Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche

Gestart door Kautenbach, 02 april 2014, 19:18:20 PM

marc goovaerts


mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Kautenbach

goeie linkjes, Mark, wat maakt je dag... nou, Mark vandaag voor mij, haha ;)

PeterVG

Zie ik het goed Wim?
Ditmaal geen Tillig sporen maar wel Peco?

Kautenbach

bijna Peter; hoofdsporen idd Peco, engels wissel en wissel naar t emplacement wel Tillig; reden is de hogere betrouwbaarheid van Peco bij het omleggen. Ook met tortoise lopen Tillig wissels som net niet lekker om, ik zit nu weer te prutsen (haha doe ik altijd .. ) met het engelse wissel, is een kort engels wissel van Tillig, erg mooi, maar door de doorlopende tongen leggen ze heel moeilijk om.
Wel een pragmatische keuze dus, want Tillig is vele malen mooier..

oh ja... ik had ook nog n aantal Peco wissels op de plank, scheelde wel in de overwegingen ???

PeterVG

De minpuntjes van tillig bij het omleggen zijn me bekend. Vandaar dat ik zware wisselmotoren van ' Train America Studios' gebruik. Al zijn die intussen alweer een paar jaar niet meer verkrijgbaar. Hier heb ik in het verleden een keer een draadje over opgestart. Tortoise is inderdaad niet de beste keuze voor Tillig. Uiteindelijk ben ik best tevreden met mijn mechanische omlegging. Niet duur en zeer betrouwbaar. Een korte engelse wissel van tillig zou ik nooit meer in mijn baan plaatsen. Langere stoomlocs zoals mijn T29 blijven er altijd haperen. Gelukkig zit in Hamsart dit onding op een weinig bereden spoor.

Kautenbach

dat engelse wissel ligt idd ook in mn emplacementje, juist vanwege de goeie goneometrie van de wissels dan, 2 enkele wissels achter elkaar ook wel geprobeerd, lag minder mooi, keuzes he ;)

als de hoofdsporen maar goed bereikbaar zijn en wissels daar betrouwbaar genoeg werken, ik rij trouwens wel goed met een 4 assige diesel door t engelse wissel 8)

mark7758

Wim. probeer eens een LEMACO of FLUQUERX wissel motor. Oerdegelijk. Heb ze al bijna 10 jaar in gebruik op Haut du Lain en alweer 6 jaar op Rogeville. En pas 1 keer een motor moeten vervangen. Maar dat was overduidelijk een bedien foutje. :(
En ik ben nog op zoek naar die link voor die Franse wisselsteller. Heb hem wel ergens gezien. :)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Kautenbach

hey Mark,

Wat maakt mn dag, het vevolg haha, wederom merci :D

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Kautenbach


Stedahult

Wim, ik gebruik op Sdr. Omme de ondervloer aandrijving van Glöckner.
Je hebt gezien dat alle Tillig wissels bij mij in een ronding liggen. Deze aandrijving
is simpel en goedkoop en functioneert zonder problemen. De tongen blijven
niet hangen, maar gaan gewoon op een natuurlijke manier om.
Ze zijn te verkrijgen via Han Zijlstra. Voor het geval je wil testen, kan
ik je er een paar toesturen om te proberen. Heb er 20 liggen.
Mvh. Steef

Kautenbach

hoi Steef,

Klinkt goed, en bedankt voor je aanbod, ik zou er wel een paar willen testen, heb geen haast trouwens, dus meenemen naar Leuven, samen met die Arcitec dakpannen is misschien ook optie? deze dag ook alweer goed, gaat lekker zo ;D

Zaterdag morgen komt Michael LEDs brengen en hopelijk ook ff tijd om lekker over lijn 154 en de vorderingen te ouwehoeren, tot zaterdag Michael ;)


Michael

Komt goed Wim, daar maken we zaterdag tijd voor. Hoop dat ik de leds niet vergeet mee te nemen. (geintje)
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

mark7758

Wim maak je borst maar nat. Ik heb denk ik meer als 30 Mb aan leesvoer voor je. Zit nu al ruim over de 300 pagina's.  :)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.