Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

rails oversteken aan het station

Gestart door 59erke, 04 april 2014, 18:36:26 PM

59erke

Hallo Forumleden,

Graag even jullie mening gehoord ivm bovenstaand onderwerp.

Voor mijn huidig Belgisch N baantje ben ik bezig met de bouw van de perrons.
2 perrons voor 3 sporen. Mijn vraag is nu hoe jullie de oversteek voor reizigers van perron 1 naar perron 2 realiseren.

Mogelijkheid 1
Bij het grootbedrijf zie ik dat reizigers deze oversteek kunnen maken via een spoorwegovergang die op het einde van de perrons
gelegen is (allez, toch in de stations in mijn omgeving). Aangezien ik geen spoorwegovergang voorzie is dit geen optie

Mogelijkheid 2
Een voetgangersbrug, maar is dit niet typisch voor de Duitse spoorwegen ?

Mogeljkheid 3
Perrons op het einde voorzien van een helling en houten loopplankjes over de rails leggen. Maar wat dan met de veiligheid ?

Mogelijkheid 4
Ondergrondse voetgangerstunnel. Maar aangezien mijn baantje zich situeert in een landelijk stationnetje ergens in de Belgische ardennen omstreeks de jaren 80-90 denk ik niet dat deze realistisch is.

Eventueel andere mogelijkheden ? Alle tips zijn welkom.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

TBCédric

een oversteek voor voetgangers na de perrons? Peter VG heeft zoiets op zijn baan dacht ik?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

OlivierV

Voor tijdperk III is zoiets zeker realistisch en kan je gerust naar PeterVG's Hamsart kijken.
Voor tijdperk IV/V weet ik niet of het wel realistisch is. Al denk ik dat het gerust kan voorvallen ergens in de Ardennen...

Nu zie je hier in Schellebelle niet ver van mij dat men daar met een ondergrondse doorgang zit en dat station is in lange tijd niet vernieuwd geweest...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

bruureke

Hier in Geel is het hele lange tijd ook gewoon een geklinkerde overgang van een meter of 2 breed geweest, de trein stopte dan juist voor de oversteek en de er moest dan iemand van het station staan om aan te geven of er niets aankwam langs de andere kant. Veiligheid nihil dus. Hier zijn het wel maar 2 sporen met aan elke kant een perron.

PeterVG

Als je voorbeeld in de Ardennen ligt tijdens tijdperk IV dan is een voetgangersoverweg de normale toestand.
Een ketting beveiligde de overweg. Deze werd weggenomen door het stationspersoneel als sporen kruisen veilig was. In de Ardennen werd meestal de deur van de wachtzaal naar het perron op slot gedaan en pas geopend vlak voor de aankomst van de trein. De reizigers konden dan onder begeleiding naar hun perron wandelen.

https://www.flickr.com/photos/petervangestel/6365368481/in/set-72157622247123377

Klaas Zondervan

Je ziet in België toch heel vaak dat een station tegen een overweg aanligt, en dan wordt die overweg gebruikt om van het ene naar het andere perron te komen.
Soms gaat dat over een viaduct, zoals bij St. Mariaburg en St. Kathelijne Waver.
En in Hove heb ik een loopbrug gezien.
Een tunnel heb ik ook wel ergens gezien in een landelijk stationnetje, maar ik kan niet meer terugvinden waar dat was.

thor

Een voetgangersbrug moet kunnen, zie foto's Station Athus, bv via Wikipedia.....
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

marc goovaerts

Op het Franstalige zusterforum is er eens een uitgebreid draadje geweest over voetgangersbruggen aan stations.

HYA

Hoi Koen,

Eind jaren 70, begin 80 zijn de tunnels gekomen. Het was het moment dat men overwegen had vervangen door bruggen en de oude overwegen afsloot (straten werden dus in twee gekapt). In plaats van de overwegen kwamen terwille van fietser en voetgangers tunnels.
Men vernieuwde kleine stations (1 spoor in elke richting) en bracht ook daar tunnels aan.

Voorbeeld Lede:
Oud station met overgang: http://rixke.tassignon.be/spip.php?article125&lang=fr
Nieuw station met tunnel: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Station_Lede_-_Foto_5_(2009).png

Ook bv. Erembodegem heeft een tunnel

Michael

Koen in Lustin (lijn 154) vind je een tunnel zie onderstaande foto's






Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

59erke

Allemaal bedankt voor jullie mening.

Ik ga er nog is een paar nachtjes over slapen en dan kijken wat praktisch het meest uitvoerbaar lijkt.
Zal waarschijnlijk een oversteek of een tunnel worden.

Resultaat zullen jullie wel zien in mijn draadje "mijn eerste N baantje"
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

stevend

Ook in Torhout is een verbindingstunnel aangelegd.
Het station is gelegen op lijn 66 Brugge - Kortrijk en telt 3 sporen , waarvan
nu nog slechts 2 in gebruik zijn.

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Station_Torhout_-_Foto_4_(2010).png

Wanneer dit aangelegd is is voor mij ook het raden, maar dat licht toch ook al "gans m'n weten" .

swarol

Enige  jaren geleden moest ik in Gent zijn en daar waren gewoon oude kasseien en ik denk treinbils in de grond. Was onbewaakt om van perron naar perron te gaan, hadden daar ook een oeroude lift waar nog een man naar beneden moest kruipen om ergens een hendel over te halen.
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

janjozef

In kontich ligt een tunnel en 50m verder staat er nog een metalen overbrugging.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.