Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Hosenträger in c-rails?

Gestart door reeves, 10 april 2014, 17:27:10 PM

reeves

Omdat dit niet bestaat besloot ik maar eens om er zelf aan te beginnen.......................

Wat hebben we nodig:

2Slanke wissels R
2Slanke wissels L
1Kruising
1Slechte c rail(met afgebroken stukjes oid)
2Rechte c rails als hulp

Klik twee slanke wissels in elkaar en verbind met de kleine pasrails, dit om de hartafstand op 64.3mm te verkrijgen
Klik er een tegenrail (zelfde lengte als slanke wissel) bij en verbind daaraan de twee rechte, deze bevestig je op een houten plaat, nu heb je twee rails op de afstand van 64.3mm en kan je beginnen bouwen en zagen en meten en zagen en meten en meten en......

Gouden raad :zaag liever tien keer een ministukje eraf ipv één keer te veel :thumbup:
Resultaat na een paar uur noeste :D arbeid:


Mal voor de juiste afstand

Standaard...............

Meten en meten en snijden ............



Wissel aanpassen

Het geheel even uitpassen

Komt goed



E voila



Groeten Tom







PietB

Ziet er erg fraai uit Tom en het is nog goed te berijden ook.
Proficiat.

grt Piet.

Dirky

da's modelbouw waarvan ik hou! tof!

Klaas Zondervan

Iemand die niet bang is om ergens de zaag in te zetten. Dat kan ik wel waarderen.

doomslu

Knap werk, maar ik geloof dat zoiets in België niet gebruikt wordt, of toch heel zelden. Misschien in wisselstraten?
Het is wel plaatsbesparend op modelbanen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

Luc, ik heb eens zitten kijken op www.sporenplan.nl Daar vind je ook het hele Belgische spoornet. Deze Hosenträger (of kruiswissels in correcte spoortaal) vind je inderdaad niet veel. In het grootbedrijf worden ze alleen toegepast als ruimtegebrek daartoe noodzaakt.
Toch heb ik er een aantal gevonden:
Brugge, Zeebrugge, Aalst,  Schijnpoort, Noord Berchem, Leuven, Mechelen, Schaarbeek, Schaarbeek Vorming, Halle, Vorst Zuid, Brussel Noord.
In Brussel Zuid liggen er een heleboel. Ik heb ze niet precies geteld, maar meer dan 10.

TBCédric

Ook in Sint-Niklaas ligt er één. Naar de kant van Antwerpen.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

doomslu

Bedankt voor de extra info. Ik dacht dat het zeldzamer was.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 11 april 2014, 12:07:56 PM
In Brussel Zuid liggen er een heleboel. Ik heb ze niet precies geteld, maar meer dan 10.
De capaciteit van Amsterdam CS zou met de 50% afnemen als men ze daar niet zou gebruiken.
Nagenoeg ieder van de 13 perronsporen heeft een aanduiding A en B

Met resp 7 en 6 aan/afvoer sporen moet je heel creatief zijn en dat is Prorail dan ook geweest.
Dikwijls komen treinen aan op spoor 13A en worden dan gevolgd door een trein die via spoor 12A en de hösenträger naar spoor 13B geleid wordt.
Vervolgens zal de trein die op 13A staat via de hösenträger en spoor 12B weer naar zijn bestemming vertrekken.
Ik maak dat regelmatig mee de trein van 13A gaat naar Schiphol en die van 13B gaat richting Zaandam.
De sporen 12 en 13 zijn de bovenste sporen op de afbeelding.

grt Piet.

doomslu

In Nederland en Luxemburg (en ook elders wellicht...) gebruikt men inderdaad vaak halve perronsporen om de capaciteit te verhogen.
In België heb ik dat nog niet gezien, maar misschien bestaat het wel?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SuSke

Citaat van: doomslu op 11 april 2014, 13:49:32 PM
In Nederland en Luxemburg (en ook elders wellicht...) gebruikt men inderdaad vaak halve perronsporen om de capaciteit te verhogen.
In België heb ik dat nog niet gezien, maar misschien bestaat het wel?
In Antwerpen Centraal zijn de perrons ook onderverdeeld in deel A en B.
Meestal voor het vertrek van 2 treinen in verschillende richtingen na een splitsing van de trein, of andersom natuurlijk.
Is wel een andere manier m je capaciteit te verhogen dan wat gebruilkelijk is in NL en LUX
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Amsterdam is een apart geval. Dat is feitelijk een dubbel kopstation.

Gerolf

Wat nog gebeurd in Antwerpen centraal met de A en B sporen:
Boemeltje komt eerst binnen, gaat het verst staan (zone B)
IC komt binnen in zone A, en vertrekt terug (in de andere richting)
Boemeltje gaat er achteraan
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Anarchy

Hier in België worden in principe meestal de gewone wisselverbindingen gebruikt. Een 'trapezium' dus om datzelfde resultaat te bekomen. Maar voor een modelbaan is dit wel een heel interessant kunstwerk om plaats te besparen :)