Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Forumbaan 2014 Leuven here they come...

Gestart door mnieuwlaet, 06 april 2014, 23:55:20 PM

just4fun

Citaat van: loebaske op 02 september 2014, 17:39:00 PM
... de bovenkant van het spoor ligt op 6mm ...
Als ik me niet vergis is die 6mm helemaal niet nieuw, maar zeker ben ik niet.
Er staat ook niet in de normen hoe lang een module MOET zijn.
Als je dus 2 korte overgangsmodules maakt, kan het ook.
Of je vangt het verschil, zoals Suske reeds zei, op in de blackbox rechts en maakt ook een blackbox links (die dus standaard ook niet voorzien is, maar dat mag wel).
Paul

loebaske

Allemaal goede voorstellen en ook uitvoerbaar, de lengte van een modulle bak dacht ik dat dit 1.2m was of meervoud, tenslotte als men die in een ovaal opstelt moeten ze aan elkaar aansluiten...

just4fun

Citaat van: loebaske op 03 september 2014, 13:48:24 PM
... de lengte van een modulle bak dacht ik dat dit 1.2m was of meervoud ...
Ik denk niet dat dit in de normen staat geschreven.
Dat opvangen van eventuele verschillen gebeurd samen met het opstellen van de bogen en het schaduwstation.
Ten minste, zo denk ik dat het is bedoeld.
Er worden in de normen enkel afspraken gemaakt aangaande de overgangs-zijkanten (de zijplaat), de afmetingen van hoogtes (hoogte spoor, hoogte fries, ...) en de blackbox aan de rechterzijde maar niet over de lengte (ten minste, dat lees ik toch niet).
Maar andere zaken, zoals een blackbox aan linkerkant en de totale lengte van de module, zijn vrij.

Luc kan hierover misschien echt en juist uitsluitsel geven.

Paul

krispy

Citaat van: loebaske op 03 september 2014, 13:48:24 PM
de lengte van een modulle bak dacht ik dat dit 1.2m was of meervoud

kunt ge als volgd oplossen

2 blanco bakken van 0.6m maken voor de niveau aanpassing , eentje voor de uwe en eentje derna , probleem opgelost  ;)

je kan die bakken zelfs volledig gesloten laten , zo is er geen afwerkingswerk aan ( enkel een laagje zwarte verf zou dan volstaan  , anders de twee bakken voorzien van veel bomen , zodat je door het bos rijdt  ;) )
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

doomslu

Citaat van: doomslu op 03 september 2014, 08:32:33 AM
Citaat van: mnieuwlaet op 02 september 2014, 20:08:23 PM
Die 4mm zal heus nie opvallen hoor, het gaat om de fun niet om de perfectie... deelnemen is belangrijker dan een exacte  milimeter-gelijke bak.
Ik weet nog altijd niet of Luc nog een gaatje heeft waar hij de forumbaan kan insteken. De zaal was al redelijk gevuld.
Dus hierbij de  vraag: Luc is er nu nog een plaatske over voor de Forumbaan?
Eigenlijk weet ik hen nog niet zo zeker. Er haakten deze week al 2 minibaantjes af... dus misschien.
Doch de grote vraag is: wie wil er komen en hoe zien de modules er uit? We moeten wel een beetje kwaliteit tonen hé, als we iets tonen. En liefst een paar nieuwe dingen.  ;)
Mannen, we hebben een beetje zitten puzzelen met het plan.
We zien een mogelijkheid om de forumbaan toch een plaatsje te geven.

De GROTE vraag: wie wil/kan meedoen? Dat betekent: module(s) brengen, plaatsen en het geheel ook draaiende te houden.

Daarom mijn dringende vraag (deadline morgen, vrijdag 5 september om 20 uur): stuur mij een mail (luc (punt) dooms (at) modelspoormagazine (punt) be ) met daarin:
- beschrijving en liefst ook foto van de module(s) waarmee je kan meedoen. Is het 2-rail of 3-rail?
- is de module 'af'?
- rollend materieel ter beschikking?
- besturingseenheid ter beschikking (we rijden digitaal, normaal gesproken)?
- fiddle-yard en bogen ter beschikking?
- welke dag(en) ben je beschikbaar om de baan te bedienen (het spreekt voor zich dat wie komt ook de tijd krijgt om de expo te bezoeken, maar we moeten genoeg man hebben op wie we kunnen rekenen voor de bediening)

Het wordt niet makkelijk om alles te organiseren, maar als jullie echt willen tonen wat jullie in je mars hebben, dan is het ogenblik nu aangebroken!!!

