Frans diorama (Spoor 0e)

Gestart door Cord, 23 maart 2014, 20:12:41 PM

Cord

Dag heren (zijn er eigenlijk wel dames op dit forum?).
Een kleine update
Naar aanleiding van een aantal bevindingen van mede-forummers ben ik aan het zagen geslagen en heb ik de diepgang wat aangepast.
Ter vergelijking laat ik nog even de verschillen zien:


De vorige situatie met een hoge opbouw en let dat ook even op dat halfronde geval voor de mast.


De vorige situatie met een verlaagde opbouw. Dat halfronde geval voor de mast is verdwenen.


De nieuwe situatie met een verhoogde opbouw.


De nieuwe situatie met een verlaagde opbouw.


De boot ligt nu in elk geval een stuk dieper in het water. Maar dat halfronde geval voor de mast blijf ik wat te groot vinden en daar ga ik dus nog mee aan de slag.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, dus spaar me niet!
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

loebaske


Eerlijk gezegd vind ik het beter, maar wie ben ik...

Cord

Citaat van: loebaske op 19 augustus 2018, 17:47:01 PM
Eerlijk gezegd vind ik het beter, maar wie ben ik...
Tsja, zo weet ik er nog wel een paar: wie ben ik dan wel?  :o
Ik weet niet wat jullie er van vinden, maar ik vind het wel prima zo. Ik ga denk ik voor de ietwat verhoogde opbouw en dat halfronde ding voor de mast wordt vervangen voor een kleinere versie: twee deurtjes en bovenop een verschuifbaar luik zoals zeilboten die ook vaak hebben.
Bedankt voor jullie eerlijke feedback... daar heb ik wat aan. Ik heb nu een basis waarmee ik verder kan.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Floris


Tothebeach

Hoi Wim,

De verhoudingen va het schip zijn nu goed. Het voordek van het schip zou ik leeg houden, enkel een vlak luik om evt in het vooronder te kunnen. De deur die je nu hebt gebouwd is meer voor een maatverblijf, en daarvoor is het bootje te klein. Daarnaast blokkeert deze ingang het voordek. Dat is niet lekker met het aanleggen. Overigens is het daarvoor ook handig om 2 bolders voor op het dek te hebben, voor elke zijde 1, anders worden de krachten te groot bij het aanleggen.

Aan de andere kant vond ik het schip in de verhoogde staat (de hoge zijkanten met hoge hut en dus wel met de verhoogde ingang bij het voordek) een mooi karakter hebben. absoluut niet reëel, het werd een karikatuur van een schip. En daarin was je goed geslaagd.
Mooie sfeer weet je neer te zetten

Groet,
Michel

adrievans

Citaat van: Tothebeach op 20 augustus 2018, 08:33:56 AM
Hoi Wim,

De verhoudingen va het schip zijn nu goed. Het voordek van het schip zou ik leeg houden, enkel een vlak luik om evt in het vooronder te kunnen. De deur die je nu hebt gebouwd is meer voor een maatverblijf, en daarvoor is het bootje te klein. Daarnaast blokkeert deze ingang het voordek. Dat is niet lekker met het aanleggen. Overigens is het daarvoor ook handig om 2 bolders voor op het dek te hebben, voor elke zijde 1, anders worden de krachten te groot bij het aanleggen.

Aan de andere kant vond ik het schip in de verhoogde staat (de hoge zijkanten met hoge hut en dus wel met de verhoogde ingang bij het voordek) een mooi karakter hebben. absoluut niet reëel, het werd een karikatuur van een schip. En daarin was je goed geslaagd.
Mooie sfeer weet je neer te zetten

Groet,
Michel


Mee eens , verlaagde diepgang met hoge stuurhut vind ik het mooiste en dat "ronde wc" hokje weglaten
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Cord

Kleine update
Heren,
Dank voor jullie nuttige inbreng.
Tussen de bedrijven door ben ik nog even bezig geweest met de kademuur.


De kademuur en heb ik met een spuitbus primer van de Action een eerste laag aangebracht. Dat scheelt al snel een boel potjes verf (zuinige Nederlander), maar dat was niet zo slim. Want die primer heeft een deel van de stenen weggevreten. Gelukkig droogt die primer snel en viel de schade nee.  :o


Bij de brug heb ik er maar meteen een laag donkere wetwash overheen gesmeerd om te zien of het nog te redden is.


Ik denk dat de schade meevalt.


Het dukdalfgebeuren langs de kademuur heeft ook een eerste laag, net als het water.


En ik was toch bezig, dus romp maar vast war verf gegeven. het witte deel daar moet nog van alles aan gebeuren dus waar wacht ik nog even mee.


Dan ga ik me nu verdiepen in boegklampen, kikkers, bolders, katrollen en verstaging.
Ik dacht dat ik een Frans, gezellig diorama aan het bouwen was, maar ineens zit ik midden in de scheepsbouw.  :o
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

loebaske


Val goed mee, heb het ook eens voorgehad met die primer en het eind resultaat was best behoorlijk mooi...

SuSke

Vind het resultaat eigenlijk ook goed meevallen, tenzij je natuurlijk een mooie net gemaakte havenmuur wil uitbeelden.
Maar nuis het een muur met hier en daar ene gehavend stuk, geeft toch wat meer karakter aan het geheel.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Pierre

Ik vind het ook wel wat hebben Wim. Het lijkt een door wind en water aangetaste muur. :)
Groet Pierre.


Floris

voor ik de tekst las dacht ik alleen maar "oh, hij heeft een stuk verragde muur gemaakt, hebtie leuk gedaan zeg"

Gerolf

Ik vind die muur zeker niet verkeerd: oude muur, hier en daar opgelapt, ... ferme toevalstreffer  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Cord

Heren,
Dank voor de bemoedigende feedback. Die kademuur gaat denk ik wel lukken.
Ondertussen ben ik begonnen met de navigatieverlichting van het bootje, op het dak van de stuurhut. En ik wil met 3 mm-ledjes het spul verlichten.


Ik heb nog wel wat messing scheepsverlichting liggen, maar die zijn niet in de goede maat. Ik heb dus zelf zo'n lichtbak gemaakt.


Dit is de onderkant van het dak van de stuurhut en die stripjes komen van de Action. Daar heb ik nog een hele voorraad van liggen. Op deze manier hoef ik geen weerstandjes en allemaal snoeren weg te werken.


Eén smd-ledje heb ik op een strip laten zitten om de stuurhut te verlichten. Het plafond wordt nog afgewerkt met een nieuw plafond, zodat al die dradenrommel uit het zicht is.


Het dak van de stuurhut en het lijkt te werken op een USB-aansluiting.


De lichtbakken moeten natuurlijk nog worden vastgezet en worden geschilderd.


En wellicht komt er nog een hekje op het dak met een schijnwerper en een radiopeilantenne.


Het plafond in de stuurhut zal ook het interieurlicht wat meer dimmen.


Tussendoor ben ik ook bezig met de masten. De grote mast krijgt bovenin nog een toplicht en op het achterdek een heklicht. Die mast is nu nog van messing, maar ik overweeg die te vervangen voor een mast van hout... ook van de Action.
Er zit nog wel wat werk in.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Floris

...alleen heeft een aangemeerde boot altijd alleen 1 wit lampje in de mast... evengoed tof als de rest t ook doet, daar niet van. Ja, ooit op een dag hou ik op met zeiken over dat bootje.   :-X ;D

Cord

Citaat van: Floris op 26 augustus 2018, 18:52:17 PM
...alleen heeft een aangemeerde boot altijd alleen 1 wit lampje in de mast... evengoed tof als de rest t ook doet, daar niet van. Ja, ooit op een dag hou ik op met zeiken over dat bootje.   :-X ;D
Ja, maar dit bootje staat op het punt om uit te varen.  ;D
En ga jij vooral lekker door met zeiken. Ik zit hier niet (alleen) voor de gladiolen maar juist ook voor de kritiek, de suggesties, de feedback... en niet te vergeten voor jouw gezeik.  8)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing