Eerste experiment met de airbrush, NMBS HLD62

Gestart door reeves, 31 maart 2014, 17:29:16 PM

reeves

Na lang twijfelen en info vergaren over de airbrush en de verfjes er maar eens mee begonnen.....

Gisteren even langs de forumstand geweest omdat ze daar airbrush (les) gaven, goed gesprek gehad en zelf mogen proberen.

Dus thuisgekomen kon ik mij toch niet houden, verfjes op waterbasis verdun ik met Airbruhs medium,  werkt perfect!!

Een lokje dat ik nog had liggen, even m'n reeds opgedaane ervaring (niks ;D) erop losgelaten


voorkant


achterkant


zijaanzicht


dakpartij

Nog een paar iets scherper


zijaanzicht


zijaanzicht


dakrooster



neus, hier zie je ook nog een restant van een vorige wheatering, deze was aangebracht door iemand anders en heb deze toen ik de lok overkocht een sopje gegeven met dreft een warm water omdat het eigelijk niet mooi was, te veel verfplekken en met een penseel gedaan was echt niet mooi, toen de lok uit het sopje kwam was deze terug redelijk proper maar hier en daar bleef je "plekken" zien , een ideale lok dus om op te proberen


Graag jullie mening of eventuele tips.

O ja merci aan de lesgever!! (chef garde-Wouter)

Groeten Tom

dani

#1
niet onverdienstelijk voor een eerste keer zou ik zeggen.   (lees:  vrij aardig gelukt).

Alleen is het een beetje  "egaal" gedaan, bij echte verwering zie je vaak "aflopers" van vocht of olie , die langs de body af druipen, en ongelijke plekke, vooral rond de wielstellen.

Maar als beginnend airbrusher is het alvast een goeie start.  De rest komt vooral na veel oefenen en blijven oefenen en nog oefenen.    Ik ga volgen, doe vooral zo voort !

PS: mijn eerste poging was gewoon  "suck", dus deze van jou vind ik al heel goed gestart
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

oebr

sluit me aan bij Dani z'n opmerking, het 'vuil' ligt er iets te egaal op, maar van de plastic look ben je al verlost.
Maar in 1 keer kan je eigenlijk geen afgewerkte verwering bereiken. Dus als je de airbrush en liefst ook de olieverfborstel nog eens bovenhaalt is dit zeker al een goed begin.
enkele voorbeelden van extra stapjes: Met roestkleur zou je boven de neus - onder de ogen wat neerslag kunnen zetten / van onder uit op de zijkant wat opstuivend bruin / rond de uitlaten op het dak roetsporen / met de borstel (misschien lukt het nog om met water of white spirit te werken) inderdaad wat afdruipsporen vanaf bepaalde hoekjes laten komen
Zeker eens wat foto's er bij nemen, dan zal je zelf wel zien wat we bedoelen !
succes !
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

reeves

Geweaterde lok opnieuw gedaan:

Voor:

voorkant


achterkant


zijaanzicht


dakpartij


zijaanzicht


zijaanzicht


dakrooster






reeves


evan

Zeker en vast niet slecht Tom.  Ook bij de gele versie is de groene band niet compleet en dat kan Perfect.

Doe zo verder ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

doomslu

Ja, deze nieuwe pogingen zijn prima hoor.  :P
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

Sluit mij aan bij de andere collega's hier , véél beter.  ;)

JC2180

Heel netjes gedaan, leuk als je dat eenmaal onder de knie krijgt
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

reeves

Dank u,

De groene band bij de gele versie is eigenlijk een geluk bij een ongeluk, ik vond de treinen te zwaar geweaterde dus ik besloot om maar eens iets te proberen, met airbrush tinner en warm water kreeg ik de eerste wheatering er af  :o, maar bij het verwijderen ervan zag ik dat de groene band begon te verdwijnen op sommige plaatsen.
Eerst paniek,maar na het drogen viel het eigenlijk best mee.
Vond dit wel kunnen omdat er in het grootbedrijf ook loks zijn met (door de zon denk ik) "versleten-verschenen" strepen

Tom

Rangeerduivel

Komt meestal ook door de agressieve zeep-detergenten Tom

;)

GVL

De 6274 is goed geslaagd, Tom.
Het egaal bruine onderstel van de 6246 zou misschien wat variatie kunnen verdragen?
Groeten.

chef garde


Herwig

NIET  fout afgelopen:  die gele 62 ziet er echt  mat-verweerd realistisch uit, zij het    -naar verluidt-    per ongeluk.... .
En nu trachten dit bewust te herhalen, voorzichtig... .