verlichting

Gestart door swarol, 27 maart 2014, 17:24:03 PM

Dirky

Johnny, bij die retrofit lampen zitten de drivers IN de buis. En geloof me, die gaan ook met energie lopen... Maar dat merk je amper, en dus is de klant tevreden.  :)

Klaas Zondervan

Citaat van: milocomarty op 31 maart 2014, 01:46:21 AM
Verder geeft het niet Klaas, zijn wel meer mensen die ook nog LP's spelen  en zeggen dat de CD niet klinkt..
Over CD's hoor je mij niet klagen. Ik vind mp3 ook goed genoeg. :)
Maar met dat tabelletje wat je laat zien kan ik niet goed uit de voeten. Het is een citaat, maar waar komt dat vandaan? En ik zie nog steeds geen lumens staan. Kortom, op deze manier blijven we in een kringetje ronddraaien en kan ik nog steeds geen goede kosten/baten vergelijking maken.


SuSke

Citaat van: Klaas Zondervan op 31 maart 2014, 13:52:44 PM
Citaat van: milocomarty op 31 maart 2014, 01:46:21 AM
Verder geeft het niet Klaas, zijn wel meer mensen die ook nog LP's spelen  en zeggen dat de CD niet klinkt..
Over CD's hoor je mij niet klagen. Ik vind mp3 ook goed genoeg. :)
Maar met dat tabelletje wat je laat zien kan ik niet goed uit de voeten. Het is een citaat, maar waar komt dat vandaan? En ik zie nog steeds geen lumens staan. Kortom, op deze manier blijven we in een kringetje ronddraaien en kan ik nog steeds geen goede kosten/baten vergelijking maken.
Gewoon even google gebruiken geeft je: http://www.ledstripwinkel.nl/blog/ledstrip/lichtopbrengst-ledstrips-in-lumen/
en daar zal je zien dat er de lichtopbrengst per m strip staat aangegeven.
Wil je dan de vergelijing maken met TL-buizen, dien je die waarde ook relatief te maken per m buis.

Wat ik in dit hele verhaal mis, is de lichtopbrengst in functie van afstand en spreiding. Dat is volgens mij het enige duidelijke en objectieve vergelijkingscriterium voor wat zichtbaar is. Het aantal lumen wordt gemeten op een vastgelgde afstand tov de bron. Het aantal lux op afstand "x" en hoek "alfa" is interessant.
Bij TL buizen ga je goede armaturen moeten hebben om die spreiding optimaal te hebben (spiegels boven de lamp) anders ben je helft van je lichtopbrengst naar het plafond aan het sturen.
Ledstrips zijn daarentegen vrij gericht in 1 richting, waardoor je er weer meerdere naast elkaar moet hebben om een egale verdeling te krijgen.

Een voordeel van de leds is de ovegang dag-nacht bij het gebruik van rgb-strips. Begin daar maar eens aan met TL buizen.

Verder mist in dit hele vergelijkingsverhaal ook de evaluatie van de plaats en eigenlijke toepassing.
In een frieslijst aan een vrijstaande baan op een tentoonstelling denk ik dat je inderdaad gaat voor gering gewicht en laag breukrisico, dus leds.
Voor de vaste baan op de zolder speelt dit geen rol meer, want daar ga je zelfs "werk"verlichting plaatsen die een veelvoud aan licht geeft als je wil werken aan de baan.

M.a.w. als we iets willen vergelijken, laat ons dan a.u.b. ook alle parameters meenemen in die vergelijking en ons niet gewoon blindstaren op een reeks getalletjes die voor de meesten onder ons zelfs nog geen betekenis hebben.

PS: neem het van mij aan dat in de industriële wereld verlichting een heuse studie is, waar veel meer bij komt kijken dan alleen maar het aantal lumen en W verbruik voor een bepaalde vooropgestelde levensduur.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirky

Er ontbreken nog veel te veel gegevens om hierover verder door te bomen. In de pro-wereld is een levensduur van 50000 uren zowat een gebruikelijke standaard geworden. Veel fabrikanten zijn dan wel geneigd om de LEDs te "overdriven". Dat genereert weliswaar meer licht maar dan gaat de levensduur naar beneden. Met de lijstjes/datasheets op de webshops kan je dus helemaal geen vergelijkingen opstarten... De grote spelers waarmee ik dagelijks werk (Philips, Osram, Sharp, Xicato,...) stellen hierover de nodige gegevens ter beschikking. Dat laat ons toe wel JUIST te vergelijken.