Dit weekend zal ik na analyse van de binnengekomen mails kijken of er een forumbaan kan gerealiseerd worden en daarna zal een 'forumbaan' groep samengesteld worden...

Sorry voor de strakke planning, maar het expo-plan gaat dinsdag naar de drukker, vandaar...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Kautenbach

goed zo, tof zeg als dat zou gaan lukken!!

mocht het voor jullie helpen, de noorderburen gaan een week eerder met de forumbaan naar eurospoor, die hebben vast en zeker tips en tricks voor deze forumbaan ook!! Ik heb daar wel een aantal mensen die ik ken, dus als jullie behoefte hebben aan een sparringspartner... ;D ;D

koppelen met Blackboxen kan ook een hoop hindernissen overwinnen, en gewoon doen!!

doomslu

Wim, sommigen onder ons hebben al wat ervaring hiermee. De forumbaan was al op de expo's in 2008, 2010 en 2012. En ook in Genk 2011 waren we te gast!

Tips zijn uiteraard altijd welkom, hoor!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Martin Welberg

Stelpoten  ;) Een stukkie van een paar mm valt echt niet op ...

Michael

Citaat van: Kautenbach op 04 september 2014, 18:26:04 PM
goed zo, tof zeg als dat zou gaan lukken!!

mocht het voor jullie helpen, de noorderburen gaan een week eerder met de forumbaan naar eurospoor, die hebben vast en zeker tips en tricks voor deze forumbaan ook!! Ik heb daar wel een aantal mensen die ik ken, dus als jullie behoefte hebben aan een sparringspartner... ;D ;D

koppelen met Blackboxen kan ook een hoop hindernissen overwinnen, en gewoon doen!!
Wim, om te zorgen dat je daar niet te vroeg staat, eurospoor is een week NA Leuven nl 24 t/m 26 oktober.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

mnieuwlaet

Ik heb zeker  1 modulebak wisselstroom, morgen even overleggen met een vriend,collega over rollend materiaal en sturing!
Een tweede module is in progress...
Ook wordt overlegd met mijn broer over de minibaantjeswedstrijd, daar ik bezig was en ben met mijn testen voor treinbestuurder staat de baan nog niet zo ver als we willen.

Havoc

Citaat van: Michael op 04 september 2014, 20:47:30 PM
Citaat van: Kautenbach op 04 september 2014, 18:26:04 PM
goed zo, tof zeg als dat zou gaan lukken!!

mocht het voor jullie helpen, de noorderburen gaan een week eerder met de forumbaan naar eurospoor, die hebben vast en zeker tips en tricks voor deze forumbaan ook!! Ik heb daar wel een aantal mensen die ik ken, dus als jullie behoefte hebben aan een sparringspartner... ;D ;D

koppelen met Blackboxen kan ook een hoop hindernissen overwinnen, en gewoon doen!!
Wim, om te zorgen dat je daar niet te vroeg staat, eurospoor is een week NA Leuven nl 24 t/m 26 oktober.

Lach er niet mee, ik heb ooit 1 week te vroeg in Utrecht gestaan.... En het was nog pokkeweer ook, te slecht om eens in het stad te gaan wandelen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Kautenbach


Valentijn


Zelf doe ik mee met een modulebak aan de minibaantjes wedstrijd.  :)
Deze kan later ingepast worden in de forumbaan.  Het zal dus voor de volgende keer zijn.

Valentijn
Groeten Valentijn - Loskaai - Okegem - Innes Mill - Luxor Sugarcane Valley - Cubana

mnieuwlaet

Door het afhaken van mijn broer, kan mijn minibaantjesmodule niet afgeraken voor de wedstrijd! Dit met spijt in het hart. Les voor volgende keer; werk alleen want ik ken mezelf beter dan de andere.
Ik zal me dan ook,van vrijdag tot zondag inzetten voor de forum baan. 1 afgewerkte drierailmodule en 1 die klaar kan zijn tegen de expo beiden dubbelsporig zijn ter beschikking,
mijn collega heeft geen module Mr zou sturing en rollend materiaal voorzien ook heel het weekend!

doomslu

Voorlopig dus één reactie en één module...  :-[
Valentijn, heb je een idee of er mensen uit Aalst kunnen komen?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *