Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Frans diorama (Spoor 0e)

Gestart door Cord, 23 maart 2014, 20:12:41 PM

sdz1976

Geen beloftes make die je toch niet kan houden he Floris  :P

Ik vind hem wel geslaagd zo, en nog belangrijker is dat je gewoon ziet dat je der enorm veel fun aan beleeft  :D 8) 8)

(zowel aan het bouwen als aan Floris zijn gezeik  ;D ;D )


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Cord

Dankjewel Samuel.
Er lol aan beleven daar gaat het toch immers om.
Citaat van: sdz1976 op 27 augustus 2018, 08:45:31 AM
Geen beloftes make die je toch niet kan houden he Floris  :P
Och, ik kan Floris wel uit de tent lokken door iets inelkaar te fröbelen dat voor geen meter klopt?  ;D
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Floris


Cord

USB-bootje
Het lijkt een beetje rustig, maar tussendoor ben ik zo nu en dan nog wel bezig geweest met dat kottertje. Hier volgt dus een soort van inhaalslag.
Het is een USB-bootje geworden omdat de verlichting brandt via een USB-kabeltje. Leek me wel makkelijk.


Het interieur van de stuurhut vanuit de binnenkant.


Vanaf de buitenkant is nog net het kompas te zien voor het stuurwiel. Verlichting doet een boel.


Ik heb het deel van de stuurhut een stuk naar achteren geplaatst...


Op die manier kreeg ik wat meer ruimte op het dek.


Er moest namelijk ook een toegang komen om benedendeks te komen.


Ook het vooronder is nu bereikbaar via een luik.


Het achterdek is nu wel een stuk kleiner geworden en dat touw moet nog wat netter worden opgehangen.


De uitlaat heb ik voor de stuurhut gezet.


De ketting van het anker moet natuurlijk nog op die lier komen.


Het anker.


Toplichten.


Die schijnwerper verlicht zo'n beetje het hele dek.


Er moet natuurlijk nog wel een en ander gebeuren aan het schilderwerk en het vistuig.
Maar voorlopig ben ik blij dat ik de worsteling met dit klote-kottertje heb overwonnen.  8)
Enfin, tot zover.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

SuSke

Mooi ding met heel veel detail.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

sdz1976

Vind het een zalig cool ding  8) 8) 8) :)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

modelbaanHO

Da's een mooi bootje geworden.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pierre

Poe hé ... da's een heel mooi bootje geworden. Top Wim. ;)
Groet Pierre.


Floris

volgens dat groene en witte licht in de mast is het alleen een veerpont. Maar goed, ik zou t gewoon laten zitten, ziet er gaaf uit. ;D
Sowieso erg sfeervol ding geworden!

Cord

Heren,
Hartelijk dank voor jullie complimenten.
Citaat van: Floris op 11 oktober 2018, 11:17:17 AM
volgens dat groene en witte licht in de mast is het alleen een veerpont.
Een bootje bouwen is wel een beetje een andere tak van sport. Met name als het gaat om de inrichting op zo'n kottertje, de verhoudingen die een beetje moeten kloppen, het tuig, de masten en natuurlijk de navigatieverlichting moeten wel een béétje in de richting komen.
Alles hoeft voor mij niet perfect te kloppen, maar geloofwaardigheid vind ik wel een dingetje. Dus heb ik me tijdens de bouw van dit bootje nogal verdiept in de visserij en ik ben dus niet over één nacht ijs gegaan.


De verlichting: naast de gebruikelijk boordverlichting voeren vissersschepen in de mast twee rondom zichtbare lichten boven elkaar, het bovenste groen en het onderste wit.
Vissersschepen mogen deze navigatieverlichting alleen voeren als ze daadwerkelijk vissen, anders zijn het gewone motorschepen. In de praktijk denken vissers daar heel anders over en wordt deze verlichting ook in de haven gevoerd en wordt het groen boven wit ook vaak gevoerd als het schip nog onderweg is naar de visgronden.


