verlichting

Gestart door swarol, 27 maart 2014, 17:24:03 PM

swarol

Heeft iemand misschien een tip om verlichting boven een tafel te plaatsen... Mijn probleem is namelijk diabetisch en men zicht verschild met de dag.... Nu zou in een verlichting willen plaatsen zoal bij een aquarium ... Men tafel is 2m20/1m20 ..  De tafel staat tegen een muur, links een venster en rechts en kort muurtje, het zou mobliel moeten blijven want om aan de tafel te werken moet ik deze verrijden.. Thx bij voorbaad
Groetjes Swa
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

dani

je zou  met LED strips kunnen werken die je plakt op een lattenframe boven je tafel.
Je kan die makkelijk op maat snijden , ze werken op 12V en je kan ze ook makkelijk dimmen naargelang nood of smaak.

Ik gebruik dit systeem met LED strips voorin schaduwstations  en onder mijn station "Zuid Hoog" om de onderliggende  scene te verlichten.   Werkt goed en kost weinig.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

swarol

Dat is een idee thx dani
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Dirky

Als je zicht soms vermindert Swa, denk ik dat LED strips niet voldoende licht zullen geven. Ik zou opteren voor bijvoorbeeld een T5 fluo buis van 80 Watt. Zo'n ding geeft 7000 lumen en mits de juiste ballast kan je nog dimmen ook.

Je mag me steeds een berichtje sturen mocht dit je interesseren. Ik kan vrij goedkoop aan dergelijke spullen geraken...

Klaas Zondervan

Waarom kiezen voor een T5 buis? Die dingen zijn veel duurder dan een standaard TL buis, en geven nauwelijks meer licht voor hetzelfde elektrisch vermogen.
Voor ledstrips geldt dat in nog veel sterkere mate. Wil je net zoveel licht als een TL buis, dan betaal je een veel hogere aanschafprijs.

swarol

Heb tl buizen met natuurlijk licht, maar moet deze boven men tafel kunnen hangen zonder dat ze de baan hinderen... Bij het aansluiten van de rails of scenery maken zie ik het niet met gewoon kamer verlichting... En dit weerhoud me ervan momenteel de baan op te starten...gewoon bang dat ik weer opnieuw moet beginnen zoals de vorige omdat bij het testen fouten aan het licht komen die ik niet had gezien..... Daarom het idee zoals bij een visbak overal evenveel verlichting..... Het is dus een werk verlichting niet echt om de baan een sfeer te geven........ In elk geval al bedankt voor de tips doet deugt dat de draadjes worden gelezen en beantwoord
Groetjes Swa
PS: ben een leek met eletriciteit
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

dani

#6
je zou verwonderd zijn hoeveel licht die goedkope Chinese led stripjes geven.

Een voorbeeldje (met draadloze dimmer)  van een schaduwstation.
Om een referentie t e hebben : de totale lengte van de strip in het gehele station  (2m40 bij 2m) is  ongeveer anderhalve meter alles samen.

https://www.youtube.com/watch?v=Wyj05na-2Jo


De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

ceuleer

Citaat van: dani op 28 maart 2014, 14:32:04 PM
je zou verwonderd zijn hoeveel licht di goedkope Chinese led stripjes geven.

Dit is de max, ik ben een LED fan.
Meer dan genoeg licht, en het hangt nergens in de weg.  ;)

grz,
Gunter

jesse

Als je een goedkope ledstrips wilt kun je er ook via ebay er aan :    http://www.benl.ebay.be/itm/181228195719?var=480277632388&ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

Ze kosten maar 3.20 euro voor  5 m + gratis verzend . Je kan eens proberen je hebt nog veel soorten ledstrip........
Met mij hangen ze zelfs rond mijne velo er 3.5 m  en dat geeft goe veel licht :D .

swarol

Zodat zegt me wel iets  thx voor de tip Dani....bedankt Jesse ga zekere eens kijken
Groetjes Swa
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Peter

Zou zo'n Led verlichting ook voldoende zijn om mijn baan (beter) te verlichten.
Momenteel heb ik een dubbele TL lamp. Verlicht redelijk goed maar is toch wat weinig.
Ter info: Ruimte tussen (verlaagd) plafond en hoogte 0 van mijn baan is 122 cm
Met vriendelijke groeten
Peter

dani

Volgens mij moet dat kunnen zeker met "bright white"
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Dirky

#12
Peter, als je rekening houdt met prijs en met lichtsterkte is er nog steeds geen enkele LED configuratie die de 830TL kan vervangen. Als je goede TL's koopt, niet in de Gamma of den Brico, heb je een zeer hoog rendement met je TL verlichting. Hoe lang zijn je TL's? 1,2m of 1,5m?

swarol

Dacht eerst zal weer stomme vraag zijn van mij.... Maar zo te zien niet
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Dirky

Duidelijk bewijs dat er geen stomme vragen zijn, hé Swa  ;)

Ik wil er wel nog iets aan toevoegen:
LED strip zijn in vele omstandigheden interessanter omdat je ze echt kan plaatsen waar je het licht nodig hebt.  :)