Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche

Gestart door Kautenbach, 02 april 2014, 19:18:20 PM

Kautenbach

Saint Tourbière dans les Pays de Vînez;

Het is mei midden jaren 80 in Frankrijk, in het zuiden is het al heerlijk warm, de grote droogte en de bijbehorende verkleuring van het groen naar verdord geel heeft nog net niet plaatsgevonden in Les Pays de Vînez, een streek in de Ardeche.
Op een kleine heuvel in het groene landschap ligt, langs de Route National, het kleine stadje Saint Tourbière.  Het is een pittoresk plaatsje, met een eeuwwenoude kerk, waaraan een gezellig pleintje ligt. Aan dit pleintje enkele Bar/Restaurants, een Bureau Tabac, de bakker, slager en diverse winkeltjes. Jeu de Boules is veel gespeeld bij de heren op leeftijd.

Enkele oude resten van de stadsmuur zijn nog te vinden aan de randen van het stadje.
Saint Tourbière heeft in het dal, net aan de andere kant van het riviertje, een station. Dit station had in vroeger dagen een belangrijke functie als ontsluiting van de omgeving. Het station beschikt over 2 perronsporen gelegen aan een eilandperron, een redelijk goederen emplacement, en een aantal opstelsporen. Het station heeft ook een klein depot, met draaischijf en een 4 sporige ringloods. Dit depot was in gebruik voor de locomotieven van de regionale treinen die vanaf het station vertrokken, maar ook in dienst bij een aantal opduwlocs, die de lange doorgaande goederen- en reizigerstreinen op dit sterk geaccidenteeerd traject ondersteunden.

Het station ligt ingekemd tussen een steile bergwand en een dal. De beperkte lengte van het station is opgelegd door het grillige landschap. Vanwege de beperkte breedte en het verloop van het dal is gekozen om het stationsgebouw tussen de sporen te plaatsen, zodat meer ruimte voor de sporen beschikbaar bleef.
Plannen om de gehele lijn van dubbelspoor te voorzien zijn afgeblazen, evenals de geplande electrificatie. Een van de redenen om niet te kiezen voor dubbelspoor zijn de uitgebreide wijzigingen van de kunstwerken. Vele tunnels en totaal 3 grote viaducten zouden aangepast/vervangen moeten worden.
Direct links van het station is 1 van deze viaducten te vinden. Het viaduct overkluist een grillig dal. Aan de andere kant van het dal, op een steile rotspunt, ligt de kapel Jasmin-Eglise. Bij de kapel ligt een klooster. Vanuit de toren van de kapel heb je een fraai uitzicht over de omgeving, en is ook het prachtige kronkelende verloop van deze spoorlijn te volgen.

Bijgaand enkele referentie beelden van dde sfeer van de baan..













Kautenbach

En dan in model:

Het ontwerp:

Er is lang gedacht over het ontwerp. Ik ben al enige maanden met verschillende opstellingen en varianten aan het puzzelen. Opbouw station, thema, gewenste zaken als een viaduct, bergen, stadje ect wil ik goed passend in het ontwerp hebben.Ook ben ikal anderhalf jaar geleden begonnen met het verkopen van ouder NS/NMBS/CFL materieel en heb ik er diverse SNCF modellen voor teruggekocht. 2 jaar geleden al begonnen met de bouw van het schaduwstation voor de baan Wolzerdange, dit station deed op Ontraxs! 2014 dienst als opstelstation.

Het nu gepresenteerde ontwerp is een evolutie van diverse ontwerpen. Een groot voordeel van lange tijd voor het ontwerp is dat er nog veel verbeteringen doorgevoerd kunnen worden. Als eerste heb ik bepaald waar de diverse onderelen van de baan komt, vervolgens heb ik daarvan mock-up gemaakt, bijgesteld, nieuwe mock-ups ect. De bijgevoegde foto's van de mock-ups dienen uiteindelijk als de basis voor het definitieve ontwerp. Het station, stadje, viaduct en kapel zitten op de juiste plek. Ook zitten de meeste zichtlijnen er al in. Een volgende verfijning in dit stadium is om het gehele plan te integreren in de juiste achtergrond. Hoe eerder je dit kunt doen, hoe beter. Goed te zien is het diepte effect bij bijvoorbeeld het grote viaduct.
Ook is te zien dat er tussen mock-up en defintief plan nog enkele verschuivingen hebben plaatsgevonden, zo is het stadje wat verkleind om beter aan te sluiten bij de achtergrond, en is de kapel verplaatst . Dor het verplaatsen van die rots kan ook de overgang tussen de modules verdekt worden uitgevoerd, de rots/berg met kapel zal als los stuk worden uitgevoerd ivm transport.