Maar Floris, we hebben beiden gelijk: het lijkt wat verwarrend maar veerboten en vissersboten voeren dezelfde verlichting. Er is wel één dingetje: die toplichten op mijn bootje horen rondom licht te geven en mijn lichtjes doen dat niet. Nou ja, als jij het niet verder vertelt dan heeft niemand dat door.   :o
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Floris

ah, grappig! Heb nog gauw gezocht of ik iets over verlichting speciaal voor vissersschepen kon vinden maar kwam t niet tegen. Oordeelde dus maar even gauw naar wat hier voor t huis langs vaart (met alleen wit licht) en de pont naar werk (met groen en wit licht). Was ik dus iets te snel. Nouja, deste beter!

Cord

#163
Over verlichting op bootjes. Misschien had ik beter even de bronvermelding erbij moeten zetten hoe of ik aan al die wijsheid kom.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Even genoeg over bootjes.
Ik zal dit draadje wat afstoffen en mijn laatste vorderingen laten zien. Ook heb ik de titel wat aangepast omdat schaal 1:48 niet correct is want dit is eigenlijk schaal 0 (nul).


Alweer een hele tijd geleden heb ik de kademuur behandeld met een spuitbus primer van de Action. Blijkbaar was de kademuur niet opgewassen tegen de agressieve stoffen uit die spuitbus en was een deel van de zorgvuldig aangebrachte stenen weggevreten.  :o


Een flinke wetwash met zwarte smurrie deed gelukkig wonderen.




De trap moet natuurlijk nog roestig worden.


En moet ik nog even verzinnen of wat voor soort steen dit gaat worden; laat ik het lijken op basaltblokken of maak ik de stenen meer geel.


Meer geel zoals bijvoorbeeld deze Franse brug.


Een van mijn laatste aanwinsten.
Ook ben ik bezig geweest om het straatniveau 3 cm naar achteren te bouwen zodat de straat wat breder werd en er eventueel een auto langs het trottoir kan staan zonder de boel te blokkeren.


Omdat de bodemplaat 3 cm dieper moest worden, moest er een nieuwe bodemplaat komen en moest de rails ook vervangen worden. Ik heb er voor gekozen om Fleischmann Profirails te gebruiken. Die rails is een millimeter of wat hoger en dat komt precies uit met het styreen waarmee ik het wegdek wil maken. Dus had ik met deze rails even een proefstukje gemaakt met klei.


Een stukje straatwerk. De bestrating rechts van het spoor heeft dezelfde stenen als tussen de rails. Links van de rails blijft voorlopig een slecht wegdek met asfalt. En kan ik er eventueel later nog voor kiezen om dat wegdek te voorzien van dezelfde stenen.


De rails steken nèt iets boven de bestrating uit en dat is handig als ik de rails wil schoonmaken zonder de bestrating te beschadigen.


Op dit uitstekende stuk kan ik natuurlijk nog iets van bebouwing zetten, maar dan ontneem ik het zich naar de garage. Op deze plek komt dus iets van een hijskraantje met allerhande rommel er omheen.


Inmiddels is ook de bestrating tussen de rails en de kade aangelegd. Rechts op de foto een deel van de trap die vanaf het straatniveau naar een lager gelegen deel komt te lopen.


Van bovenaf gezien: dat blauwe plaat is de onderste laag, een deel van het wegdek (wit) is aangelegd, het stukje rechts bij de groene pushpins komt later nog een gebouw.


En dat gebouw heeft inmiddels een wat vastere vorm gekregen. Als de houtlijm droog is wordt er van dat overstekende muurtje nog wat afgesneden. Meestal maak ik dit soort dingen wat langer of groter en dat doe ik omdat ik blijkbaar slecht kan opmeten.


Ik heb er gelijk ook maar even een terras met Franse tegels ingelegd. Ik weet nog niet wat daar allemaal gaat gebeuren: een gezellige pergola, wat terracotta bloempotten, een café met terras? We gaan het zien.


De gevel aan de achterzijde, vanaf de straat gezien. Het aangrenzende gebouw heb ik voorzien van een onderdoorgang, waardoor het spoor op een wat gecamoufleerde manier uit het zicht verdwijnt.


Vanaf de zichtkant zie je niet zoveel van de achterkant, maar om dan maar niks aan zo'n gevel te doen leek me ook niet wat.
Tot zover en de schiettent is open.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing