Bezetmelding met m-rail icm S88

Gestart door Georg, 05 april 2014, 10:45:51 AM

Georg

Hallo,

Ik ben eindelijk verhuisd naar een huis waar ik de plaats heb om mijn treinbaan eindelijk terug te kunnen opzetten/plaatsen.

Ik had in het begin, zo'n 20 jaar geleden mijn eerste starters pakket van Marklin gekregen, ik ben daar stilaan mee verder gegaan, tot op de moment ik het ouderlijk huis heb verlaten, daar ik in ons appartementje geen plaats had.

Ik heb nog de oude m rails, ik zou graag mijn baan automatiseren, ik heb een ECOS 2, alle loco's zijn omgebouwd naar digitaal, de wissels zijn te schakelen via 3x de k83.

Onlangs heb ik bij de trein winkel eens gevraagd wat ik het beste bezetmelding kan plaatsen i.c.m. m-rail. De persoon zei mij dat ik beter alles overzet naar C-rail, echter heb ik eens de som gemaakt van wat dit mij zou kosten, en eerlijk gezegd zie ik dit zo niet direct zitten.

Mijn vraag is eigenlijk wat heb ik nodig, wat kan ik doen om dit werkend te krijgen. Ik heb gelezen dat ik een S88 zeker nodig heb en schakel/contact rails.

Mvg

Georg

anne w

Beste Georg,

Het kan met schakelrails, maar die zijn niet erg betrouwbaar en met contactrails, maar die zijn slecht verkrijgbaar, voor deze twee mogelijkheden het je S88 terugmelders nodig die werken op basis van massa detectie, de standaard voor Märklin C- en K-rails.

Railtechnisch gaat het makkelijker met de methode die de 2-Railders toepassen, S88 terugmelders die werken op basis van stroomdetectie (wordt er stroom afgenomen?), je isoleert een stukje middenleider, knoopt die aan zo'n S88 terugmelders en je terugmelder op dat punt is klaar.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Georg

Hoi Anne,

Bedankt voor de info, maar kan ik op het principe dat jij voorstelt, is wanneer een loc in mijn geval met sleper over dat punt rijd, maar wat met alle wagon's die de loc trekt, hoe kan ik deze laten detecteren ?

Mvg

Klaas Zondervan

De stroomdetectie werkt alleen via de sleper. Dus alle wagens die geen sleper hebben(en ook stroom afnemen) worden niet "gezien".
Als je alle voertuigen wil detecteren, dan zul je toch over moeten op massadetectie, en dat is met M-rail een lastige zaak. Dan zou je van elk railstuk één spoorstaaf uit de lipjes moeten halen, en met een isolatie ertussen weer terugzetten.

Anne stelt de stroomdetectie overigens iets te simpel voor. Je kunt het geïsoleerde stuk middenrail niet direct aan de s88-module verbinden, daar moet een stroomdetectieschakeling tussen.

PietB

Als je consequent van M rail gebruik wilt maken en niet te veel wilt verbouwen (zagen/breken en isoleren) gebruik dan een lichtsluis, bestaande uit een IR-led en een IR-fototransistor in het massa detectie principe.
Die detecteert een volledige trein net als bij een C of een K rail.

grt Piet.

Klaas Zondervan

Maar een lichtsluis detecteert geen losgelaten wagen als die buiten het zicht van de lichtsluis blijft staan.

PietB

Ik zeg ook niet dat het ideaal is maar het is een alternatief, zonder dat je moeilijk hoeft te doen met rails.
Het zelfde geld voor stroomdetectie, daar wordt een geloste wagon ook niet gedetecteerd.

grt Piet.

anne w

Citaat van: Klaas Zondervan op 05 april 2014, 11:50:23 AM
De stroomdetectie werkt alleen via de sleper. Dus alle wagens die geen sleper hebben(en ook stroom afnemen) worden niet "gezien".
Als je alle voertuigen wil detecteren, dan zul je toch over moeten op massadetectie, en dat is met M-rail een lastige zaak. Dan zou je van elk railstuk één spoorstaaf uit de lipjes moeten halen, en met een isolatie ertussen weer terugzetten.

Anne stelt de stroomdetectie overigens iets te simpel voor. Je kunt het geïsoleerde stuk middenrail niet direct aan de s88-module verbinden, daar moet een stroomdetectieschakeling tussen.

Er bestaan tegenwoordig meer S88 terugmelders met geïntegreerde stroomdetectie als separate stroomdetectie eenheden die weer aan een massa detectie terugmelders geknoopt moeten worden.

Inderdaad losse wagen detectie heb je niet, behalve dan passagierswagons met verlichting en een sleper per wagon, als je perse losse wagen detectie wilt, dan zul je naar C-Rails moeten, met M-Rails is het niet onmogelijk, maar wel erg moeilijk.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Klaas Zondervan

Citaat van: anne w op 05 april 2014, 13:34:20 PM
Er bestaan tegenwoordig meer S88 terugmelders met geïntegreerde stroomdetectie .......
Weet ik, maar dan is het geen gewone s88 module meer. Maar precies wat je zegt, een s88 module met aangebouwde stroomdetector.

dani

#9
Ik heb in eenvorig leven geexperimenteerd met isolatietape met als voorbeeld iemand van bij de burdn (3 rail forum)  en in principe werkt dit met m rails vrij goed.

Op 1 van de rails breng je dubbelzijdig plakband aan als isolator en hechtmiddel in 1.  Dan plak je daarop alu tape of dun koperfilm... Die strip verbind je met een draadje op je s88 melder . Bij passage van een AC as zal dit massa krijgen.  En je hebt een contactrail voor S88.  Als je dan ook nog eens de "diosetruukjes" toepast heb je geen massaverlies op de "geisoleerde" railsecties.   

Dit principe werkt goed zolang je tape met goede hechting gebruikt.  Het is niet esthetisch optimaal maar wel veel minder prutswerk dan een rail losmaken, isoleren  dan weer vastmaken op de bedding zonder de isolatie te doorprikken!

Test het gewoon eens op een stukje rail...  Voor bvb een schaduwstation is dit simpel en goedkoop!
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

anne w

Nog een opmerking over losse wagen detectie, als je als laatste wagon altijd een wagon neemt met een sleper en je sluit een sluitverlichting, of een weerstand aan op deze sleper en op de wielassen, dan heb je altijd een zodanige detectie dat een treinbreuk gesignaleerd wordt.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Georg

Bedank voor jullie info. Ik heb wat rondgekeken en ben toevallig op de viesmann 5233 bezetmelder gekomen.
Zou ik hiermee wat kunnen aanvangen? Wanneer ik bijvoorbeeld net na een wissel de middenrail isoleer, verder alles zo laten en byvoorbeeld bij een volgende wissel hetzelfdz doe. Elektrisch gezien is deze strook dan geisoleert van de rest?

Het wil dan zeggen dat er tussen de 2 wissels die detectie opzit en zolang de lok met alle wagons erachter over die strook rijd dit als bezet aanziet, ik spreek over ongeveer 1 meter.

Grtn

Klaas Zondervan

Dit is zo'n s88 module met ingebouwde stroomdetectors. Maar die ziet alleen de loc en stroomafnemende wagens. Als alleen de loc stroom afneemt, dan worden de wagens niet gedetecteerd.
Verder denk ik dat er wel goedkopere oplossingen zijn. Kijk b.v. eens bij Rosoft.

anne w

Beste Georg,

Bij zowel Viessmann alswel de andere grote Duitse fabrikant, LDT, kost zo'n terugmeldunit ca. Euro 60 voor 8 meldstukken, bij Rosoft (Hollands bedrijf) Euro 36,50 voor 16 meldstukken, bij Digikeys Euro 49,95 voor 16 meldstukken, allemaal gepubliceerde websiteprijzen.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Georg

Beste Anne,

Ik heb even gekeken bij Rosoft, wat jij dan bedoelt is de S88SD16-n ?

Mvg