e laag..

Gerolf

Een stukje geleidend vuil tussen de aansluitingen van rails als boosdoener?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

misschien stom maar ik heb het gehad daar waar ik de rails had door geslepen
een flinterdun stripje van de midden geleider maakte contact met een rail
je kunt die opzoeken met een tandenstoker
op al de plaatsen waar je hebt door geslepen steek je een tandenstoker tussen de rails en de rest van de bedding
een oude trafo met over spanning gebruiken kan ook
in het donker zie je het dan gloeien
ik heb van conrad zo een oude temperatuur module en heb daar de ntp/ptc in een buisje van een bic gestoken
zo kan ik meten welke draad er warm word dat is dus ook nog een oplossing

gr raf en succes met zoeken
ps beide principes heb ik reeds gebruikt dus die werken
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

HYA

Allen, bedankt voor de reacties.
Heb ondertussen nog niet veel tijd gehad om te zoeken tussen werk, huishouden, af en toe wat slapen enz.

Citaat van: PeterC op 22 februari 2015, 18:55:24 PM
Kunnen de rails nog worden losgemaakt?  Vereenvoudigt ook al wat. 
Rechtstaand niets, neerliggen kortsluiting?  Een losliggende (of losse) draad?
Neen Peter, de rails liggen vast omdat de leidingen "onder de tafel" zijn gesoldeerd en de rails dus niet meer kunnen worden opgetild.
Alle draden zitten vast: check.

Citaat van: Dirky op 22 februari 2015, 20:51:51 PM
Zelf zou ik er met een zware voeding eventjes spanning op steken en misschien knalt de kortsluiting weg...
Wel Dirk, zo ver ben ik nog niet :o. Als ik de gevolgen niet kan inschatten blijf ik liever "braaf".  ;)

Citaat van: Gerolf op 23 februari 2015, 10:46:04 AM
Een stukje geleidend vuil tussen de aansluitingen van rails als boosdoener?
Tot hier toe geen "vuiligheid" gevonden. Morgen nog ne keer dieper gaan zoeken.

Citaat van: raf op 23 februari 2015, 13:50:24 PM
misschien stom maar ik heb het gehad daar waar ik de rails had door geslepen
Niks is stom Raf. Ook dit probeer ik morgen ne keer uit.

PeterC

Jan, mijn frank valt maar laat: je gebruikt K-rails: vermoedelijk staat een lipje van de middengeleider ergens bij een railverbinding omhoog en maakt die op die manier contact met de verbindingslassen van de rails. Kijk desnoods eens met een loupe langs beide zijden bij iedere railverbinding. Een lipje te dicht bij de raillas? Met een fijn schroevendraaiertje naar beneden plooien.
Misschien los je zo je probleem op (heb ik ook voor gehad).
Groetjes, Peter


HYA

Citaat van: PeterC op 24 februari 2015, 21:28:09 PM
K-rails: vermoedelijk staat een lipje van de middengeleider ergens bij een railverbinding omhoog en maakt die op die manier contact met de verbindingslassen van de rails.
Alles met het vergrootglas (en m'n leesbril) onderzocht, niets te zien. Ben dan overal nog eens met een schroevendraaiertje tussen geweest ... geen effect.

Ook geen deel van de onderste plaat naar boven gekruld aan de slijpsnedes Raf ...

Geen vuiligheden gedetecteerd Gerolf.


Ik ben dan maar beginnen breken, 4 evenwijdige sporen, één voor één stukken isoleren. De geïsoleerde stukken waren OK. Tot er plots nergens nog een fout te bespeuren was.
Alles terug in elkaar gewrongen en nog steeds geen fout.
Ondertussen zijn de treinen weer aan het rollen. Verwacht wordt dat tegen morgenvroeg alle verkeer weer volgens het boekje verloopt (met minstens 10' vertraging dus).  ;D

Ik elk geval, ik weet niet wat de oorzaak is. Kan dus nog terugkomen ...

Allen bedankt voor het meedenken.

modelbaanHO

Ik heb ooit eens een kortsluiting gehad die veroorzaakt werd door een schroef waarmee ik een lusterklem had vastgezet. De kop van schroef was iets te groot en sneed door de isolatie rond de 2 vijsjes waarmee de draden worden vastgezet. De kortsluiting trad op wanneer ik de bakken verzette. Wanneer je lusterklemmen hebt gebruikt zou ik daar eens kijken...
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

raf

luster klemmen horen aan een luster te zitten
ik zie ook dat er vele bij de model boten van die klemmen gebruiken en het enige wat die mensen hebben is ellende
er bestaan wago klemmen en die zijn beter

solderen is ideaal en dan een krimpkousje der over heen natuurlijk
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

HYA

#59
Citaat van: milocomarty op 22 februari 2015, 21:43:03 PM
Zou wat donkerder gaan voor de roest op de rail. Vallejo 080 is leuk maar wel als 2e laag..
Heb je raad ter harte genomen ...

Eerste test: een tweede laag Vallejo 080
Linkse kant 2 lagen, rechts 1 dus.


Tweede test: een poging met Revell Email Color matt83
Linkse kant Revell, rechts twee lagen Vallejo
De Revell is duidelijk donkerder, maar in mijn perceptie meer bruin dan roest.


Toch een opmerking. Wanneer ik bij de Vallejo test de verfresten op de bovenkant van de rails verwijder met thinner gaat dit vrij vlot. Hetzelfde werkje bij de Revell ... neen bedankt, dat was wrijven, wrijven, ... en toch niet alles wegkrijgen. Zo zie ik me geen meters rails doen.

Andere voorstellen ?