Voor ons zijn die Chinese speletjes vaak voldoende omdat we nooit verwachten binnen 50 jaar nog met dezelfde LEDs aan het werken zijn...

bellejt

Dirk , de "lampen" die ik heb gekocht voor het aquarium zijn eigenlijk gewoon 2 rijen ledstrips van 1,5 m naast elkaar in een glazen (plexi) omhulsel in de vorm van een TL buis.Aan 1 uiteinde zit gewoon een koppelstukje dat past op een ledtransfo 12V /5 amp.Totaal verbruik is 36 W.En meer dan voldoende lichtopbrengst (8000 K).Zou wat beter moeten kijken maar geloof dat het 5050 leds zijn.De man laat ze speciaal maken want ik had gekeken op internet en zijn daar vrij duur.Hebben een heel goede lichtopbrengst want je verliest niks naar de bovenzijde.Denk dat ik er nog wel 1 of 2 ga halen voor het schaduwstation of waar ik veel licht nodig heb om te werken.Nu hangt in het schaduwstation een waterdichte lichtslinger (kerstverlichting) van 10 meter.Verbruik is amper enkele watt maar ook veel minder lichtopbrengst.Meer is eigenlijk niet nodig in een schaduwstation.Daarom de naam schaduwstation hé ,LOL.

Martin Welberg

Klaas, het lumens gedoe staat achter het verbruik in W per meter...

Als mensen liever bij TL bakken blijven so be it. Gebruik al sedert 2006 ledstrips in de werkblad verlichting van keukens en krijg daar niets anders dan lof over. De verlichting is mooi egaal en mensen hebben tijdens het werken in de keuken bijna geen last van valse schaduwen.

Tijdens OntraX 2012 was ik een van de weinigen met leds in de fries en heb 50x en plus op een dag vragen moeten beantwoorden, was dan ook een van de weinigen in de 30 banen die er stonden. In 2014 kun je al zeggen dat het minstens 50 / 50 was. Rara waarom zou dat zijn ? Heb daarnaast zelf al sedert 2010 de leds op 70cm boven m'n baan hangen en deze geven meer dan voldoende licht..
Zeg hierbij dat led de toekomst is..

Verder onthoud ik me van verdere led discussies in de toekomst, mochten mensen vragen hebben doe dat maar per PB.

swarol

Wat een vraag over licht aan het licht kan brengen  ;)
Groetjes Swa
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Klaas Zondervan

Kijk, nu hebben we tenminste wat getallen voor een vergelijking. Dus even wat sommetjes maken.

Laat ik beginnen met een standaard TL armatuur van 36W als referentie.
Zo'n armatuur kost in de bouwmarkt 15 euro. De lichtopbrengst is 3350 lumen, en met het voorschakelapparaat mee verbruikt het 40 watt.

Nu gaan we eens kijken naar die 5050 ledstrips van de ledstripwinkel. De warmwitte uitvoering verbruikt 14,4 W/meter en levert 753 lm/m (ik neem hier het meest optimistische getal)
Gaan we dit omrekenen naar de 3350 lumen van de TL balk, dan hebben we voor dezelfde lichtopbrengst 4,44 meter nodig. Het elektriciteitsverbruik is dan 14,4x4,44 = 64 W.
Die strip kost bij de ledstripwinkel 140 euro voor 10 meter. Dus 4,44 meter komt op 62 euro.

Resumerend:
TL 3350 lumen, aanschaf 15 euro, verbruik 40 watt
ledstrip 3350 lumen, aanschaf 62 euro, verbruik 64 watt

En dat is precies het punt wat ik wilde maken, ledstrips zijn zowel in aanschaf als in elektriciteitsverbruik duurder dan TL verlichting.
Dus laat niemand beweren dat ledstrips voordelig zijn, want dat is gewoon niet zo.

Een ander punt is dat ledstrips steeds meer worden toegepast omdat ze makkelijker zijn in de montage. Je kunt ze eenvoudig wegplakken op de plek waar je ze wil hebben, en ze wegen bijna niks.