Het voorbeeld landschap is grillig. Dit wil ik ook in model nabootsen. Het effect van een groot landchap moet overkomen. Het spoorniveau is 1.15 meter boven vloerpeil. Aan de voorkant gaat het landschap naar beneden spoorpeil, tot ruim 35 cm ter plaatse van het viaduct. Als je bedenkt datt de bovenkant van de achergrond 80 cm boven het spoor uitkomt, heb je dus een hoogteverschil in de baan van 110 cm. De hoogste bergpunten (zonder bomen/bebouwing) zullen circa 40 cm boven het spoor uitkomen. Tel daar nog circa 30 cm bij op voor bomen/torens. Zeker van onderuit het dal naar de top van de kapel zal, met halverwege het viaduct, hopelijk veel diepte/hoogte geven.

De achtergrond is een compostie van verschillende achtergronden. De achtergrond is samengesteld door Jowi. Het rechterr deel van de achtergrond was al te zien op Ontraxs! De achtergrond is 7,75 meter lang, en is 1 compleet tafereel. De hoogte is 70 cm. De onderkant van de achtergrond ligt 10 cm boven de bovenkant spoorstaaf. Daardoor komen de bergen van de achergrond tot ruim 60 cm boven het spoor uit. Op het bijgevoegde baanplan is te zien hoe de achtergrond is afgestemd op het baanplan zelf. Het ontwerp is afgestemd op de achtergrond, zodat een goede integratie ontstaat tussen baan en achtergrond.
De grote lijnen van de baan zijn nu klaar, verdere invullingen komen tijdens de bouw. Het ontwerp van de stationsgebouwen, en de opzet van het stadje wordt nog uitgewerkt. Wel weet ik al welke sfeer de gebouwen en het stadje gaan krijgen; veel rode dakpannen en gepleisterde en natuursteen muren. Het viaduct zal van gips worden gemaakt. Er komt tussen het staton en het stadje een klein riviertje met een stuw/watervalletje. Het stadje zelf krijgt een grote kerk, en een pleintje. Rondom het pleintje 3 verdieping hoge huizen/hotel met winkels cafe ect. Op het plein oude platanen, met bankjes, fontein, beeld, heren die jeux de boules spelen, stokbrood ect. In het stadje wil ik dan een paar doorkijkjes opnemen zodat je door het stadje het station ziet liggen. Enkele sfeerbeelden bijgevoegd.

De komende tijd zal ik nog niet echt flink aan de baan bouwen, tenminste, niet aan de direct zichtbare delen. Ik zal eerst samen met Harold (Content) het schaduwstation automatiseren. Dit om een goed treinverloop te kunnen garanderen op een enkelsporige lijn in 2 richtingen (is nog niet zo   eenvouding bleek op Ontraxs!) Verder zal de fries, gecombineerd met een goede verlichting gemaakt worden. Deze klussen moeten voor oktober dit jaar klaar zijn, en in bedrijf zijn tijdens de grote modelspoor expo in Leuven.

De verlichting is een lastige keuze op zich. Er zijn 2 opties: TL verlichting of LED verlichting. TL verlichting geeft mooi licht, maar is zwaarder en kwetsbaarder. LED verlichtingen die ik tot nu toe heb gezien zijn zeelden overtuigend qua sfeer. Wel is de LED verlichting veel beter te intergreren in een gecombineeerde fries, bovenafsluiting en verlichtingsbak, en veel minder zwaar en kwetsbaar.











Dirkh

Ik had de mockup al op ontrax gezien maar nu met de bijgevoegde foto's  nog een beter idee van hoe het gaat worden. Prachtig om nog een Frans baantje te zien ontstaan.

Dirky


Herwig

Tourbières in de boekskes? De boekskes, da's voor TOV's (totaal onbelangrijke Vlamingen) en lellebellen (V/M) en dergelijke.

Tourbières-en-Ardèches komt zelfs al met die mock-up in dé MSM, zo veelbelovend.

Steam.N

Alweer een veelbelovend project !
Ga ik zeker volgen !!!
Succes.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

TBCédric

Die mock-up ziet er al goed uit. Wat gaat het baantje worden, Super?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Stedahult

Zat het nog eens te lezen, 7.75 meter lang.  :o
En dan zit ik te dubben of ik er 4.80 van zal maken...
Mvh. Steef

renstimpie


HYA


doomslu

Daar gaan we weer!  ::)

Jij maakt sneller banen dan dat ik een meter spoor leg.  :(

Succes er mee!  :D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Koen

Ziet er weer een prachtig project uit. Ik ben benieuwd naar de bouw er van.
Tof.
Dit draadje ga ik zeker volgen.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Durango

Ha Wim, jij blijft maar doorgaan. ;D Ik had de mockup al eerder gezoen op een bouwdag en Ontraxs. Gaat weer een pracht
stukkie werk worden denk ik. Het schaduwstation op Ontraxs had toch al veel weg van wat je hier laat zien toch.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )