Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

ombouw diesel locs

Gestart door bruureke, 08 april 2014, 18:18:36 PM

bruureke

Bedankt Piet voor de toelichting, wel rangeerduivel ik denk dat ik die decoder van jou wel wil overnemen. Moet ik via de 2de hands site een bericht sturen of hoe regelen we dat?
Blijft nog wel de vraag ivm de lichtschakelprint?

PietB

#16
Citaat van: bruureke op 12 april 2014, 10:38:02 AM
Blijft nog wel de vraag ivm de lichtschakelprint?
Maarten heb je een Märklin nr van de loc?
Bijv 31## of 34## , misschien kan ik dan in mijn archief wat vinden over die print.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo op de hoogte ben van het Belgische Märklin materieel, dus als je me daar mee kunt helpen, ga ik zoeken.

Ik zag dat je eern nummer hebt genoemd 3466, daar ben ik eens verder mee gaan zoeken en kwam op deze links uit:
Swiss light en nog een.

Alles doorlezend zou ik zeggen er uit met die print, de Reeks 55 rijdt tenslotte niet in Zwitserland, en aansluiten volgens het boekje.


grt Piet.

bruureke

Piet,

Het is een 3466, en ik heb de links bekeken. Het is idd dezelfde print 62255. ik zal het ook eens doorlezen en vermoedelijk kan die er gewoon uit. Nu had ik wel gelezen dat bij de oudere locs de verlichting na het digitaliseren best ook aangepast wordt met andere lampjes aangezien ze een digitale spanning gaan krijgen, is dit nodig ?Bedankt alvast voor de moeite.

dani

Ik besef dat ik er vrij laat mee aan kom, maar als je de Allstrom motor met veldwikkeling wil behouden, check dan eens de Tamd LD-W-32 decoder
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: bruureke op 12 april 2014, 13:04:04 PM
Nu had ik wel gelezen dat bij de oudere locs de verlichting na het digitaliseren best ook aangepast wordt met andere lampjes aangezien ze een digitale spanning gaan krijgen, is dit nodig ?Bedankt alvast voor de moeite.
Ja het is verstandig om lampjes te gebruiken net een maximale spanning van 19-22 volt.
Die hebben een langere levensduur en je krijgt er ook geen lasogen van.
Ik gebruik altijd die van TAMS

En koop ze bij http://www.anw-modeltreinen.nl/ in Medemblk per postorder.
Maar ik denk dat er ook wel andere adressen voor deze spullen zijn.

De steekfitting kun je vrij makkelijk in de lamphouders van Märklin drukken.

grt Piet.

Rangeerduivel

Citaat van: bruureke op 12 april 2014, 10:38:02 AM
Bedankt Piet voor de toelichting, wel rangeerduivel ik denk dat ik die decoder van jou wel wil overnemen. Moet ik via de 2de hands site een bericht sturen of hoe regelen we dat?
Blijft nog wel de vraag ivm de lichtschakelprint?

Maarten,je hebt PM

;)

bruureke

Voila,

Heb vandaag mijn reeks 55 (marklin 3466) voorzien van een uhlenbrock decoder 76425. Heb een ovaaltje uitgelegd als test want dit is de eerste maal sinds ik de hobby terug oppak dat ik rijd, en de eerste keer digitaal. Loc rijdt soepel, alleen de verlichting springt pas aan bij een bepaalde snelheid, ook bij het minderen van snelheid valt ze terug uit.  Is dit een CV die aangepast moet worden of heeft dit een andere reden. Ik heb de decoder uitgangen van het licht genomen en niet de 2 functie uitgangen. Geel frontlicht, wit sluitlicht.

PietB

Maarten
Ik neem aan dat je de MS2 60653 hebt.
As je loc geselecteerd is en stilstaat en je bedient F0 de bovenste Functietoets links van het scherm, gaat dan niet je verlichting branden?

grt Piet.

bruureke

Piet,
Nee, ik dacht dat het idd via die knop moest gebeuren maar ze lichten enkel op als ik hard genoeg rijd. Als ik gas terug neem gaan ze uit. Ik gebruik DCC als protocol....

bruureke

Misschien nog erbij vertellen dat ik de massa draad van de lichten aan de blauwe (common)van de decoder heb verbonden ipv de massa van de loc.

PietB

Citaat van: bruureke op 18 april 2014, 22:52:30 PM
Misschien nog erbij vertellen dat ik de massa draad van de lichten aan de blauwe (common)van de decoder heb verbonden ipv de massa van de loc.
Dat is toch volgens het schema?
Teminste bij een ESU wel, ik moet je eerlijk zeggen dat ik die UH's niet goed ken.

grt Piet.

bruureke

De lampjes zaten bij de vorige 6090 decoder in de loc  aan de massa, misschien moet ik het nu ook zo doen, kan geen kwaad om eens te testen denk ik dan of toch oppassen?

erik de noorman

Op hoeveel rijstappen staat de loc? Ik heb dat ooit voorgehad met een Lenz decoder deze stond niet op 28 rijstappen. Na aanpassing van de rijstappen (28) werkt de verlichting wel correct. Wat ik me niet meer herinner is of ik ook een cv heb veranderd.

Erik.

bruureke


bruureke

Vandaag de nieuwe lampjes aangekregen en de decoder die ik via rangeerduivel heb aangekocht . De decoder in de 3133 geplaatst maar ik krijg niks aangemeld op mijn MS2. Alle protocollen afgegaan maar niks reactie. wat nu?