Dus mijn advies aan Swarol is: Als het gaat om werkverlichting boven je spoorbaan, koop gewoon 1 of 2 TL armaturen van 36 watt. Naar keuze kun je er dan 1 of allebei aanzetten, al naar gelang je lichtbehoeft op dat moment.


Martin Welberg

Je hebt helemaal gelijk Klaas...

dani

Citaat van: Klaas Zondervan op 31 maart 2014, 16:53:56 PM
De warmwitte uitvoering verbruikt 14,4 W/meter en levert 753 lm/m (ik neem hier het meest optimistische getal)

Die strip kost bij de ledstripwinkel 140 euro voor 10 meter. Dus 4,44 meter komt op 62 euro.

toch even reageren....     P= U x I   (vermogen = spanning x stroom.)

Een strip goedkope LEDs =  20 stripjes van elk 3 LEDs die elk 20 mA (= 0,020 A)  verbruiken (per stripje van 3)
Dan is het vermogen hiervan aan 12V DC  =         P =  12V x  (20 x 0,020A) =  12 x 20 x 0,020  =  4.8   WATT   en geen  14,4 watt

Een rol van 5 meter goedkope witte LED strip (geen 5050's) koop je  voor  maximaal 10 euro  dus met je aankoopsom zit je er ook naast.

Zelfs als je  3 strips naast elkaar zou kleven, zit je nog maar aan je 14,4 Watt   (dan klopt het wel)  en aan 30 euro.

De lichtopbrengst van de "goedkope" strips is toch wel vrij gunstig volgens mijn ervaring.



Met cijfers slingeren is makkelijk, maar zijn we de boel niet aan het "overbelichten" voor Swa ?

VOlgens mij zoekt hij gewoon een simpele manier om wat extra licht te hebben.
Ik dacht meteen aan LED strips, maar na dit topic is me duidelijk dat TL nog steeds een valabel alternatief is.
Dimmen is dan wel weer moeilijker met TL 's
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

bellejt

als je de vergelijking maakt met mijn aquariumlampen dan kom je stukken goedkoper uit.Aanschaf voor  1 meter is 30 euro + 5 euro voeding=35 euro.Verbruik is 25 W en 6500 lumens.Ga nog wat kleiner en je hebt +-3350 lumen voor 25 euro met een verbruik van amper 18 W.Is mijns inziens stukken goedkoper.Als het als bijverlichting is dan kan je er eentje kopen in rechthoekvorm voor dezelfde goedkope prijs.
Mijn aquarium is 70 cm diep en op de bodem heb je evenveel lichtopbrengst met de 2 ledlampen 36 W als met 3 TL's van 58 W.Is toch een vrij groot verschil in verbruik. (totaal 75 W of 180 W aan TL)

Klaas Zondervan

Dani, met cijfers slingeren is inderdaad makkelijk, als je zomaar wat cijfers bij elkaar slingert.
Maar ik heb gewoon de cijfers bij elkaar gehaald die de leverancier van die ledstrips zelf opgeeft.
En die zegt (voor de betreffende ledstrip) dat het 14,4 watt per meter is en dat je daarvoor 753 lumen aan licht krijgt.
Dan kan je wel voorbeelden aanhalen van strips die minder verbruiken, en ook minder kosten, maar dan zal de lichtopbrengst ook minder zijn. Dus als je dat getal er ook bij haalt, dan gaan we eens een nieuw rekensommetje maken.

swarol

Hahahaha Dani wou maar een lichtje op mijn tafel........... ;D
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

dani

Citaat van: Klaas Zondervan op 31 maart 2014, 19:14:29 PM
Dus als je dat getal er ook bij haalt, dan gaan we eens een nieuw rekensommetje maken.
Inderdaad  daarom dat ik 3x strips naast elkaar telde en dan heb je hetzelfde verbruik en ongeveer zelfde lichtopbrengst als met 5050'ers.    Versta me niet verkeerd, je kan heeeel diep gaan in deze materie en ik wil daar eens een thema avond aan wijden indien interesse (lol)  maar ik weet niet of topicstarter hier echt veel aan heeft nu.

Citaat van: swarol op 31 maart 2014, 19:33:03 PM
Hahahaha Dani wou maar een lichtje op mijn tafel........... ;D
Inderdaad dat was de bedoeling dacht ik ook :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.