meerwaarde

Gestart door TBCédric, 09 april 2014, 18:20:07 PM

TBCédric

Ik ben vandaag naar de modeltreinwinkel geweest én eens rondgekeken naar materiaal voor station St-Niklaas.
Ik zag een truck met het faller-car-system. Omdat ik voor (eigenlijk naast) het station een bustation bevind dat meestal redelijk druk is vroeg ik mij af of het een (dure) meerwaarde zou zijn moest ik de bussen laten rijden.
Daarom vraag ik jullie opinie of het de moeite (én al dat gepruts) waard is om de bussen te laten rijden.


Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

reeves

Je geeft eigelijk zelf al antwoord op je vraag, het is duur en gepruts maarrrr
denk wel dat het mooi zal zijn als je enkele bussen kunt laten rijden en stoppen aan de halte's dus ik zou zeggen doen!

Groeten Tom

Steam.N

Mooi is het zeker !
Is er het geld nog niet voor: je kunt je baan wel voorbereiden, door de geleider al in de weg te plaatsen.
( en misschien een kleine auto, om de boel uit te proberen, maar dan ben je het geld aan het uitgeven ...).
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

conducteur

Ik heb beetje ervaring met het systeem
-De draad moet mooi liggen, anders riskeert het voertuig van het traject af te wijken.
-Blijf bij bussen/vrachtwagens of andere grote voertuigen dan kun je zelf makkelijk het zootje repareren moest het fout lopen.
-een bus/vrachtwagen die z'n toertje doet vind ik minder realistisch dan 10 voertuigen op de weg die stilstaan. Je zult voor voldoende verkeer moeten zorgen om er iets realistisch van te maken denk ik.

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Cord

Er zijn wel voorbeelden te vinden van bussen die zijn omgebouwd naar FCS en het is een verlevendiging van je modelspoorbaan.


Ik heb zelf ook nog een projectje liggen. In plaats van rijdraad gebruik ik zelf overigens magneetband.

Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

TBCédric

Bedankt voor de reacties. In eerste geval zal het veel bussen én ombouwsetjes kopen zijn. Spijtig genoeg zijn er geen lijnbussen van vanhool in model want die  rijden hier veel rond.
Ook zullen de bussen niet het echte traject kunnen rijden omdat het hele station er niet op kan. Daarom heb ik een nood oplossing gevonden. Hieronder op de foto vind je ook het traject dat de bussen eventueel zouden afleggen. Ook een sectie dat je zonder stroom kunt zetten zodat niet die ene bus elke 20 seconden komt.


Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

reeves

Vraagje, heb hier ook nog enkele bussen liggen waar vind ik onderdeeltjes om ze om te bouwen voor faller cs?

Tom

Cord

Citaat van: LS Models op 10 april 2014, 09:54:36 AM
Spijtig genoeg zijn er geen lijnbussen van vanhool in model want die  rijden hier veel rond.
Heb je toevallig ook een foto van die VanHool-bussen?
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

TBCédric

Citaat van: Cord op 11 april 2014, 00:01:34 AM
Citaat van: LS Models op 10 april 2014, 09:54:36 AM
Spijtig genoeg zijn er geen lijnbussen van vanhool in model want die  rijden hier veel rond.
Heb je toevallig ook een foto van die VanHool-bussen?
Ja dat heb ik. Er rijden eigenlijk 2 soorten bussen van VanHool veel rondt.
1. een gewone bus:


2. gelede bus


Gelukkig kan ik 2 à 3 bussen van mercedes nemen:

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

B_Modelbouw

Vergeet de standaard rijdraad en voorzie magneetstrips in het wegdek ...

Ombouwen van voertuigen ... Neem eens een kijkje bij MiniatuurA in NL of zoek bij onze Oosterburen.

Voorzie ook een schaduwstation voor je wagenpark zodoende krijg je een mooi afwisselend autoverloop,
toertjes rijden begint te vervelen, maar door wat verdekte opstelwegen en wat haltes kun je een mooi
verloop krijgen. Zelf heb ik vier verdekte opstelwegen waar ik een 12tal wagens kan stallen, en uiteraard
ook nog enkele parkeerplaatsen aan 't station ...   

   
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


TBCédric

Bedankt.
Dus :
- geen rijdraad maar magneetstrips. Waar vind je die trouwens?
- MiniatuurA zal ik eens opzoeken. Waarschijnlijk ga ik iemand zoeken die zeer fijn kan werken en die meer geduld heeft als ik.
- schaduwstation was ik niet van plan maar ik wou een inhaalstrook doen (eventueel met een wissel) én een deel dat je stroomloos kunt zetten zodat je wat tijd hebt tussen de bussen én verschillende situaties kan uitbeelden zoals : piekuren, zondagen, rustige momenten e.d.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

SuSke

Citaat van: LS Models op 11 april 2014, 14:02:18 PM
Bedankt.
Dus :
- geen rijdraad maar magneetstrips. Waar vind je die trouwens?
- MiniatuurA zal ik eens opzoeken. Waarschijnlijk ga ik iemand zoeken die zeer fijn kan werken en die meer geduld heeft als ik.
- schaduwstation was ik niet van plan maar ik wou een inhaalstrook doen (eventueel met een wissel) én een deel dat je stroomloos kunt zetten zodat je wat tijd hebt tussen de bussen én verschillende situaties kan uitbeelden zoals : piekuren, zondagen, rustige momenten e.d.
Pluis gewoon de weeb site van MiniatuurA uit. Daar ga je een hele boel info vinden. De sturing bij die kerels gebeurt met IR-leds en de decoder in je autotje/bus(je)/vrachtwagen. Heel wat anders dan het traditioneel CFS, dus toch wel opletten.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Cord

Ik heb mijn magneetstrips bij Conrad vandaan.
Succes.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

TBCédric

Ik heb eens naar miniatuurA gekeken én ik moet zeggen: ingewikkeld én duur. Zoals je op de bovenstaande foto kunt zien is dat er 3 splitsingen zijn én dan terug naar één lijn komen.  Ik denk dat ik ook van plan ben om een klein schaduwstationnetje aan te leggen (ooit).  De uitleg is zeer uitgebreidt maar ik snap maar de helft. Aiaiai, als ik hiermee begin. :-X  :-[
Zelfs het voorbereiden gaat moeilijker zijn dan met de gewone rijdraad. Hier moet je precies 3.1 mm gebruiken én 1mm diep freesen. Met mijn gewone multitool zal dat zeer moeilijk gaan. Ik moet trouwens ook een grote uitsparing maken voor het busstation omdat dat lager ligt dan het station.

Het wordt (nog) moeilijker dan ik dacht.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Cord

Begin anders met een eenvoudig testbaantje, dan kun je uitproberen wat de mogelijkheden zijn.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing