Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche

Gestart door Kautenbach, 02 april 2014, 19:18:20 PM

Kautenbach

die dwarsliggers liggen idd expres beetje rommelig, nog wel ietsie rechter gelegd voor een aantal exemplaren...

de vakantie naar t zuiden van Frankrijk erop zitten vriendin (nu nog vriendin..) ook om, Frankrijk is top, YES!!! we zijn door de Drome gereden, errug mooi daaro, en een fraaie enkelsporige diesellijn dwars door de Drome heen, vanaf Grenoble naar beneden, en ook een lijn langs Die (waar vlakbi een lavendel stokerij staat, damn, geen foto's sukkel ben ik toch.. >:()

In de vakantie veel foto's gebakken van Franse stadjes, en vooral hun huizen erin, toch een heerlijke sfeer hoor, blij met de keuze nu voor t Franse gaan;

Tijdens de vakantie het baanplan uitgetekend, de uitslag op de achtergrond erbij gemaakt, paar impressies geprobeerd te krabbelen om een indruk te geven, t stationsgebouw uit ontworpen, de loods komt toch los te staan van het gebouw (denk ik...., mock ups gemaakt van beidde opstellingen) en begonnen met de bouw van het stationsgebouw, in de 2e week maar niks aan de hobby gedaan ;D ;D ;D

de hoogte verschillen zijn wel lekker, maar best lastig , van 40 cm onder spoorstaaf bij t riviertje onder het viaduct , tot 70 cm boven de spoorstaaf, en de bovenkant achtergrond ongeveer 85 cm boven de spoorstaaf

t kapelletje op de berg maak ik denk ik in ongeveer schaal TT, om groter hoogte verschil te simuleren ;D

Ook t stadje aan de rechter kant is redelijk ver uitgedokterd, vooral ook op de doorkijkjes gelet, al ff fotootje van een frans plaatsje erbij gezet..

meer foto's ook van de bouw van de (geveltjes) van het station volgen nog..














Steam.N

Wim, dit is alweer een veelbelovend ontwerp !!!
Ik ga het met veel interesse volgen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Mooi tekenwerk. Geeft gelijk een idee waar je naartoe wil ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

renstimpie

Beste Wim,

https://www.google.be/#q=thines+ardeche   Iets verder dan Joyeuse in die fantastische streek.  ik dacht jouw dorp daar in te herkennen ;)

Met vriendelijke groeten

Tim

Kautenbach

merci, lekker linkje Tim, ik ken die hele omgeving niet, geeft wel aardig idee van het kerkje wat op het inker gedeelte bovenop de berg moet komen ;).

Ben dus in de vakantie lekker aan het prutsen geweest om de gevels van het station op foamkarton te zette  en uit te snijden, voor mij helemaal nieuw materiaal, ik werkte met gewoon karton, ect ect. een van de argumenten was de dikte van heet karton, om zo goeie dikke negges te krijgen, de kozijnen liggen nu lekker ver terug in de gevel, ook maakt je makkelijk de siersteen ornamenten en hoekstenen in dat spul.

Nu ook studeren op de stad, in de stadjes zelf zie je veel gepleiserde gevels, als je stadjes van een afstand bekijkt veel natuursteen, hoe doen ze dat? Veel gezien dat de gebouwen in natuursteeen uit de omgeving worden opgetrokken, en vaak de voorgevel, en soms zijgevels, en ook de achtergevel, worden gestuct, maar niet altijd, ga ik ook maar eens proberen binnekort, voorgeveltje uit foamboard en dan natuursteen geveltjes, veel voorbeelden van geveltjes op de foto staan ;D

twijfel beetje loods van t gebouw vast (nadeel, goederenloods aan t perron, kwam wel voor) of los aaan extra spoor, nadeel hier, minder ruimte aan de straatzijde vd loods
















mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Goed gezien, die bouwwijze.  later eens checken of dit in N ook goed werkt ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Kautenbach

... zo, vandaag thuis werken en ff uurtje aan t aanklooien geweest, de modules voor t station zijn nagenoeg voorzien van hun sporen, ook de opstelling vd goederenloods is definitief zo, er komt dus n eiland perron van dik 2 meter tussen spoor 2 en 3. Op de module die ik al eerder liet zien is nu goed te zien hoe en wat het emplacementje, met kort omloopspoor, eruit komt te zien. T ziet er nog wat rudimentair uit maar daar komt nog wel verandering in ;)

Ik dacht op het emplacement eerst nog een kleine graan overslag met n paar silo's neer te zetten, maar daar zie ik toch maar vanaf ;)

De plek van de kleine 4 sporige ringloods zoals bv Autun (1e pagina in het draadje) is te zien, met een kleine draaischijf (Heljan, draait)

Achter het station komt dus een flinke steunmuur om de steil berg daarachter tegen te houden, zal wel leuk effect geven denk ik.

nu beginnen met het afbouwen, maar eerst de lichtbakken met fries. Michael heeft de LED's binnen, ben benieuwd naar de licht opbrengst tov TL










Stedahult

Hmm, je gaat lekker snel. Ga ik volgende week ook maar eens doen  ;)
Mvh. Steef

mark7758

Wim heb je al aan de seinen gedacht. (Heb nog wel een pdf van het seinregelement SNCF liggen. Natuurlijk in het Frans. :) )
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Kautenbach

hoofdpijn Mark krijg ik ervan, dus alle hulp meer dan welkom ;D. Ik zoek ook nog n leverancier van die Franse wisselstellers 8) 8)

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

doomslu

Mark, op jouw laatste link staan enkele accessoires waarvan ik denk dat ze ook op een Belgische baan zouden bruikbaar zijn.
Goede tip! (Hoe gaan we dat onthouden?)  ???
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *